Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av jeriko69
Hej!
Har en 855 2,5 20V.
Motorn dör ibland (lambdalampan lyser) och får felkoden: "Signal från kamaxelns positionsgivare saknas" och "Signal från kamaxelns positionsgivare saknas intermittent".

Nollade felkoderna och startade igen, drog ur kontakten till givaren, vilket medförde att motorn dog. Felkod: "Signal från kamaxelns positionsgivare saknas" visades igen.

Då måste det väl vara antingen givaren det är fel på, glapp eller nåt annat med tändningen? Jag har bytt rotor och fördelarlock. Men det hjälpte inte. Läste nånstans att det kan vara tändspolen/kraftsteget också. Stämmer det?

Jag upplever det som att problemen kommer när motorn blir varm.
Kan man mäta på givaren eller tändspolen/kraftsteget för att se om det finns något fel???
Användarvisningsbild
av Marlboroman
Skulle det vaar tändspolen så skulle jag mera säga att problemet skulle vara konstant. Och om givaren är dålig eller helt död så stänger motorstyrningen av efetrsom den då inte vet vart den är på vevaxelvarvet. Så jag skulle ha börjat med att byta givare.
Användarvisningsbild
av Marlboroman
Taxen47 skrev:Vad jag har förstått,så är kamaxelgivaren aktiv vid start och sen tar vevaxelgivaren över när motorn startat.
Det är bara på turbomodeller som camsyncen enbart är med vid start. På sugmotorerna så måste den vara med konstant. Men oavsett motor så måste den vara med när man försöker starta då den måste ha signal från både vevaxelgivaren och camsync innan den börjar göra en tillstymmelse till att starta.
av *pettson*
Det finns EN modell som fortsätter att gå bara om vi drar ur kamlägesgivaren. Det är 10V modellen. Den kan också i gynnsamma fall starta utan den givaren, men den går då som en påse skit. Alla 20v modeller stendör om vi drar ur givaren under gång, ingen av 20v modellerna startar utan den. I övrigt är ALLTID kamlägesgivaren inkopplad på alla modeller, det är kamlägesgivaren ihop med impulsgivaren som berättar vilken cylinder som knackar om en knacksensor larmar.
av jeriko69
*pettson* skrev:Det finns EN modell som fortsätter att gå bara om vi drar ur kamlägesgivaren. Det är 10V modellen. Den kan också i gynnsamma fall starta utan den givaren, men den går då som en påse skit. Alla 20v modeller stendör om vi drar ur givaren under gång, ingen av 20v modellerna startar utan den. I övrigt är ALLTID kamlägesgivaren inkopplad på alla modeller, det är kamlägesgivaren ihop med impulsgivaren som berättar vilken cylinder som knackar om en knacksensor larmar.
Men går det att mäta sig fram med ett vanligt mätinstrument för att se om det är fel på kamaxelns positionsgivare?

Hur ska jag gå vidare med detta?
:( :( :(
Det enda kanske är att köpa en begagnad givare och hoppas på det bästa? :?:

Jag hade testat med en annan WG-klocka. Kan hä[…]

Okej! Är hjullagret kass brukar det föra[…]

Vad heter det som är trasigt?

Kolla förresten hur det ser ut på andra[…]

Tex får man alltså på B96 dra v[…]