Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Roadman
Hej,

Jag har en liten undran angående min XC70-04 på knappt 15000mil. Hur mycket klarar automatlådan, jag har för avsikt att dra husvagn med den. Är det bara att köra eller ska man göra något innan eller ska jag ta min
gamla Audi som dragbil. Har inte lust att byta låda bara för att jag ska dra tungt med den...

Tacksam för svar!

Mvh
Peter
av speedo
Ingen fara...Det beror givetvis om du skall året runt-bo i vagnen eller bara göra lite sommardragningar.
Rekommenderat från volvo är oljebyte i växellåda var 7500-10000 mil med dragning av mycket tung last.
En annan rekommendation är att kolla kärvande bromsar på vagne innan körning om den stått länge. om bromsen ligger på blir det många gånger tyngre att dra vagnen och i sin tur många gånger mer slitage på låda.
En husvagn som har alla delar i ordning är inga som helst problem för lådan att dra.
Gör oljebyten enligt rek. bara.
Användarvisningsbild
av camaro69
Inga problem att dra en vagn på 1400 kilo. Det som sliter är om du ligger och "segar" på för hög växel i långa uppförsbackar.

Lämpligt kan ju vara att göra oljebyte/sköljning/spolning (kalla det som önskas), så håller lådan mycket längre.
Användarvisningsbild
av gooose
Kör du som jag 1800kg vagn och skiter i om det är Hallands ås eller annat i vägen utan ser till att jag håller den hastighet Jag vill.
Kommer en långtradare framför i backen så kör vi om.
Byt olja oftare
Jag byter efter varje sommar jag vart ute med vagnen Detta för att ha hängslen och livrem vad det gäller lådan

Min har rullat ca 17" mil och inga som helst problem med något vad det gäller A-lådan

Men som sagt man kan ha otur oxo

//Gooose
av UffeXC
Fick förra vintern problem med min automat då jag var på väg med ton husvagn till fjällen. Lådan gick in i "nödläge" och gick på 4ans växel tills man startade om bilen. Felet uppträdde bara när man satt bilen med farthållare och bilen drog med högsta växeln.
I mitt fall så så drar jag efter XC90n en drygt 2 ton tung Polar och så fulllastad skidbox på taket. Bilen är dessutom utrustad med box som ger maxvrid om 460 Nm. Inte undra på att lådans varningsssystem löser ut måhända.
För att göra lång historia kort så blev det slutligen ett oljkebyte och nu kan jag inte ens vid provocerad körning tvinga fram felet längre.
Kort och gott så slits automatens olja så BYT OLJA var 7500 mil. Min bil hade riullat drygt 8000 mil när detta inträffade.
av Thomas J
En extra oljekylare är alldrig fel om det inte redan är monterat.
Om man bara tappar ur oljan ur lådan hur många liter rinner ur då?
När man sköljer lådan så går det ju åt 10-12 liter.
Mvh Thomas

På bild 2 i denna annons finns ett exempel […]

Bakre länkarmsbussning

Bytte de främre bussningarna i bakvagnen till[…]

Ja det är bara att slå till, 900:- &aum[…]

Elpriset

En sån liten snurra räcker knappt till […]