Här kan ni klottra av er sport, politik, efterlysningar m.a.o offtopic!!!

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av camaro69
Fy f-n vad kallt.

Längtar till en skön sommardag när man kan sitta med en sval pilsner utomhus, och njuta av livet.
av matzen10
camaro69 skrev:Fy f-n vad kallt. Längtar till en skön sommardag när man kan sitta med en sval pilsner utomhus, och njuta av livet.
Japp...o det jävligaste är att det bara är 6 timmar bort med flygplan...Shorts, Bacardi, solbrillor, doften av stekt fläsk i strandstolen...Faan..det kanske finns någon restresa imorgon..?

Annars får du komma hem till mig; det är snudd på 26 grader inomhus. (och "Ja", jag går i shorts inomhus) Vedpannan levererar så mycket värme att elementen nästan glöder..Schunten är ställd på 18 grader i innetemp men tankarna fick lite för mycket varmvatten i sig idag (90-95 grader) så den skjuter ut värmen på elementen iaf..
För varmt att sova..! Trots vädring. Trots 2 heta bad under kvällen. Verkar aldrig ta slut på den här värmeböljan :-(O) :lol:
Knappt jag vågar gå på muggen där vi har golvvärmeslingorna...det känns som att gå på glödande kol, för tjyvens!
Så värme kan jag bjuda på..!
av Cicaro
matzen10 skrev: Så värme kan jag bjuda på..!
:D

Kom hit och lär våran hyresvärd det, här är det 16 grader inne om vi inte slår på luftkonditioneringen som är vår egen :-O) 16 Är lite väl kallt när man ska sitta still och jobba framför datorn...

Annars gillar jag att det är mer än 10 minus ute :D
av *pettson*
matzen10 skrev:
camaro69 skrev:Fy f-n vad kallt. Längtar till en skön sommardag när man kan sitta med en sval pilsner utomhus, och njuta av livet.
Japp...o det jävligaste är att det bara är 6 timmar bort med flygplan...Shorts, Bacardi, solbrillor, doften av stekt fläsk i strandstolen...Faan..det kanske finns någon restresa imorgon..?

Annars får du komma hem till mig; det är snudd på 26 grader inomhus. (och "Ja", jag går i shorts inomhus) Vedpannan levererar så mycket värme att elementen nästan glöder..Schunten är ställd på 18 grader i innetemp men tankarna fick lite för mycket varmvatten i sig idag (90-95 grader) så den skjuter ut värmen på elementen iaf..
För varmt att sova..! Trots vädring. Trots 2 heta bad under kvällen. Verkar aldrig ta slut på den här värmeböljan :-(O) :lol:
Knappt jag vågar gå på muggen där vi har golvvärmeslingorna...det känns som att gå på glödande kol, för tjyvens!
Så värme kan jag bjuda på..!

Drygt 3000 spänn på värmebaronen plus några kronor för en separat utetempgivare så finns inte problemet. Köpte Danfoss ECL comfort 110
Oavsett vad du har för rörtemp så shuntas det bara ut dom grader som krävs för att skapa din önskade inomhustemp. Spelar ingen roll om du har 50 grader i tankarna eller 95.
In och knappa in 18grader på displayen så håller den det. Den känner av innertemp, mot tillägg som jag har även yttertemp. Den känner också av framledningstempen efter schunten.
Voila.. enkelt och smidigt. Ändras vädret så ändras schunten och tempen förblir konstant. :-)-)
Användarvisningsbild
av Funk
-14 i morse och det är kallt för att vara Göteborg.

Jag jobbade ett par veckor i Jukkasjärvi för ett par år sedan, en morgon hade vi -43 ! Enda bilarna utan värmare som startade på parkeringen var vår XC90 V8 och vår V70 D5, när vi skulle kabla igång ett par andra så blev det riktigt spännande eftersom isoleringen på startkablarna sprack och föll av som om dom vore gjorda av gips.
Stoppningen på Volvostolarna var lika hårda i kylan som gjuten betong och displayerna till färddator och stereo var så sega att dom knappt orkade ändra sig..

/Thomas
Användarvisningsbild
av ~Kalle~
Var är växthuseffekten? :wink: Verkar bara bli kallare i hela landet :P

Ooh. -43 utan motorvärmare är nog inte bra för motorn :shock: Men en volvo startar ju alltid så... :wink:
Användarvisningsbild
av Funk
~Kalle~ skrev:Var är växthuseffekten? :wink: Verkar bara bli kallare i hela landet :P

Ooh. -43 utan motorvärmare är nog inte bra för motorn :shock: Men en volvo startar ju alltid så... :wink:
Jag får väl erkänna att vi hade 5 Volvobilar parkerade utomhus, och bara 2 startade utan hjälp den morgonen..

/Thomas
av matzen10
*pettson* skrev:Drygt 3000 spänn på värmebaronen plus några kronor för en separat utetempgivare så finns inte problemet. Köpte Danfoss ECL comfort 110
Oavsett vad du har för rörtemp så shuntas det bara ut dom grader som krävs för att skapa din önskade inomhustemp. Spelar ingen roll om du har 50 grader i tankarna eller 95.
In och knappa in 18grader på displayen så håller den det. Den känner av innertemp, mot tillägg som jag har även yttertemp. Den känner också av framledningstempen efter schunten.
Voila.. enkelt och smidigt. Ändras vädret så ändras schunten och tempen förblir konstant. :-)-)
En utegivare har jag. Däremot ingen innegivare.. Kanske skulle skaffa en sån då? Displayen o utegivaren är av märket Danfoss, måste man ha samma märke på innegivaren med då? (den kostade 4500:- så vi hoppade faktiskt över den då. kanske skulle ha köpt den ändå....)

//M10
av *pettson*
matzen10 skrev:
*pettson* skrev:Drygt 3000 spänn på värmebaronen plus några kronor för en separat utetempgivare så finns inte problemet. Köpte Danfoss ECL comfort 110
En utegivare har jag. Däremot ingen innegivare.. Kanske skulle skaffa en sån då? Displayen o utegivaren är av märket Danfoss, måste man ha samma märke på innegivaren med då? (den kostade 4500:- så vi hoppade faktiskt över den då. kanske skulle ha köpt den ändå....)

//M10
Innegivare, utegivare samt en givare för utgående vattnet vid shunten krävs för att få skaplig precision. Vet inte vad du ska ha för innegivare, min köpte jag extra också och den givare kostade 650kr
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 9
Tryckslang v70 D5

Hej, undrar om någon vet vad nedre delen av […]

Jag hade samma problem i min C30. Jag plockade is&[…]

Ja det har aldrig varit så mycket lekstuga […]

..Nu borde ju läget vara ca 100 miljarder k[…]