Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av hansjkpg
Tobbev skrev:Svärfar har bytt bromskivor två gånger på sin BMW 523 de senaste 3 åren. Första gången byttes alla skivorna, senaste gången endast bak. Nu vibrerar det dock duktigt i ratten när man bromsar så frågan är om det inte är dags för ett byte fram igen.
Detta sker alltså inte bara på Volvo utan kan drabba vem som helst oavsett märke och prisklass på bilen. tyvärr är det så , beroende på att materialkvaliten kan variera för dom som tillverkar dom.
av perhall
Tobbev skrev:Svärfar har bytt bromskivor två gånger på sin BMW 523 de senaste 3 åren. Första gången byttes alla skivorna, senaste gången endast bak. Nu vibrerar det dock duktigt i ratten när man bromsar så frågan är om det inte är dags för ett byte fram igen.
Jag tror det är väldigt svårt att se klara samband mellan bilmärke och skivor som slår sig/bromsarna vibrerar. Min nuvarande Volvo och förra har inte haft några problem alls, min förrförra fick nya skivor f o b flera gånger på garantin. BMW:s bromsar brukar hålla bra men faktum är att vi hade rätt mycket bromstrubbel med vår e39:a, e60:n fungerar utmärkt men har massor av andra fel och där kan man lätt konstatera att Volvo är schysstare med garantivillkor, vi fick själva betala nya kabelstammar till PDC:n, ny vattenpump och lite annat för drygt 15000 när bilen gått 4500 mil (dock lite mer än 2 år). Volvo är alltid schyssta med förlänga garantier - min erfarenhet.

Det dyker ju titt som tätt upp dyra Merca och BMW i ViBilägare som varit på verkstan 30 gånger, rostar, fått motorhaveri som kostar 90 000 att laga etc. Men det händer nog lika ofta på Volvo - men kanske det inte är lika kul att skriva om om man tänker på ViB:s läskrets.

/PH
av Tobbev
Precis, det var det jag menade. Alla kan ha otur med en bil, så är det bara, oavsett pris på bilen.

T.ex så hade jag ju en 9-5'a innan och det dyraste jag bytte på den (bakljus och lite annat byttes på garantin) under 6200 mil var xenonljus för 1500kr, medan man läser om andra som har haft massor med kostsamma problem med samma bil.
av erc
Jag har också haft stora mängder garantifel på min V70 (2.0F Momentum MY09) men alltid varit nöjd med återförsäljarens sätt att hantera dem.

Varför inte byta serviceleverantör? Du som bor i en storstadsregion har ju ett flertal att välja mellan.

Att din bil "enligt dig" är fullutrustad har ju inte speciellt mycket med saken att göra. En naken C30 eller en fullsmetad XC90 - man kan ställa premiumkrav på återförsäljaren vilket som.
av CalleV70
Bromsarna ska bromsas hårt för att motioneras , ursäkta men det är inte skivorna som behöver motioneras utan oken, (skivorna kan ev behöva bromsas hårt för att rugga upp dom) men har du fel värmebehandling på skivorna så kan en panikbromsning åstadkomma värme som gör att dom slår sig. Detta skulle jag nog påstå sker mest med billiga skivor, OBS billiga skivor borde dock inte sitta på en ny bil, MEN leverantören kan ju ha slarvat med värmebehandlingen, men detta ska ju inte skyllas på volvo[/quote]

om du läser så skrev jag att det är oken som "motioneras" men deras rörelse ligger inom del av mm. Du kan lika gärna bromsa hårt när du står still! fram "motioneras" (fel ord för skivor menar jag) de hela tiden medan bakbromsar inte användes så mycket vi normalkörning. Kärvande ok beror även på låg årlig körsträcka då kolvarna rör sig kanske 1 mm på ett år. Kör du 4000 mil/år är det ovanlig med kärvande ok/kolvar. :P
JONPER skrev:
Emiljonsson7 skrev:p.s. Bromsskivor som slår sig är en klassiker på en nybil oavsett fabrikat. Kan lätt uppstå vid oavsiktlig eller avsiktligt hårda inbromsningar. Vet en person som ville häva hela köpet på sin tyska bil då skivorna slog sig första veckan efter leverans. Men som Variosboy skriver så är det intressant att veta när felen uppstod, d.v.s. hur långt bilen rullat när de olika sakerna inträffade för några av felen låter inte som "nybilsfel". I synnerhet stötdämparna.

/ Så du menar att vi köper nya bilar som man inte får panikbromsa med då?? Det ska bara funka!
Så här är det bromsar skall bromsas hårt då och då för att motioneras. Inga kärringbromsningar.
Bilen har nu gått 5000 mil

Haudi!
Nya skivor och belägg skall "bromsas in" utan kraftiga inbromsningar. Iaf vad jag har hört. Detta för att få beläggen att slita jämt mot skivorna. Och visst kan skivor slå sig vid kraftiga inbromsningar. Oavsett de är avsiktliga eller inte, Givetvis kan de också slå sig p.ga felaktig värmebehandling eller bearbetning.

Vissa premiumbilar skall ha automatisk "joggning" av bromsarna där dessa anläggs ytterst svagt mot skivorna då och då med automatik för att unvika att de tar dåligt eller ojämt när det behövs. BMW 325 och 330 har tex detta med automatik vid blött väglag för att då och då torka upp skivorna. Detta utan att du ens märker det vid vanlig körning. Dock osäker hur det är med Volvo.
av hansjkpg
om du läser så skrev jag att det är oken som "motioneras" men deras rörelse ligger inom del av mm. Du kan lika gärna bromsa hårt när du står still! fram "motioneras" (fel ord för skivor menar jag) de hela tiden medan bakbromsar inte användes så mycket vi normalkörning. Kärvande ok beror även på låg årlig körsträcka då kolvarna rör sig kanske 1 mm på ett år. Kör du 4000 mil/år är det ovanlig med kärvande ok/kolvar. :P[/quote]
.
MÅSTE bara ställa en följdfråga på ditt inlägg på en sak som jag inte har hängt med på . Du skriver att FRAM används bromsarna hela tiden medan dom inte används så mycket bak ??? Har inte alltid mesta bromskraften legat på bakbromsarna??
av perhall
hansjkpg skrev:om du läser så skrev jag att det är oken som "motioneras" men deras rörelse ligger inom del av mm. Du kan lika gärna bromsa hårt när du står still! fram "motioneras" (fel ord för skivor menar jag) de hela tiden medan bakbromsar inte användes så mycket vi normalkörning. Kärvande ok beror även på låg årlig körsträcka då kolvarna rör sig kanske 1 mm på ett år. Kör du 4000 mil/år är det ovanlig med kärvande ok/kolvar. :P
.
MÅSTE bara ställa en följdfråga på ditt inlägg på en sak som jag inte har hängt med på . Du skriver att FRAM används bromsarna hela tiden medan dom inte används så mycket bak ??? Har inte alltid mesta bromskraften legat på bakbromsarna??[/quote]

Ca 70 procent ligger fram (kan inte det exakta procenttalet men ungefär 2/3). Skulle det vara tvärtom skulle varje kraftig inbromsning skapa instabilitet. På vintern skulle en inbromsning med en bil utan ABS på halt underlag ge samma effekt som att bromsa med handbromsen. Alla bilar på alla väglag bromsar mer fram än bak (utom möjligen någon bråkdel av en sekund då ABS och ESP griper in).PH
av hansjkpg
Ca 70 procent ligger fram (kan inte det exakta procenttalet men ungefär 2/3). Skulle det vara tvärtom skulle varje kraftig inbromsning skapa instabilitet. På vintern skulle en inbromsning med en bil utan ABS på halt underlag ge samma effekt som att bromsa med handbromsen. Alla bilar på alla väglag bromsar mer fram än bak (utom möjligen någon bråkdel av en sekund då ABS och ESP griper in).PH[/quote]

, Kom den fördelningen med ABS och andra elektroniska hjälpmedel då ? För innan dess var det väl mer kraft på bakbromsarna (på 1850 talet typ :D )
av perhall
hansjkpg skrev:Ca 70 procent ligger fram (kan inte det exakta procenttalet men ungefär 2/3). Skulle det vara tvärtom skulle varje kraftig inbromsning skapa instabilitet. På vintern skulle en inbromsning med en bil utan ABS på halt underlag ge samma effekt som att bromsa med handbromsen. Alla bilar på alla väglag bromsar mer fram än bak (utom möjligen någon bråkdel av en sekund då ABS och ESP griper in).PH
, Kom den fördelningen med ABS och andra elektroniska hjälpmedel då ? För innan dess var det väl mer kraft på bakbromsarna (på 1850 talet typ :D )[/quote]

Ja, kanske på 1850-talet... nej den fördelningen kom långt innan ABS, kan det inte exakt men åtminstone på 1940-talet hade man nog lärt sig det, när bilarna började gå "snabbt" (typ 100...). Alla bilar jag känner till, även från 50- och 60-tal, har större bromsar fram än bak. Kanske det finns undantag./PH
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 16
Prestige Performance

Samma "kines grejer" alla andra krä[…]

Okej, vad bra. Ska nog räcka att klippa bort […]

Falsklarm av insekt?

För tre veckor sen löste larmet ut en kv[…]

Polestar 2 är trevlig att köra, men f&[…]