Volvo S/V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av metalHJ
vetten, om du syftade på mig så är min V40 en renrasig svensksåld bil av alla papper att döma!
Användarvisningsbild
av vetten
metalHJ skrev:vetten, om du syftade på mig så är min V40 en renrasig svensksåld bil av alla papper att döma!
OK men det va bara en tanke som kom upp :mrgreen:

Inget ont menat med det utan bara en tanke som jag fick :mrgreen:

Min blir iallafall varm och god, men jag har iofs. aldrig testat den i kallare väderlek än det är nu c:a -18 har aldrig immat igen eller känts kall vilket däremot min 440 alltid gör numera men inte för sådär en tre-fyra år sen då den var klockren och varm och immfri jämt och det ungefär samtidigt som AC-n tröttnade ?:-/
Undrar lite grann om du har AC-n på jämt eller om du stänger av den på vintern vilket jag har fått lära mej att man inte ska utan att den alltid ska vara på ?:-/
av christer.d
vetten
Mina 2 v40 var åxså svensk jag måste då säga att jag inte fårstår varför v40 immar. Men inte min nya bil av annt märket och tyvärr 100gånger bättre värme.
Det spelar ingen roll om man har ac på eller av i v40
Det är bara klen värme kallt vid fötter och immar rutan
Titta bara på volvo v50 tex inga problem kanon bra nä vetten volvo v40 var en total miss att släppa ut på marknad
jag köper att andra volvo bilar har bättre men ej v40.
Ring och fråga en bilhandlare här uppei norr hur värmen är på en v40 gämfört med v70 v50,mm så får du svar.

Test förarna måste ha testad s/v40 under midsommar och kom fram till detta.
jag skapade denna diskusion jag står för det.
Jag tycker det är bra att fler törs säga att det inte är bra värme i en v40.
av metalHJ
Törs säga ifrån? Du är skön du Christer :-)-) Att säga vad man tycker om sin bil, är väl knappast något straffbart...

vetten, AC'n kopplas in per automatik när man kör defroster för dom säger att det ska motverka imma bättre. Men ska jag vara helt ärlig, tycker jag att bilar med AC har större problem med imma, än bilar utan. Annars rekomenderar dom väl att köra med AC för att hålla systemet i rullning, så att inte kopplingar/slangar och annat torkar under vinterhalvåret. Även bra för packboxen i kompressorn att få gå runt lite, så den inte torkar ihop.
av christer.d
metalHJ
Jo att tycka och säga om sin bil är väl bara positivt .
Alla jag känner här som kör på s/v40 har samma problem med för lite värme och imma och kall drag vid fot utrumme
så inte har vi fel bara det att vi törs säga det.
ÖNSKAR DEJ ETT RIKTIGT
GOTT NYTT ÅR
av Lazy
christer.d
Köpte du och alla du känner som kör/körde v/s40 dessa samtidigt?
Om inte, borde väl någon varnat att värmen i dessa inte räcker till uppe i norr!
av christer.d
Ynot skrev:christer.d
Köpte du och alla du känner som kör/körde v/s40 dessa samtidigt?
Om inte, borde väl någon varnat att värmen i dessa inte räcker till uppe i norr!
Tyvärr gorde dom inte det för när jag köpt min v40 och märkte det då sa dom först att dom hadde samma problem.
Det är inte alla som törs säga det rakt ut att volvo har fått en miss i sina bilar volvo som har varit överlägsen i värme
och är det men inte i v40.

Ska till lägga att annars är v40 en fin och bra bil att rulla på vägarna
av Lazy
Då jag, några arbetskamrater o min dotter kör/körde v/s40 här i mellan Sverige och inte har haft dessa problem, kan inte jag hålla med om att hela serien v/s40 är så dålig då vi har varit nöjda med våra bilar, men jag kan förstå irritation om värmen inte räcker till när det är -20 till -30.
Användarvisningsbild
av SvenB
Var den äldre Volvo V 40 något som man tog fram hastigt för att det saknades den storleken i modellfloran? Så att man tog något i samarbetsbolagens "skrivbordslåda". Någon skrev att det är en Mitsubishi i grunden, stämmer det?
Användarvisningsbild
av hixen
Volvon delar bottenplatta med Mitsubishi Galant om jag inte minns fel, och även jag anser att den extrema värmen tar ganska långtid att få upp, men den lite "ljumnare" värmen kommer mkt fortare än tex mina gamla bilar (polo, golf osv) Så vet inte om detta är olika på dom andra faserna med upplevde samma med min förra (s40 -00, idag -02), synd även att golvmattorna är som en vattenansamling och att det sätter sig fukt i kupefilteret, annars har iaf jag enligt min mening inget ont att säga om vare sig s/v40 modellerna. Bra komfort/prestanda till ett överkomligt pris :)
Gott nytt år på er alla!
  • 1
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8
Srs

Hej alla har en v70n från 01 en vecka efter […]

B230E K-Jetronic 740 till 240

Rent generellt, är motorn byggd för 98 o[…]