Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Jag har sagt det förr men har behov att upprepa det:

Min XC70 är suverän i vinterföre. Vilken framkomlighet. För att inte tala om den "stadiga" väghållningen.

Ytterligare ett plus är dieselvärmaren som gör att man inte behöver skrapa och förstöra sina rutor.

Dessutom är det möjligt att köra omkring i riktigt kall väderlek med samtliga fönster is- och imfria vilket inte många bilar klarar.

Gott Nytt År
önskar

Henry
Fast det är ju verkligen grundläggande funktionalitet som ni är nöjda med i den här tråden? Jag begär nog lite mer av en bil för drygt 300kkr än att den bara ska starta i några minusgrader :)
Användarvisningsbild
av CarMan
bilgalen skrev:Fast det är ju verkligen grundläggande funktionalitet som ni är nöjda med i den här tråden? Jag begär nog lite mer av en bil för drygt 300kkr än att den bara ska starta i några minusgrader :)
där har du fel.
dom har baraq nämt att bilen startar, men allt dom inte har nämt är också positivt (man talar nämligen bara om när det är negativa saker)
ingen har nämt att bilen inte immarigen, bilen låter inte onormalt högt,varken från motor eller inredning, det drar inte kallt på någon av sittpltserna.

listan går att göra lång, men allt är saker man förutsätter ska funka (men sanningen är den att det inte funkar på alla bilar)
Användarvisningsbild
av Falk
CarMan skrev:...ingen har nämt att bilen inte immarigen...
Jodå.

[quote="Jag själv i en annan tråd, "V70II på vintern", "]...rutorna håller sig hyggligt imfria med 5 pers i bilen även när det är minus 25-30.[/quote]

:-)-)
Vill inte in i tråden och prata negativa saker (även om jag först trodde ämnet var just det när jag läste rubriken). Kom och tänka på vindrutetorkarna, och de är inte riktigt optimerade för oss i norden.

Främst tänker jag då på att gummit i bladen fryser (eller nåt) och gör att man ibland inte kommer åt vissa delar av rutan, har man dessutom spolat med vätska så fryser den och lämnar smuts man ej kan se genom (nästan trafikfara faktiskt).

Som det är nu i Stockholm med -8 och saltade vägar så stänker det upp en del smuts på rutorna så man behöver spola av dem, kanon då med eluppvärmda spolarmunstycken, men vad gör det när torkarna är som ispinnar och missar delar av rutan :(

Nu har man ju dragit ner torkarna nedanför "motorhuvslinjen" för aerodynamiken o annat, men det utesluter ju all hjälp av varmluften mot rutans insida.

Men kanske några elslingor eller liknande just där torkarbladen vilar så att snö och is smälter bort och bladen är mjuka och följsamma.

Tycker ju Volvo borde märkt problemen själva under testfaserna.

Men i övrigt, riktigt bra vinterbil, nog den bästa jag upplevt, instämmer i allt positivt som sagts i tråden :-)-)
Dieselvärmaren är underbar!
Det är när det är den här väderleken som i alla fall jag uppskattar att volvo valt bra, men kanske lite trista displayer. Visst, svart å vit är inte så flashigt, men jag har i alla fall inte varit med om displayer som funkar lika klockrent i -25.
Användarvisningsbild
av Severin
lobbysleeper skrev: Som det är nu i Stockholm med -8 och saltade vägar så stänker det upp en del smuts på rutorna så man behöver spola av dem, kanon då med eluppvärmda spolarmunstycken, men vad gör det när torkarna är som ispinnar och missar delar av rutan :(

Nu har man ju dragit ner torkarna nedanför "motorhuvslinjen" för aerodynamiken o annat, men det utesluter ju all hjälp av varmluften mot rutans insida.

Men kanske några elslingor eller liknande just där torkarbladen vilar så att snö och is smälter bort och bladen är mjuka och följsamma.

Tycker ju Volvo borde märkt problemen själva under testfaserna.
Detta stör jag mig på alla bilar när det snöar ymnigt inte minst på lastbilarna, men är det nån som har en bra förklaring varför tillverkarna inte lägger värmeslingor i vindrutan?

Hade det på en -90 sierra kommer jag ihåg vilket va otroligt skönt
Användarvisningsbild
av Diesel5
Vet att det finns värmeslingor till torkarna som man kan eftermontera men känns faktiskt som att volvo borde ha gjort något åt problemet.... Man kanske får köpa sej ett par värmeslingor till torkarna helt enkelt =) Har haft såna på flera lastbilar jag har kört och där funka dom himla bra iaf....
Ökad komfort med 17”

Ja mer eller mindre. https://www.volvocarretail.[…]

Här sitter den på V70n, antar att det s[…]

Men jag förstår inte riktigt. Kan de in[…]

Nu när dom har tagit bort körlägesr[…]