Här kan ni klottra av er sport, politik, efterlysningar m.a.o offtopic!!!

Moderator: Moderatorer

av *pettson*
Cicaro skrev:Det är skillnad på att gnälla och att inte acceptera brutna avtal. I sverige genomsyras det rättsliga systemet av uttrycket "Pactum sun servanda": Avtal skall hållas.

Om avtalet bryts från ena parten så bör den andra kompenseras så denne hamnar i samma ekonomiska situation som om avtalet antingen a) fullföljts eller b) inte slutits beroende på vad det är för typ av avtal osv.(inte jättehaj på det inte läst avtalsrätt ännu).

I Sverige är det många som tror att muntliga tilläggsavtal inte behöver hållas tyvärr(gäller bl.a. mäklare,har jag märkt gå på en husvisning och ta med er vittnen på allt som utlovas!)

Muntliga avtal är lika giltiga som skriftliga om det inte finns ett lagstöd för att just den typen av avtal måste vara skriftligt(gäller bl.a. överlåtelse av fast egendom..)

Slutsats: Stå på dig Anders! Skönt att de kompenserade er med prisavdrag och att du verkar nöjd med det.
Mäklare ja.. jo det är spännande människor. För dom måste ju bara upplysa om sånt dom VET OM. En mäklare vet ingenting om nånting, inte ens när det är uppenbart, bevisat och påtalat.
Ett hus vi kikade på hade ett garage om 8x10meter uppstegat. Nu kanske jag inte kan stega exakt en meter, men å andra sidan vet jag GARANTERAT att det inte är 160kvadratmeter garage som det då utlovades. Jag frågade om det verkligen var sant. Svaret löd: ja vad jag vet.
Då förklarade jag att jag just stegat garaget till ca 8x10 meter och att oavsett vad måttet var, så var det inte det utlovade. 10 minuter senare förklarade mäklaren att vad hon visste så var garaget 160 kvadrat (för nästa kund). Samma hus hade nybytta fönster. Fönstren är sedan tidigt 50tal med furu och skruvade förstärkningsbågar, hittas på alla äldre torp sen 50 tal. Huset var dessutom utrustat med 3glas i broschyren. När jag gick runt med henne bad jag henne peka ut 3glasen..
hon pekade glatt på dom delbara tvåglasen. SÅVITT HON VISSTE satt det 3glas.. *suckar* Det slutade med att jag faktiskt anmält denne mäklare till mäklarsamfundet ihop med informationen i bladet jämfört med fotona som jag tog på stället. Men å andra sidan besatt hon bara runt 27 outredda anmälningar.
Vid budgivning har det också alltid framkommit en mystisk klient som bjuder 10.000 kr högre än oss 30sek senare.. Naturligtvis får du alltid veta vem din duellant är. OM han eller hon är med till slutet. Naturligtvis har denna påhittade fictionfigur dragit tillbaka sitt bud när priset trissats upp. Plötsligt är du där med lång näsa. För du får inte veta dennes namn.. denna där hoppade ju av. Nåt som hänt oss 5ggr med en annan mäklare. Alla 5ggrna har jag likväl hoppat tillbaka till ursprungsbudet och vägrat bjuda mera eftersom dom *råkar hoppa av*.
Jag påtalade att jag vet om att det är mäklaren själv som motbjuder, jag fick svaret: Är du så jävla dum att du inte vill spela spelet så skit i det då..
Honom har jag INTE anmält. Honom har jag besökt på kontoret mitt på dagen för ett samtal mellan 4 ögon. Han SMS:ar aldrig mera mej igen ens om hans liv hängde på det .
Det garanterar jag.
Pettson, "tyvärr" är dom ju bara skyldiga att lämna ut de 3 översta buden till den slutlige köparen vid en öppen budgivning. Hurvida buden dragits tillbaka eller ej spelar ingen roll.

Anmäler du mäklaren så är denne sen skyldig att kunna bevisa vart SAMTLIGA bud kommer ifrån för utredarna.

Detta kommer att skärpas ytterligare i den nya mäklarlagen som är på gång.

/Anders
av *pettson*
Brainy skrev:Pettson, "tyvärr" är dom ju bara skyldiga att lämna ut de 3 översta buden till den slutlige köparen vid en öppen budgivning. Hurvida buden dragits tillbaka eller ej spelar ingen roll.

Anmäler du mäklaren så är denne sen skyldig att kunna bevisa vart SAMTLIGA bud kommer ifrån för utredarna.

Detta kommer att skärpas ytterligare i den nya mäklarlagen som är på gång.

/Anders
Nu börjar jag gilla lagar..!! Vi får hoppas det fixar lite i den branschen, tyvärr är bankerna lika involverade, vid köp av förra huset visste mäklaren hur vårt lånelöfte såg ut trots att vi inget sagt.

Så kom nu huset vi nu flyttat till. Tyvärr mäklare nr 1 som leker rikligt med fikitiva expressbudare. Jag förklarade att jag leker inte lekar med honom. Antingen så är vi seriösa med affären eller så skiter jag i det hela igen, är inte intresserad av att fjanta o spela spel om pengar.. Den här gången behövde vi endast lägga ett *sistabud*. Det kom ett : Banken tar budet och säljaren likaså.
Idag äger vi en lantbruksfastighet på 4,5ha med både ängar och skog. Dessutom ett 120kvadrats stall bygt 2003 jag nu med hjälp konverterar till verkstad. :-)-)
Jag vet inte riktigt hur det brukar gå till, men sambon kollar alltid upp med banken så de som lägger bud verkligen har ett lånelöfte tillräckligt stort för budet.

Men jag tror att detta sker med kundens medgivande, annars borde det ju bryta mot banksekretessen.
Inte så att frun känner någon på banken då? ;)

Det där med sekretess är ett rätt luddigt värde. En polares moster som jobbar på bank lämnar regelbundet rapporter till killens morsa om hans bankförehavanden och kontostatus exempelvis.
Nu råkar han vara rätt bortklemad så han orkar inte bråka om det men inte är det något medgivande med i det fallet, t.ex. (självklart myndig sen flera år, annars hade det ju inte varit så konstigt).

En tumregel vad gäller integritet är att alltid utgå ifrån att någon ser en. Allt handlar bara om antingen pengar eller kontakter.
Användarvisningsbild
av Brainy
Med tanke på hennes yrke så känner hon de flesta på bankerna i stan där hon jobbar. Men med tanke på att hon när hon själv jobbade på swedbank för flera år sedan (i en annan stad) var mycket noga med att jag fick ringa in så hon fick ett inspelat medgivande innan hon gjorde något med mina konton som jag bett om hemma så...

Jag vet inte, får fråga när hon kommer ut ur duschen.

/Anders

Tackar!! det förklarar varför jag inte […]

ID4an jag kört hade ingen lane assist, m&arin[…]

Hjulsidor Volvo 740 GL -91

Fram: https://i.imgur.com/E6Iur5Q.jpeg Bak: ht[…]

En av anledningarna till placeringen är att[…]