Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av kave
Subaru har elslingor där men det leder bara till att rutan väldigt lätt spricker i stark kyla och någon särskild förbättring upptäckte jag aldrig under 3 år med Forester.
jag håller också med om att det är särskilt dålig funktion med lakritsremmarna i kyla.
Användarvisningsbild
av CarMan
el uppvärmda torkare har jag aldrig sett förut, finns det nått bilmärke som har detta som standard eller tillbehör?

Även jag kan vara iriterad på at torkarna försämras om dom fryser, men det är väll inte märkes specefikt, konstruktionen är väll sån att det händer oavsett märke.
Nån som har provat de eluppvärmda (själv törs jag inte ens tänka på vad det skulle kosta att byta torkarblad om bilan var utrustad mde dessa)
skulle deta vara en bra produkt som fungerar & håller, så tror jag att det skula finnas som tillval.
CarMan skrev:el uppvärmda torkare har jag aldrig sett förut, finns det nått bilmärke som har detta som standard eller tillbehör?

Även jag kan vara iriterad på at torkarna försämras om dom fryser, men det är väll inte märkes specefikt, konstruktionen är väll sån att det händer oavsett märke.
Nån som har provat de eluppvärmda (själv törs jag inte ens tänka på vad det skulle kosta att byta torkarblad om bilan var utrustad mde dessa)
skulle deta vara en bra produkt som fungerar & håller, så tror jag att det skula finnas som tillval.
Frågan är hur dom funkar INNAN man fått upp värmen i dom , värmetråden måste vara väldigt känslig i kylan med stela blad , eller står det i bruksanvisningen " används inte dom första 5 minuterna innan bladen tinat :D "
Användarvisningsbild
av VolvoB20
hansjkpg skrev:
CarMan skrev:själv törs jag inte ens tänka på vad det skulle kosta att byta torkarblad om bilan var utrustad mde dessa
Frågan är hur dom funkar INNAN man fått upp värmen i dom , värmetråden måste vara väldigt känslig i kylan med stela blad , eller står det i bruksanvisningen " används inte dom första 5 minuterna innan bladen tinat :D "
De lämnar ju 4 års garanti (Volvo lämnar ju bara 2 års granti på sian bilar, och inget på torkarna då de är förslitningsgrejer.), + att du kan byta torkarblad så ofta du vill då de sitter clipsade på båda sidor om originalbladet. Det gör väl dig glad CarMan att man kan använda originalbladet :D
av Steff 99
Jag trodde att det var något fel på mina torkare , eftersom de i minusgrader efter bara några slag fryser och rutan blir randig, det försvinner om man spolar men efter några minuter är det tillbaka.
Att alla andra har det problemet med denna typ av torkar håller jag inte med om.
Jag har länge kört andra märken med samma typ av torkare, där jag varit imponerad över att de varit så bra i just minusgrader och snö.
Har aldrig t.ex behövt byta torkarblad senaste bilen rullade 8000 mil och när tre år, bladen var som nya.
Det måste vara något annt som påverkar V70:s funktion, utformning eller rutan.
Användarvisningsbild
av VolvoB20
Steff 99 skrev:Jag trodde att det var något fel på mina torkare , eftersom de i minusgrader efter bara några slag fryser och rutan blir randig, det försvinner om man spolar men efter några minuter är det tillbaka.
Att alla andra har det problemet med denna typ av torkar håller jag inte med om.
Jag har länge kört andra märken med samma typ av torkare, där jag varit imponerad över att de varit så bra i just minusgrader och snö.
Har aldrig t.ex behövt byta torkarblad senaste bilen rullade 8000 mil och när tre år, bladen var som nya.
Min är exakt likadan, men så fort man stannar vid ett rödljus så värmer ju deforsterluften upp rutan så det försvinner.
av hansjkpg
Steff 99 skrev:Jag trodde att det var något fel på mina torkare , eftersom de i minusgrader efter bara några slag fryser och rutan blir randig, det försvinner om man spolar men efter några minuter är det tillbaka.
NÄR var det lika kallt som det har varit nu . Graden av funktion på gummit sjunker ju kallare det är.mina blad funkar jättebra på min corolla ( 2:a bilen nu när min egna inte går) när det inte är kallare än-5 , blir det kallare så gnisslar det bara och skrapar.
av Tobbev
Mina torkare fungerar utmärkt även i -15 grader. Har ni originaltorkarblad?

Lite vätska får man ju ta ibland, men det får man nog med alla bilar när det är svinkallt.

Kör svärfars BMW till jobbet ibland och där är torkarna som ispinnar när det är minusgrader. De gör ingenting. Det är ju dock inte s.k. "flatblade" som det är på Volvon.
Användarvisningsbild
av henka35
Bor själv i norra Sverige och jag har ännu inte stött på någon bil av nyare årsmodell som inte fungerar och går bra vintertid (-30 och kallare).
Förr i tiden kunde det var smärre problem med vissa bilar. Har kört en hel del Skoda Octavia tdi 4x4 som inte har dieselvärmare standard och den är varm och skön... Så inte vet jag om volvo är så speciell i det avseendet.

//Henrik

Hej! Tänkte lägga ut en intressekoll p&a[…]

B30a i en 740?

Fast den såldes väl aldrig här? De[…]

Automatlådan fast i "P"

Kolla kontakten på bromspedalen.

98 oktan - er også skånsom mot drivsto[…]