Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Vad är det för sorts pasta är något jag kan köpa separat?? Har tänkt att skruva dit en ny värmare då kan det va bra med den samtidigt.Förresten sitter pastan kvar efter motortvätt eller är det något som behöver underhållas???
Hej

Nu var den nya värmaren monterad, tog ca 10 min. Svårast var att få sladden snyggt placerad så den inte värms av avgasröret eller ligger mot drivaxeln. Tittade lite närmare på den gamla och den hade smält i plasthöljet ungefär där värmespiralen går ut.
Provade med värmaren i kopplad och visst blir det varmt men det känns inte direkt som om motorn blir särskilt varm. Trodde kanske att röret med kylvatten bredvid värmaren kunde blivit lite ljummet men icke.
Har beställt en slangvärmare från Calix via Mekonomen som kommer till veckan. Skall monteras nere vid oljekylaren på tråget där det kommer kylvatten i två slangar.

Någon som monterat en sådan slangvärmare från Calix?

Det med pastan var något jag läste i en annan tråd. Såg en liten tub i produktbeskrivningen för Defa:s grejer så jag antar att det är värmeledningspasta ( kanske silver eller kisel). Eftersom ingen pasta följde med till Calixen tog jag grafitfett ( Aluminium pasta), rätt eller fel vet jag inte men att det leder ström och värme vet jag. Det kommer en svag lukt av bränd olja när den varit påslagen någon timma men det får man ta.

Är lite bortskämd med att alltid ha varm motor i 945:an, sitter en 1500 W slangvärmare monterad på slangen till värmepaketet. Direkt när du startar finns varmluft i defrostern och tempmätaren stiger så fint efter någon minut.

MVH

Hans

På bild 2 i denna annons finns ett exempel […]

Bakre länkarmsbussning

Bytte de främre bussningarna i bakvagnen till[…]

Ja det är bara att slå till, 900:- &aum[…]

Elpriset

En sån liten snurra räcker knappt till […]