- tor 31 dec 2009, 09:33
#359566
Läser ju ofta i olika biltidningar om att volvons starka sida är just för vinterförhållandena här i Sverige. Jag har faktiskt aldrig tänkt på det tidigare. Har kört många volvosar under riktigt extrema sommar väder med mycket hetta som får nästan asfalten att smälta, dock aldrig i riktigt brutalt vinterväder(-26). (då jag inte anser stockholms vädret vara särskilt brutalt). Tills nu. Var uppe i Stöten med bilen och mina friktionsdäck som jag har valt för första gången.
Vridet i bilen är helt underbart, jag tror nog fan man kan köra uppför mount everest i 1:ans läge om man vill.
Under hela vistelsen (5 dagar) har jag varit en flitig användare av diesel värmaren (typ hela tiden), bilen har inte strejkat en endaste gång. Titt som tätt har jag sett andra nyare bilar av div. märken där ägarna jagat startkablar, icke jag. Jag är faktiskt mäkta imponerad. Komforten och väghållningen var helt underbar. Bitvis körde jag på mycket ojämn väglag med mycket is på. Men inget som störde en. Så fort man fick lite sladd så ryckte antispinn in, bilen fixar ju nästan allting själv. Man behöver knappt göra ngt för en bahglig och säker resa.
Det enda jag kan klanka på är p-sensorerna fram. Det vart en ishinna direkt som fick p-sensorerna att tjuta konstant, så fort man la i R eller D så blev det disco i bilen. Annars så var hela bilfärden upp, där, och hem helt förbannat underbart. Jag har hakka R däck som fungerade utmärkt. Kom upp i alla backar jag skulle uppför. Aldrig mera dubbdäck, aldrig mera en annan modell. Och för att göra det hela lite mera extremt så skulle jag kunna tänka mig köpa en awd, eller en xc70 för att köra upp i pisten! :D
Länge leve volvon!
Vridet i bilen är helt underbart, jag tror nog fan man kan köra uppför mount everest i 1:ans läge om man vill.
Under hela vistelsen (5 dagar) har jag varit en flitig användare av diesel värmaren (typ hela tiden), bilen har inte strejkat en endaste gång. Titt som tätt har jag sett andra nyare bilar av div. märken där ägarna jagat startkablar, icke jag. Jag är faktiskt mäkta imponerad. Komforten och väghållningen var helt underbar. Bitvis körde jag på mycket ojämn väglag med mycket is på. Men inget som störde en. Så fort man fick lite sladd så ryckte antispinn in, bilen fixar ju nästan allting själv. Man behöver knappt göra ngt för en bahglig och säker resa.
Det enda jag kan klanka på är p-sensorerna fram. Det vart en ishinna direkt som fick p-sensorerna att tjuta konstant, så fort man la i R eller D så blev det disco i bilen. Annars så var hela bilfärden upp, där, och hem helt förbannat underbart. Jag har hakka R däck som fungerade utmärkt. Kom upp i alla backar jag skulle uppför. Aldrig mera dubbdäck, aldrig mera en annan modell. Och för att göra det hela lite mera extremt så skulle jag kunna tänka mig köpa en awd, eller en xc70 för att köra upp i pisten! :D
Länge leve volvon!
318ti -04-, S40i 170hkr -04-, V70 2.4T -00-, V70 2.5T -04-, Santa Fe 2.7 -06-, V70 II 2.5T -08-
Xc90 D5 -07-, V70 II 2.4D -10-, Saab 9-5 2.3t -04-, S80 D5 awd -08-
Xc90 D5 -07-, V70 II 2.4D -10-, Saab 9-5 2.3t -04-, S80 D5 awd -08-