Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av OlofW
Jag har V70 2,4 T 2000 Nya karossen.

Jag tänkte byta kamrem själv. Läste i Haynes som beskrev ett vektyg att hålla fast att hålla fast vevaxelns remskiva med. Sen skriver dom att stora muttern i mitten kan sitta "mycket hårt"

Jag gjorde som beskrivet men när jag dragit med extra rör och min 1/2" förlängare började vrida sig slutade jag och skruvade ihop allt igen.

Hur får proffsen på en riktig verkstad loss denna mitt-mutter? Använder ni mutterdragare?

Mvh
Olof
av janne44
På gamla heliga 740 så brukade kompisen ta loss muttern med hjälp av ett litet "duttande" med startmotorn :) . Han la bara en förlängare/rörbit stabilt så var muttern loss på 1 sekund. Proffsigast är nog mutterknackare om man har tillgång till det.
Användarvisningsbild
av CarMan
vi andvänder mutterdragare, då behöver man inte mothåll.
men när det gäller kamremsbyten så föredrar jag personligen att inte lossa remskivan alls
av meckar Lasse
Hej ! Jag bytte kamremmen på min s-60 t5,utan att ta bort hjulet,enklare.Jag vet inte om din motor ser likadan ut,isåfall sitter det en liten halvmåns formad bit i riktning framåt,med två st 10 mm skruv,demontera denna
Bakre länkarmsbussning

Bytte de främre bussningarna i bakvagnen till[…]

Dom flesta verkar glömma att vi i Sverige har[…]

Ja det är bara att slå till, 900:- &aum[…]

Elpriset

En sån liten snurra räcker knappt till […]