Bilstereo, DVD, GPS mm...Tips och trix…ej modellspecifik

Moderator: Moderatorer

av catoo
Hejsan!

Sitter med 15 minusgrader och en nyinvesterad stereo.

Ska snart iväg på en 100milstripp och önskar kunna lyssn på musik under tiden.

Jag får ström till stereon, men inget ljud. det är själva problemet.

jag var på volvo och inhandlade en ISO-kontakt som de sa var den rätta. Ganska snart anade jag oråd då denna ISO innehöll TVÅ stora kopplingar, medan den gamla endast innehöll EN.

Jag misstänker att konsekvensen av detta är att jag inte får något ljud. Frågan är nu vad tysan jag skall göra???

Jag har precis kopplar ut volvo orginalstereo SR701 och fick då en kontakt "över" - kan det vara denna som orsakar avsaknaden av ljud??

Jag bifogar bilder, och hoppas på snabba svar!

Bild

Bild
Användarvisningsbild
av Funk
Nedre bilden är ju i alla fall högtalaranslutningarna som är lös, så utan att ansluta dem låter det inget....
Den övre är troligen till CD-växlare bak, kan vara fördraget även om du inte har någon i bilen. Den kan även vara till ett slutsteg...

/Thomas
av catoo
Hejsan, och tack för svar!

Det skumma är att jag orginal bara har EN iso-koppling i bilen. Den orginalkoppling som jag köpt har TVÅ "iso-portar" (som bilden visar...) Frågan är nu hur detta kan komma sig...

Kan det vara så att jag har ett slutsteg utan att veta om detta? I så fall vart kan denna sitta???

Bifogar även en bild till, på orginal iso-kopplingen...
Bild
Användarvisningsbild
av Funk
Du verkar helt enkelt ha fått fel adapter...
På denna sidan kan du se en del olika som finns till Volvo: http://www.twenga.co.uk/dir-Cars-Motorb ... apter-6724

Vad har du för bil ?
Är du hemma i Göteborg så får du gärna komma över så kan jag titta på det, det är enklare än över nätet, PM:a telenummer i så fall..

/Thomas
Användarvisningsbild
av Funk
Jag har Googlat lite, har du en SR 701 utan kassettdäck ? Den verkar inte ha inbyggda slusteg så den lilla svarta DIN-kontakten är till bilens originalmonterade slutsteg...

I så fall behöver du en sådan här http://www.backesljud.se/prod_bil.php?id=88 , om du inte skall hoppa över ditt inbyggda slutsteg och koppla in din stereo direkt till högtalarna...

/Thomas
av catoo
tack för all hjälp...

Tyvärr är jag inte i götet utan i svinkalla värmland. I morgon styr kosan mot trysil.

Jag har ett kasettdäck, de är två skilda enheter och sitter sammankopplade med en annan "fet" sladd.

Jag kikade på länken du tipsade om, då blir den svarta DIN-kontakten två "aux-par"... Frågan blir då var dessa skall in? I den nya stereon har jag en line out...
Användarvisningsbild
av Funk
OK då har du alltså en 760 med separat radio och kassett... då har du efter vad jag kunnat få fram ett fabriksmonterat separat slutsteg. Du kommer att förlora fadern, men du kan koppla samman front och rear line in via grenkabel skulle jag tro.

/Thomas

Är det bara att såga där dosans tv[…]

Det är ju en gammal sanning att man inte ska […]

Kan du klippa loss en provbit på något[…]

Fick du nån koll på detta? Jag har n[…]