Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Fick blinkande uppåtpil härmoveckan i instrumentet. Efter att jag kört omkring i stan och stannat ca 5 ggr försvann det av sig själv.
Antar att det är värmeberoende. Fast jag trodde inte att pilen skulle sluta blinka förrän jag nollställt felkoderna ?:-/

Idag fick jag blink pil igen. Felkoden var 3-1-3. Alltså pekar på växelgivaren.
Läst alla trådar i forum om växelgivaren. Fortfarande lite osäker på var exakt den sitter. Om man kollar i Haynes står inte ett pip om varken växelgivaren eller startspärr :-(O)
Står hur man justerar väljarvajer. Sitter givaren där väljar-armen går in i växel-lådan ?
Eller är det väljar-armen som är givaren ??:-/
Kan man byte enbart genom åtkomst i motorutrymmet i så fall ? Eller måste man komma åt underifrån ?
Eller sitter givaren vid växelspaken i mittkonsolen ? Bilen har gått 31000 mil så jag antar att det är läge för att byta.

Har en Turbo med B5234T motor och AW42 automatlåda.
Love this forum :D Tack unlock26. Bara att handla då och fram med verktygen :-)-)
I manualen ovan ska man ha ett justerings-verktyg för switchen. Kan man klara sig utan det ?
Väl Volvo som gäller ifall man ska handla det ....
Provade 20-tricket som fanns i manualen tidigare i tråden. Motorn av. Drog växelspaken 20 ggr mellan P och L läget. Efter det så försvann uppåtpilen i instrumentet. Får se hur länge det håller ....
Well, 20-tricket höll bara till dagen efter. När bilen stått och blivit riktigt kall hade jag uppåtpilen tillbaka ...
Antar att givaren är billigast på Skruvat :?: Kanske ska fråga Bilia ändå. Om det har det där justeringsverktyget kan det vara värt att höra vad det kostar. Borde väl inte vara nån förmögenhet .... om man nu verkligen behöver det :?:
Axeln är platt på två sidor. Håll ett par spikar eller vad som helst som är rakt på varsin sida om axeln. Justera så märket är mitt i mellan dem. Inte värre än så...

Jag hade testat med en annan WG-klocka. Kan hä[…]

Okej! Är hjullagret kass brukar det föra[…]

Vad heter det som är trasigt?

Kolla förresten hur det ser ut på andra[…]

Tex får man alltså på B96 dra v[…]