Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av JaguarV12
Jag har av dålig (läs usel) värme i kupén på min 245:a. Jag har bytt till en 92 graders termostat men det hjälpte inte. Motorn går inte riktigt upp i värme enligt nålen (strax under hälften). Samma resultat på sommaren.

Var ska jag börja meka?

Alla tips mottages tacksamt!
av Arne
Har du köpt en kvalitéts termostat eller nåt billigt skit? Pröva byt till en annan termostat igen.
av Rådlös
Som du beskriver det skulle man misstänka elementet och dålig cirkulation där. Kan reglaget ha fastnat i stängt läge t.ex? Om du kör motorn rejält varm, någon timma eller så, kan du då ta med handen på t.ex. övre kylarslangen? Den borde ju då vara omkring 92°.
Om du vill kan du kontrollmäta. Skaffa en digital ute-innetermometer. Exempel: Clas Ohlson 36-1270, eller liknande. Tejpa fast givaren så att den ger god anliggning på övre kylarslangen, och tejpa fast kabeln så att den inte fastnar i fläktrem och annat rörligt. Sedan kan du kontrollera värmen i motorn inifrån förarplatsen. Tänk på att kylarslangen inte blir varm förrän termostaten har öppnat. Så bli inte "förskräckt" i onödan.
av lasse45
Lossa slangarna och spola ur elementet bakvägen, kan vara fullt med gegga, det blir gärna det på gamla bilar. (kan vara gammal kylartätning eller annat klegg)
Lycka till
av Arne
Som JaguarV12 beskriver så får han ju inte upp motortemperaturen. Den blir inte bättre av att börja spola ren värmepaketet. Säkerställ först så motorn går upp i rätt temperatur.
av Amarace
Men motorempen är ju svårt att veta enbart på indikation av mätaren, håller den sig just under eller på eller just över mitten tycker då jag det är normalt, ligger inte högre på mina och jag har fullgod värme även fast det är -30°.
Så länge den inte håller sig långt ner är det normalt.

Känn på övre kylarslangen hur varm den är när det är arbetstemp, känn sedan på slangarna in till värmepaketet om bägge är ungefär lika varma eller om ena är kallare, är ena märkbart kallare så har du felet i värmeelementet.
av JaguarV12
Nu har jag varit ute och varmkört bilen ordentligt i 20 graders kyla. Motorn går upp i temperatur och slangen till (eller går den från?) termostaten blir ordentligt varm. De andra slangarna (3 stycken på vänster sida av kylaren) är kalla. Temperaturen i bilen är ca 10 grader.

Vad tyder detta på? Vad borde jag göra härnäst? Spola rent värmepaketet? Hur gör jag det?

Tacksam för all hjälp jag kan få!
av Udenius
Gör precis som Amarace skriver, kontrollera temperaturdifferensen på ingående och utgående slang till värmepaketet.

Kan ju vara så enkelt att det är ventilen för reglaget som spårat ur, konstigare saker har ju hänt.

Lycka till i vinterkylan

// Andreas
installera dragkrok

+1 Köp utan elsats.

Är väl ingen adaptiv farthållar[…]

Venturatuning T8 2024

Samma här var intresserad men hade velat haft[…]

Har en spökande V60 här som ibland kan f[…]