Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#360616
Provade att söka men hittar bara en massa gamla trådar med länkar till dokument som inte funkar längre

Jag vet att det är nån slags kontakt som sitter under min vänstra strålkastare men där slutar kunskapen...

Värmer den bara motorn eller även kupén? Hur kan jag veta vad jag har? Det står motorvärmare på mitt kvitto men kan jag värma kupén med samma pryl?

Hittade en bild som jag tolkar som att det är två olika uttag...

http://www.biltema.se/products/product. ... emId=76406

Bild

Kan man köpa en sladd med rätt kontakter (nåt i stil med Biltema på länken ovan) och plugga in en fjärrstyrd strömbytare? http://www.clasohlson.se/Product/Produc ... d=41669431
Det känns ju isf väldigt mkt mer prisvärt än "Defa Smartstart" http://radioteknik.shopexpo.se/product. ... gory_id=33

Edit. Tilläggsfrågor: Startar motorvärmaren själva motorn? Måste man isf ha bilen parkerad i N för att slippa få bilen i rabatten pga glömska... Eller är det ett separat system typ en "fläkt" som bara värmer upp själva motordelarna?

Nån som kan förklara utan att det blir för tekniskt?...
#360657
För det första: Motorvärmaren startar inte din motor. :wink:

Motorvärmaren är en metall-"spiral" som sitter monterad i motorblocket. När du pluggar in motorvärmaren blir "spiralen" varm som i sin tur värmer kylvätskan i motorn. Du kan inte värma kupén med samma pryl, dock kommer du få värme fortare från ventilationen då motorn når arbetstemperatur snabbare. För att värma kupén använder man en kupévärmare.

Ja, köp en sladd och en timer. Ställ timern på ca 2h innan du ska använda bilen.
#360742
För att ytterligare förenkla: motorvärmaren är precis som en doppvärmare. Denna är monterad genom motorblocket så den har kontakt med kylvätskan som värms upp så att hela motorn redan är varm när man ska köra iväg. Doppvärmaren drivs av 220 V från ditt vägguttag via en kabel till uttaget under din vänstra strålkastare. Från detta uttag går en annan kabel genom motorrummet till doppvärmaren och på denna kan man sedan sätta en gren så att man får 220 V till ett normalt, jordat, uttag inne i kupén. Till detta kopplar man sedan en kupéfläkt som värmer upp kupén så man har en varm, skön bil att sätta sig i. Man slipper då också skrapa rutorna.

Eftersom du verkar ha grejer för motorvärmaren installerade så är det en smal sak att montera uttaget i kupén för kupévärmaren om denna saknas.

Mvh
/Fred
#360748
Ingen på Volvo som anser att det är dax att bygga in kupévärmaren, känns inte så jättemodernt med en lös kupéfläkt stående på golvet. Även de som sitter monterade på sidan av mittkonsolen hamnar ju i vägen för passagerarens knä. Det kanske dock redan finns intregerat i de nya bilarna?
#360752
Tackar. Då är man lite klokare... :lol:

Funkar den där Biltema-kabeln jag länkade till eller finns det bättre alternativ?

Nån som kan länka till en ändamålsenlig timer för motorvärmare?

Edit. Det skrevs fler inlägg medan jag skrev så den här frågan kan strykas: Är kupévärmare ett eget system som drivs av batteriet (=urladdningsrisk?) eller är den beroende av att motorvärmaren är ikopplad?
#360758
Kan man använda kupévärmaruttaget till att driva t.ex laptops o.likn när man har motorn igång eller får det bara ström när motorvärmarn är ikopplad?

Jag ska in med bilen på service snart ändå så man kanske skulle passa på att montera ett kupévärmeuttag. Ungefär vad kostar det ?
#360798
hman skrev:Kan man använda kupévärmaruttaget till att driva t.ex laptops o.likn när man har motorn igång eller får det bara ström när motorvärmarn är ikopplad?

Jag ska in med bilen på service snart ändå så man kanske skulle passa på att montera ett kupévärmeuttag. Ungefär vad kostar det ?
1. Kupéuttaget får bara ström när du sladden från väggen sitter i stötfångaruttaget. Det har heller ingenting med batteriet att göra.
2. Montera kupéuttag tar en stund, det går nog på 1000-1500 kr om jag får gissa.
3. Timer köper du på ÖoB eller var som helst. En sån här duger bra: http://www.netonnet.se/art/hem-och-hush ... rial/timer
4. För laptopström (och annat som går på 230 V) kan du köpa en inverter http://www.teknikmagasinet.se/db.pl?tem ... tnr=040083 och sätta i cigguttaget. Max 150W kan du ta ut den vägen, vilket brukar räcka gott och väl för en laptop. Alternativet är att köpa en http://www.teknikmagasinet.se/db.pl?tem ... tnr=040060 men för mina Dell-laptops passar inte någon av kontakterna så jag kör på en inverter.
Senast redigerad av 1 Tartryffel, redigerad totalt 0 gånger.
#360819
Tartryffel skrev:De flesta motorvärmare till S60/S80/V70 osv är blockvärmare, de har ingen direktkontakt med kylvätskan.
Aha, där ser man! Min uppgift var från äldre system då jag inte har erfarenhet av de nyare (borde ha skrivit det kanske...) så jag tackar för rättelsen, nu har jag lärt mig något nytt idag igen! :D

Bilruta-strömställare.JPG Bilia sä[…]

Jo,bra med mellanservice men att det skulle p&arin[…]

Verkstad Uppsala

Hej Ny på forumet men det känns ju bra.[…]

Sport chassi

Hej alla Jag har en v70 momentum med sport chassi[…]