Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Verkstaden får felkod "DEM-0007 Hydraultryck". Hydraultrycket blir fel. De vet inte om det är stryrboxen eller pumpen. De får ha kvar bilen imorgon också eftersom jag klarar mig utan då. Teknikern försöker få tag i någon snubbe inne på verkstaden i Jönköping och som kan lite mer om detta. Man vill liksom inte chansa på att det är styrboxen och köpa en ny för 14000:- + moms. En pump är billigare även om det går på maskinskadeförsäkringen..

Finns det något sätt att testa om det är styrboxen som är defekt? Kan man koppla in den till en dator och köra någon simulering? Det kan man göra med ABS-styrboxarna. Jag vet inte om Volvo gör det, de vill väl hellre sälja en ny, men den firman som lagade min ABS-styrbox körde den i någon slags simulator.
Är det en Volvo handlare du lämnat bilen till?

Om det är det finns det ett service meddelande vad det gäller denna felkod

Be verkstaden att dom kollar i Volvos Tie system och kollar detta

Det skall endast bytas en tryckgivare om det inte finns några andra felkoder utöver DEM 007

Styrenhet skall INTE byta pga denna felkod inte heller någont fel på pumpen utan endast givaren

Man måste kolla i detta meddelande då det finns 2 st olika givare och man får läsa ut vilken givare det skall vara med hjälp av Vida för att få reda på vilken hårdvara som sitter i bilen och då anpassa givaren efter detta

//Goose
Gooose... jag tackar för din omtanke. Jag skall ta detta med verkstaden igen. Det är en auktoriserad volvoverkstad jag lämnat in bilen till, men den är rätt liten och ligger i min hemby i Västra Götalands utkant :D Fast de håller stadig kontakt med verkstaden i "storstaden" Jönköping. Jag har vart i kontkat med Haldex igen. En står eloge till dem för deras snabba svar och engagemang. De skulle gärna vilja undersöka bilen men jag bor tyvärr 28 mil från dem. Men han jag haft kontakt med skall kolla med teknikerna idag. Jag frågade dem om de har någon erfarenhet av denna specifika felkod från Volvo och vad som är den troligaste orsaken.
Så... nu har jag fått svar från Haldex. Som Gooose säger så är det tryckgivaren som skall bytas. Inget annat. Jag har pratat med teknikern på volvoverkstaden och han hade kommit fram till samma lösning och beställt en tryckgivare. Den skall bytas på onsdag och Volvo betalar halva kalaset.
Skönt att det verkar lösa sig.
Strax efter jul åkte jag 35 mil i snöstorm. Tyckte allt kändes bra i bilen hela resan förutom den sista kilometern då jag gasade på lite extra i kurvorna.
Då kändes det just som att bakdriften "small" in. Har inte märkt det förrut.
Lät bilen vila 10 minuter när jag kom fram, för att sedan köra en liten provrunda, ingen smäll men ett visst spinn på framhjulen innan bakhjulen kom.
Just för tillfället tycker jag uppleva en liten smäll lite då och då, men är inte riktigt säker på den. Får kolla vidare.

Vad kostar en felkodsavläsning på Volvo?
Antar att det kan vara värt att kolla upp om det är givarfel även på min.
Någon som har PPC avläsare i hägenstens-trakten? ( kanske borde man köpa en PPC själv :-) )
/lars
Blinkande ljus

Rent spontant borde det vara kopplat till laddning[…]

Filter i Aisin tf-71sc?

Har en D3 VEA 2017 med Aisin tf-71sc. Har läs[…]

Tack den har jag. Men behöver veta vilka stif[…]