Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av *pettson*
Slangvarianten som sitter på bilden används som universal. Antingen används alla 4 ändarna dvs dom tjocka och dom tunna. Eller så används bara dom två tjocka ändarna.
Naturligtvis finns det ytterligare typer. Är du osäker så ta med den gamla slangen till volvo eller ta iallafall artikelnumret på den med dej dit.
En grej som jag dock blivit förvånad över är att trots att jag beställt orginal klämringar med rätt artikelnummer så är det ofta så att dom är för små, tills nyligen, då fick jag inga alls utan fick endast vanliga slangklämmor istället.
av PDK
Jo nu fick jag dit den till slut efter många om o men!
Men i somras gick jag igenom vevhusventilationen.
Men då från fabrik satt en sådan universal slang på som pettsson hade på bilden sin, blev förvånad när jag fick denna krökta slang. Den passade ju ingenstans!! Därför kom den i kontakt med EGR-röret under gasspjället och vips, så hade jag gaser över hela växellådan och sidan av blocket, för att inte tala om startmotorn!!!

Jo måste alltid dubbelkolla allting när man beställer över disk, värsta var att jag fick fel packning till insuget ändå!
Expediten hävdade att det var denna jag skulle ha, icke sa nicke.
Den funkar väl den gamla med, knappa 5 månader gammal.

Men jag får tacka er alla för alla tips m.m! Får önska er alla gott nytt år! Nu bär det av på en 50mila resa!
av *pettson*
PDK skrev:Jo den sitter i ordentligt... Men bytte olja o filter igår, då fick jag i 5,5L med filter.
Så den måste ha dragit olja... Har läst någonstans att tar man bort flamfällan så drar den olja???
ja motorn tar mera olja eftersom det inte finns nånting att fälla av microdropparna på som slunkit förbi oljefällan.
*pettson* skrev:
PDK skrev:Jo den sitter i ordentligt... Men bytte olja o filter igår, då fick jag i 5,5L med filter.
Så den måste ha dragit olja... Har läst någonstans att tar man bort flamfällan så drar den olja???
ja motorn tar mera olja eftersom det inte finns nånting att fälla av microdropparna på som slunkit förbi oljefällan.
Hur ska microdropparna kunna ta sig tillbaka till tråget? Jag menar, har oljan väl kommit till spjällhuset så är det lättare för oljan att ta sig till insugsröret och därmed förbrännas än ta sig mot strömningsriktningen. Det är väl just därför silen inte används nuförtiden, silen blir igentäppt och ventilationen blir ju värdelös?
av *pettson*
Fisch skrev:
*pettson* skrev:
Hur ska microdropparna kunna ta sig tillbaka till tråget? Jag menar, har oljan väl kommit till spjällhuset så är det lättare för oljan att ta sig till insugsröret och därmed förbrännas än ta sig mot strömningsriktningen. Det är väl just därför silen inte används nuförtiden, silen blir igentäppt och ventilationen blir ju värdelös?
oljan rinner tillbaka då varvtalet är lågt. Då är det inte fullt ös på venten.
Silen tas bort dels för risken att den ska frysa av sludge för dom som kör korta sträckor. Sen är kontrollintervallen på vevhusventen otroligt lång.

På dessa bilar är hjullagret en hel en[…]

Märks det även på effekten i motor[…]

Hej! Om det var till mig frågan var så[…]

DennisCA's Volvo 850 -97

Lyfte i dragkroksfästet, gick hur bra som he[…]