Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av jock57
Psyko skrev:
jock57 skrev:
Psyko skrev:Inga felkoder på utebliven 4-hjulsdrigft.
Ev kan ett ljud höras just när hylsan mellan låda-vinkelväxel
går sönder men sen blir det tyst och man saknar 4-hjulsdrift.

Det är inte många som reagerar på ljudet som uppstår när
hylsan går sönder
vet du om det är skadligt och köra ändå?
Nej det är normalt sett inte skadligt då skadan redan är skedd
Jag tackar för dina snabba svar psyko ha det gott
av staffann
En 01:a har viskokoppling och inte Haldex. Därför finns det inga felkoder för fyrhjulsdriften.

I nyare bilar finns en Haldexkoppling som är en lamellkoppling vars momentöverföring styrs via hydraulik av en elektronisk styrenhet. Dess uppgift är att fördela momentet mellan fram- och bakaxel och därmed försöka att åstadkomma så bra köregenskaper som möjligt i varje situation samtidigt som man tar hänsyn till livslängd på andra drivlinekomponenter etc.

Komponenter i drivlinan specifika för fyrhjulsdrift:
- PTU (Power Takeoff Unit): Vinkelväxel som ansluter framaxeln till kardanaxeln. Är i realiteten ansluten med en hylsa till växellådan.
- Kardanaxeln så klart, med lite lagring.
- Haldexkopplingen - styr hur mycket moment som får överföras bak
- Bakaxelenhet inklusive vinkelväxel. Monterad i den bakre subframen med bussningar.
- Drivaxlar ut till hjulen

PTU och bakaxel kommer från Getrag (före detta Volvo) i Köping. Haldexkopplingen naturligtvis från Haldex i Landskrona. Övriga delar är jag inte säker på.
av llesrof
Psyko skrev:
llesrof skrev:Fasen vad många det är som har problem med fyrhjulsdriften på sina Volvo. Trådarna dyker upp som svampar ur marken när snön kommer och det blir halt. Jag ångrar att jag inte köpte en Subaru.
Så du tror på fullaste allvar att det inte existerar fel på Subarus Fyrhjulsdrift :roll:
Ja, självklart. Vad skulle kunna gå sönder på den? Den är ju asymetrisk!
Användarvisningsbild
av camaro69
Det har ju aldrig hänt att en Subaru går sönder?

Konstigt att inte fler åker Subaru, om det är en sådan ypperlig kvalitetsvagn?
av Tartryffel
rfredh1 skrev:Fr o m 2003 är det Haldex = bra, innan = ??? inte så bra
Det är redan sagt i tråden att de tidiga bilarna har viskokoppling.
av llesrof
camaro69 skrev:Det har ju aldrig hänt att en Subaru går sönder?

Konstigt att inte fler åker Subaru, om det är en sådan ypperlig kvalitetsvagn?
Ja, visst är det konstigt! Dels att de aldrig går sönder och dels att inte fler kör Subaru. Jättemärkligt. Jag har hört av min min kusins grannes farbrors barndomskamrat som bor i USA att det är Subare som tillverkar drivlinan och många av komponenterna till Humvee. Och då måste de ju vara bra.

När det gäller Volvos AWD-system så finns det nog både bättre och sämre system och rätt många som aldrig erfarit problem. Det är väl nu när halkan kommer eventuella problem visar sig och det avspeglas naturligtvis på diverse forum där det av naturliga orsaker skrivs fler inlägg som rör problem än inlägg som bara talar om hur bra allt fungerar. Fast jag är ändå lite förvånad över att det helt plötsligt är så många som verkar har problem med sina AWD-volvos.

Notera att XC60 är bakhjulsdriven när […]

Häromdagen kom en eventuell indikation p&ari[…]

V502.0D spridarfråga

Det är mekonomen verkstad som dragit slutsats[…]

Keyless/Nyckeldosa

Sen 1 månad tillbaka krånglande l&arin[…]