Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Severin
*pettson* skrev:Men jag förstår egentligen inte hur du får det till svårstartat? 5-6 sekunders nötning när det är minusgrader? Vad förväntas av bilen? Den har inte samma förutsättningar som när den är varm precis.. När den är varm förångar bränslet så kalas att det inte är nåt problems att få en explosion direkt då första gnistan anländer. Annat är det i minusgrader där bränslet kondenserar på cylinderväggarna och du måste få upp kompressionsvärmen för att faktiskt få till en start. Ju kallare ju värre att få upp värmen i cylindrarna för start. 5-6 sekunders nötning det betyder att din motor gått sådär 20varv innan den startade.
Men inte kan det väl ändå inte anses vara normalt, min startar lika oavsett om det är +20 eller -20
av *pettson*
Om din startar lika nu då oavsett +20 eller minus 20 så är jag nyfiken på hur många varv den då kräver ständigt? T.ex tändning på första cylindern är en omöjlighet eftersom styrdonet kräver in position från kamaxelgivaren och vevaxelgivaren innan den ens låter gnistan gå.
Det som KAN skilja mellan olika bilar är mellan en turbo och en icketurbo. Det som gör att det kan skilja är helt enkelt att en sugmotor har väsentligt högre kompression och därför får upp värmen fortare i cylindrarna.
av kaffe_koppen
5-6 sekunder när det var strax under nollan, nu har vi -10 grader och det tar en bra stund och flera försök för att få i gång den. Sen så misständer den en liten stund efter start
av kaffe_koppen
Jag har upptäckt ett till symtom. När jag kör på startmotorn så hoppar varvräknaren upp till ca 2000 eller ungefär 4000 varv ganska sporadiskt och den verkar inte hoppa upp till något speciellt varvtal, utan den bara hoppar till.
Kan det vara vevaxelgivaren som gör detta?
Användarvisningsbild
av Severin
*pettson* skrev:Om din startar lika nu då oavsett +20 eller minus 20 så är jag nyfiken på hur många varv den då kräver ständigt? T.ex tändning på första cylindern är en omöjlighet eftersom styrdonet kräver in position från kamaxelgivaren och vevaxelgivaren innan den ens låter gnistan gå.
Det som KAN skilja mellan olika bilar är mellan en turbo och en icketurbo. Det som gör att det kan skilja är helt enkelt att en sugmotor har väsentligt högre kompression och därför får upp värmen fortare i cylindrarna.
Har inte räknat varven men ca 2sek tar det att starta oavsett temperatur
Användarvisningsbild
av KjellinJ
kaffe_koppen skrev:Är det någon som tror att det kan vara någon ide att byta vevaxelpositionsgivarn? mvh
Vad hade du för fel och hur gick det?
Brandsläckare i V90?

Vill minnas att Volvo har erbjudit sådan eft[…]

Jo, 18” har ET 55. Det har även 19&rdqu[…]

Motorvärmare 850

Beställde nyss slangvärmaren RE480 och m[…]

Prestige Performance

Samma "kines grejer" alla andra krä[…]