Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Michaelvecel
när jag vid kallstart (bara när det är minus ute) gasar så lyser strålkastarna starkare och kupéfläkten går fortare. När jag växlar eller när bilen bara går på tomgång så blir det motsatt effekt. Vad kan det bero på?

detta fenomen uppträder bara dom 2-4 första minutrarna.

Sen undrar jag om kamremsbyte är krångligt på min pärla ??:-/ tänkte kosta på det till våren eftersom bilen gick igenom besiktningen felfritt :mrgreen:
av N0RBERG
Skummt det där med strålkastarna å fläkten. Har du kollat att jordpunkterna är bra? Kanske är generatorn som jävlas när den är kall? Har ingen aning.

Kamremsbyte har jag däremot genomfört på min B20F -94. Är inte svårt, men tar sin tid om man inte gjort det förr. Sen är det ju trångt och så hade jag enorma problem att få bort vissa bultar. Men allt gick bra tillslut. Och det blev inte dyrt heller. Beställde kamrem,löphjul och spännrulle från skruvat.se.
Med hjälp av en verkstadshandbok så ska det inte vara några som helst problem.
Användarvisningsbild
av Michaelvecel
Ah har kollat alla jordpunkter och kontakter under sensommaren bara för att leta efter oxid och annat, sprutat på fuktjagare och elektronikspray.

Såg idag att klämman till batteriets plus+ pol var av. sitter med andra ord löst. Ska kolla spänningen imorn innan festandet börjar :lol: .

Okej blir nog bra med kamremsbytet. ska fixa fram Haynes :)
av N0RBERG
Michaelvecel skrev:Ah har kollat alla jordpunkter och kontakter under sensommaren bara för att leta efter oxid och annat, sprutat på fuktjagare och elektronikspray.

Såg idag att klämman till batteriets plus+ pol var av. sitter med andra ord löst. Ska kolla spänningen imorn innan festandet börjar :lol: .

Okej blir nog bra med kamremsbytet. ska fixa fram Haynes :)
haha :D Ja bäst du kollar innan festandet :D Annars kan det bli tokiga spänningsvärden vid avläsning :lol:
Ska inte vara några problem med kamremmen om du har en verkstadshandbok, och skulle det mot förmodan bli något så finns ju en massa volvonissar här på forumet :wink:

Gott nytt år :-)-)

Det pratas om att adaptiva farthållaren an[…]

DennisCA's Volvo 850 -97

Det höll på att gå åt helsi[…]

Problem bromsar (luftning)

Du har felet där bak. Förmodligen en d&a[…]

Vårda v90 2025

Tackar ,har folierat lampor, takkant och trö[…]