Här kan ni klottra av er sport, politik, efterlysningar m.a.o offtopic!!!

Moderator: Moderatorer

av *pettson*
Brainy skrev:Nej, det stod iofs inget leveransdatum heller utan endast att jag är skyldig att betala vid leverans. Dock så hade vi ju ett muntligt sistadatum då leverans skulle ske.

/Anders
muntliga avtal gäller.
bjompa skrev:Fan va du startar en massa gnälltrådar hela tiden då.

Hela världen motarbetar brainy :lol:

Skämtåsido borde jag också gnälla lite mer. När jag hamnar i motgångar brukar jag bara försöka skita i det för att slösa så lite tid på det som möjligt och det har man säkert egentligen förlorat mer tid och pengar på i slutändan än det var värt :(
Det är skillnad på att gnälla och att inte acceptera brutna avtal. I sverige genomsyras det rättsliga systemet av uttrycket "Pactum sun servanda": Avtal skall hållas.

Om avtalet bryts från ena parten så bör den andra kompenseras så denne hamnar i samma ekonomiska situation som om avtalet antingen a) fullföljts eller b) inte slutits beroende på vad det är för typ av avtal osv.(inte jättehaj på det inte läst avtalsrätt ännu).

I Sverige är det många som tror att muntliga tilläggsavtal inte behöver hållas tyvärr(gäller bl.a. mäklare,har jag märkt gå på en husvisning och ta med er vittnen på allt som utlovas!)

Muntliga avtal är lika giltiga som skriftliga om det inte finns ett lagstöd för att just den typen av avtal måste vara skriftligt(gäller bl.a. överlåtelse av fast egendom..)

Slutsats: Stå på dig Anders! Skönt att de kompenserade er med prisavdrag och att du verkar nöjd med det.
Om jag ska gnälla lite till bjompa så lär jag säga att jag är faschinerad över att sådana ställen faktiskt går runt.
T.ex. När dom skulle leverera lånesoffan hit så hade jag sagt att dom får ringa innan dom åker ut så vi faktiskt är hemma, något som dom skulle göra.
När vi kom hem efter att ha varit på våra resp. jobb så kom dom hit samtidigt som oss utan att ha ringt. Jaja, shit happens, dom glömde väl bort det och råkade ha tur.

Igår när det bestämdes att dom skulle leverera soffan idag så lovade dom att ringa 30min innan så jag skulle hinna hem från jobbet och inte behöva sitta hemma och vänta.
När dom väl ringde så var dom alldeles utanför, som tur var för dom så stod jag i hallen i färd med att dra mig till kontoret de få timmar som jag tänkt vara där idag.

Är det bara vi som vill att dom ska ringa innan dom kommer med soffan, har dom en jädra tur i de allra flesta fall eller tvingas de spendera stora delar av sina dagar väntandes?

Sen när dom var här och jag skulle betala så kunde dom inte ta amex... -> jag fick föra över pengar till mitt vanliga kortkonto så jag kunde betala -> jag missar sådana saker som bonus på amexet och även prisgarantin om dom skulle sänka priserna. Nu får man väl räkna med att inte alla tar amex, men en stor möbelkedja?

Nåja, dom som kom hit var i alla fall trevliga och nu står soffan på plats :)

Den är nå grönj*vligt stor :lol:

/Anders
Hjulsidor Volvo 740 GL -91

Det började med att motorstarkare varianter a[…]

Extraljus

Jag misstänker att det borde fungera med n&ar[…]

Och de har noll erfarenhet inom litiumjonbatteri[…]

Hej När jag åkte med bilen dog den helt[…]