Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av *pettson*
ketto skrev:dom har inte sagt nånting åt mig iaf om att ha en knapp till extraljusen på SBP! Mina går direkt via helljuset!
Om inte extraljusen går att slå av här vid besök på SBP så är det bara att rulla ur hallen obesiktigat.
av nypa00
Montera 3st 225mm extraljus och sätt xenon i de, så kommer du se att du klarar dig på 3.

På min bil har jag använt denna uppkopplingen för extraljusknappen inne i kupén, http://forum.svenska85x70klubben.se/vie ... aljusknapp
då jag inte köpt den monteringssats som finns utan dragit 2st separata jordkablar ifrån reläerna i motorrummet in i kupén. Och mina extraljus är kopplade direkt ifrån standard helljuset men med hjälp av orginalknappen går det fint att slå av de.
av Uthil
SBP slår ner om du inte kan slå av extraljuset du har på bilen. Ok! 5 lampor ganska blir lite saftigt, men jag tror jag går ner på fyra. Ska kirra en bild så får ni se. Photashoppar lite en stund.
Användarvisningsbild
av ketto
Så ni menar att en knapp ska finnas för att kunna slå på/av för extraljusen?

Ja kör de gamla vanliga, styrström från helljuset till relän och vidare ut till x-ljusen...

Konstigt isf att dom inte nämnt de för mig!

Inkompetent personal på SPB? :wink:
av Uthil
Ingen aning. Kanske.. Men ärligt så vet jag inte om det stämmer, jag har bara hört det från andra. Att man inte få koppla det direkt till Helljuset, att ska vara som någon slags strömställare. Jag har inte läst det någonstans, men hört det, dels från SBP och andra polare jag har snackat med. M

Men här kommer en bild iallafall så som jag har tänkt sätta x-ljusen på bilen. Inte så snyggt men ni fattar vinken.
Bild
Användarvisningsbild
av oktan
regler för ljus & extraljus !

19 § Bil som tas i bruk den 1 januari 2005 eller senare skall ha två eller fyra helljusstrålkastare framtill som avger vitt ljus.

20 § Bil som tas i bruk före den 1 januari 2005 skall ha minst två helljusstrålkastare framtill som avger vitt eller gult ljus och som under mörker och vid klar sikt kan belysa vägen på en sträcka av minst 100 m framför fordonet.

21 § Trehjulig bil med endast ett framhjul får dock ha en strålkastare placerad i fordonets centrumlinje.

22 § Bil får dessutom ha ytterligare helljusstrålkastare som består av fjärr- eller kurvstrålkastare.

23 § Helljusstrålkastare på bil av 1984 eller senare års modell skall

1. vara typgodkänd enligt direktiv 76/761/EEG (se 2 kap. 27 §),

2. vara typgodkänd enligt ECE-reglemente 1,

3. vara typgodkänd enligt ECE-reglemente 5,

4. vara typgodkänd enligt ECE-reglemente 8,

5. vara typgodkänd enligt ECE-reglemente 20,

6. vara typgodkänd enligt ECE-reglemente 31,

7. vara typgodkänd enligt ECE-reglemente 112,

8. vara typgodkänd enligt ECE-reglemente 113, eller

9. vara av typ som uppfyller kraven enligt SAE J579a, b eller c.

Helljusstrålkastare på fordon av 1995 eller tidigare års modell får även vara av typ som uppfyller kraven i FMVSS 108, avsnitt S7 i den version FMVSS 108 hade den den 1 oktober 1989.

24 § Helljusstrålkastare och ljuskälla till sådan strålkastare får även vara typgodkänd enligt ECE-reglemente 98 och 99.

Installationskrav

25 § Helljusstrålkastare på bil av 1984 eller senare års modell får inte vara placerad i sidled så att den yttre kanten av strålkastarens lysande yta är närmare fordonets yttre sidobegränsningsplan än yttre kanten av lysande ytan hos den halvljusstrålkastare som är placerad på samma sida av fordonets mittlinje.

26 § Helljusstrålkastare skall vara justerbar.

27 § Helljusstrålkastare

1. får grupperas med framåtriktad strålkastare eller lykta,

2. får inte kombineras med annan strålkastare eller lykta,

3. får bilda flerfunktion med halvljusstrålkastare, dimstrålkastare, främre positionslykta och parkeringslykta.

28 § Helljusstrålkastare skall vara så inkopplad i fordonets elektriska system att den omedelbart slocknar vid omkoppling från helljus till halvljus.

29 § På bil av 1985 eller senare års modell skall finnas en från förarplatsen under mörker väl synlig kontrollampa som visar fast blått ljus när helljusstrålkastare är tillkopplad.
Användarvisningsbild
av Nexus
5 lyser ser för udda ut. 4 st i sk rallystuk är däremot fräckt. Hade så på mina tidigare bilar.
i e-tuna går det utmärkt besikta utan knapp slå av lysena med.
av nypa00
När jag besiktade min VW Golf & min volvo 850, med samma extraljus, i våras och somras så var det ingen som ens frågade om man kunde slå av extraljusen med extra knapp.

Det enda de påpekade var positionsljusen i extraljusen om de var styrda med brytare, och när jag sa nej första gången var jag nära på att åka på en ombesiktning pga det.

Så på Volvon har jag låtit bli att koppla in de.

Tror nog det är upptill vilken SBP station det är och även hur pass griniga&petiga de är.
av Uthil
Ja det verkar så, men det är nog inte värt och chansa och tittar man på "oktan"s inlägg så är de rätt strikta med det där med extraljus, men också så tror jag inte att de kan alla punkterna som "oktan" tog upp, men vet ni om, det brukar följa med ledningskablar om jag köper lyktorna, eller måste jag köpa det separat? det där med relä och säkringar.

Ska iallafall köpa lyktorna från Autoexperten, och de är Hella, men en sak till, de är ju lätt stöld benägda, finns de någon patentlösning för att låsa dem, Förstår ni. jag menar låsmuttrar är ju larvigt, kul om ni skulee ha någon lösning som man kanske kan spinna vidare på och utveckla, eller så är den så genial, att den inte behöver förbättras.
av nypa00
Om det följer med ledningssats är väl lite olika beroende på vilket fabrikat, mina SIM (hella 3000 kopior) följde det inte med något. Jag kör med 2st reläpaket ifrån Biltema till mina 3 ljus,

( http://www.biltema.se/products/product. ... emId=75843 ) 89,90kr/styck och där ingår alla kablar.

Jag kör med billiga SIM ljus just pga stöldrisken, och har änså länge, peppar peppar, inte blivit av med de än, bara fått byta mittenljuset då nån rolig människa backat in i de i Göteborg och sen bara dragit :(
Stefans 968

Slipgrund och första lager färg. IMG_12[…]

@EmilWärn, Fungerar detta även på […]

Har haft flertalet 2.4d och kört många […]

Trasig pump? Rapsolja?

När byttes termostaten? Byt den och kör[…]