Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

VolvoB20 skrev:Visst fasiken är XC60 en grymt tung bil, men inte väger den som en timmerbil på nästan 60-ton som klarar att trycka ned 30 cm breda däck genom snömodden.

Så värst snabb lär inte en XC60 med diesel heller vara, så några höghastighetsdäck är ju helt meningslöst, Med så här stora däck kommer bilen att rulla så trögt att du inte ens kommer kunna nå 200 km/h .

Men jag antar att det är en ren styling-grej. Men för ett bra uppträdande på riktig vinterväg är den här bredden helkass.
Titta på en rallybil på ett vinterrally så ser man tydligt vad som är bäst för ett vinterdäck avsett för snö och is.
Men kör med extremt smala däck.
Så självklart är breda däck helkass på riktig vinterväg.
Har forsøkt å google på tema og har funnet noen overraskende tester og uttalelser.

Brede dekk med lavere trykk pr flateenhet vil miste grepet senere, en smale og dermed dekk med høyere trykk pr enhet. :shock: ?:-/ Gjelder dekk på is og skal skyldes isens oppførsel når den utsettes for trykk.

Link til sitatet under hvor det er en som er klar :
http://billisten.no/info/nyhet/1013/Bre ... r_enkelt/1
sitat................
Brede eller smale vinterdekk? Valget er enkelt
Et av de mest vanlige spørsmålene ved valg av vinterdekk har tradisjonelt vært om man skal velge smale eller brede dekk for vinterkjøringen.

Begge alternativer har sine tilhengere, men egentlig er svaret enkelt, ifølge produktutviklingssjef Teppo Huovila i Nokian Tyres, Nordens eneste dekkprodusent.

- Vår anbefaling er at man velger en av de dekkdimensjoner bilprodusenten selv anbefaler. Man bør ha i tankene at bilens kjøreegenskaper er optimalisert for originale dimensjoner, sier Huovila, som dermed avliver en del seiglivete myter.

Blant de påstandene som har levd lengst, er for eksempel den om at bare de smaleste vinterdekkene gir skikkelig fremkommelighet i snø. Dette hadde nok noe for seg for 30-40 år siden (eller tidligere), men det noen glemmer, er at det har skjedd en liten teknisk revolusjon med både biler og dekkvalitet i mellomtiden. Samtidig har også vintrene endret karakter, slik at kravene til gode og effektive vinterdekk i dag er ganske annerledes enn den gang. :shock:
Sitat slutt..........

Når jeg har forsøkt å finne ut mer om brede kontra smalere så begynner vel konklusjonen bli det som også sies ovenfor følg produsentens valg. :wink:
Så nå leter jeg febrilsk etter tester på 255/45-55 vinter og dropper tanken om 275/40. :D
Når jeg har forsøkt å finne ut mer om brede kontra smalere så begynner vel konklusjonen bli det som også sies ovenfor følg produsentens valg. :wink:
Så nå leter jeg febrilsk etter tester på 255/45-55 vinter og dropper tanken om 275/40. :D[/quote]

Hvor i alledager har du dette ifra at det skulle være fabrikantens annbefalinger å sette på 255 vinterdekk ????

Ta en tur til din volvo forhandler og spør hva dem setter på bilene når dem leverer med vinterhjul. Ikke blir det 255 i allefall.
oilburner skrev: Hvor i alledager har du dette ifra at det skulle være fabrikantens annbefalinger å sette på 255 vinterdekk ????

Ta en tur til din volvo forhandler og spør hva dem setter på bilene når dem leverer med vinterhjul. Ikke blir det 255 i allefall.
Siste del av linken som ikke ble med på kopien ovenfor er noe av grunnlaget i min vurdering.
sitat .....
I dagens virkelighet vil moderne lavprofildekk være bedre enn smalere dekk i så godt som alle disipliner. Med kortere og bredere fotavtrykk vil lavprofildekket være klart best både på trekkevne på snø, sidegrep og bremseevne på snø og is, og på sporfølsomhet. Ekstra smale dekk vil stort sett bare hevde seg bedre i snøslaps, og taper altså ellers på alle fronter.

Og er du ennå i tvil: Følg bilprodusentens anbefalinger for din modell.
sitat slutt.....

Orginaldekk er 255/45-R20 , men jeg har fortsatt noen uker til å summere op en konklusjon.

Har akurat solgt en 2006 A6 Q 2.7 TDI. S-line med 245/40-R18 vinter, Sitter forøvrig 225/40-R18 vinter på min A3 også. Har ikke hatt eller opplevd problem med disse dimensjonene.

Men det skal også legges til at jeg har 95% av kjøringen på østlandet og sveriges veskyst.
Ja jeg kjører da på samme veier som det du gjør og selv om e6 stortsett er bar vei det meste av vinteren så ville jeg aldrig gå for ditt valg av dekk. En annen ting er at man kan jo kjøre nesten med hvilke dekk man vill så lenge man avpasser farten etter vei føre og hva man kjører på.
Selv om du får 255 levert på bilen ny så betyr ikke dette at det er det som er original dim. R -design pakken er i utgangspunktet en tilvalgspakke på XC60 der større hjul enn original dimensjon er med, og jeg vil påpeke at original størrelse(bredde) på hjula til XC60 er 235. Alt annet er tilvalg og leveres som originalt ekstrautstyr.
selv skal jeg holde meg til original(235) på vinter dekk men legger på 265 på sommerhjula. Det er jo en kjennsgjerning at vi bilidioter gjerne offrer litt på komforten for å se bra ut og hjula er vell det som synes mest på en bil. Men jeg legger heller litt mer i sommerhjula og så går jeg for beste feste på vinterhjul. Jeg ser at du mener litt annerledes enn meg om brede dekk kontra feste men som nevnt i en annen tråd her så kan man se på dekka til gutta som driver med rally. Dem kjører utelukkende med smale hjul på vinteren og grunnen til det??? Dem skal ha best mulig feste for å kjøre så raskt som mulig uten å dra til skogs.
Dem fleste av oss har vell en eller annen gang fått flyt på framhjula i 10 cm nysnø. Helt klart at for å få feste må dekket trenge igennom snøen og ned til veien. Like klart at jo bredere dekk jo vanskeligere å få dette igjennom snøen og ned i veibanen. Men kjører du på tørr asfalt som e6 er største del av vinteren så klarer du deg godt også med den dimennsjonen du nevner :wink:

Uannsett så får du ha lykke til med dekkvalget og bilen når du får denn levert.
Jeg får ikke min før rundt midten av Mars så det er ikke sikkert jeg behøver å sette på vinterdekk denne sesongen i det hele tatt. :P
Jag kan förresten säga att jag har mellaneuropeiska friktionsdäck (contiwintercontact) på min S80 V8. Dimensionen 245/40 18. Däcken ska klara 270 blås.

Bilen går som på räls nu när det är rejält vinterväglag! :-)-) Så jag hade inte varit orolig alls att köra med 255/45 20. Har dock valt 18" Mantus och friktion på min nya XC60, eftersom jag inte vill ha likadana fälgar på sommarn och vintern. Något måste man ju se fram emot när det börjar blir vår! :wink:
077 och 085 skillnad

Vet någon om det är någon skillna[…]

Hej, var skall den här sensorn stickas in? IM[…]

Ökad komfort med 17”

Letar efter 17” originalfälgar till v&a[…]

Handbroms

Härligt att det löser sig!