Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Twendor
CA salgstall for perioden November 2008-November 2009 i avgiftslandet Norge:
Volvo Xc 60-1200.
Audi Q5- 800.
Bmw X3- 650.
Mercedes GLK-310.

Vi i Norge betaler mellom 500 000-950 000 Nkr for disse bilene, og er ikke avhengig av å "støtte"egen bilindustri.
Det er vel heller det at vi har forstått hvilken bil som gir oss det beste produktet for pengene.
av Tobbev
Siffror från Sverige

November 2008 - November 2009

Volvo XC60: 2389
Audi Q5: 1013
Mercedes GLK: 383
BMW X3: 358

X3 är dock i slutet på sitt liv, kommer väl en ny 2010, så man kan ju förstå att den säljer relativt dåligt.
XC60 skrev:
Q5: - Inte svensk bil (kan vara värt att tänka på i dessa dagar)

XC60: + Svensk bil, känns bra att stödja svensk industri
Jag trodde XC60 var en Belgisk bil byggd i Gent men där hade jag fel tydligen ?

Fler jobb till Torslanda är ju inte fel.
VolvoB20 skrev:
XC60 skrev:
Q5: - Inte svensk bil (kan vara värt att tänka på i dessa dagar)

XC60: + Svensk bil, känns bra att stödja svensk industri
Jag trodde XC60 var en Belgisk bil byggd i Gent men där hade jag fel tydligen ?

Fler jobb till Torslanda är ju inte fel.
Du har rätt.
Ju fler som väljer XC 60 framför exv. XC/V 70 så minskar jobben i Sverige och Torslanda.
av perhall
Ni ger mig dåligt samvete, har just ätit en banan från Equador, det finns ju svenska äpplen... var bilen tillverkas tänker man ju inte alltid på, ett tag byggdes ju Saabar i FInland och vissa Cadillac byggs väl i Sverige. Vill minnas att Volvo ett tag byggde samma bilmodeller i både Sverige och Beligen. Dock är det ju fortfarande bättre för Sverige och Volvo och Torslanda om man köper en XC60 än en Audi, BMW, MB. /PH
perhall skrev:Ni ger mig dåligt samvete, har just ätit en banan från Equador, det finns ju svenska äpplen... var bilen tillverkas tänker man ju inte alltid på, ett tag byggdes ju Saabar i FInland och vissa Cadillac byggs väl i Sverige. Vill minnas att Volvo ett tag byggde samma bilmodeller i både Sverige och Beligen. Dock är det ju fortfarande bättre för Sverige och Volvo och Torslanda om man köper en XC60 än en Audi, BMW, MB. /PH
Problemet är lite att vi många gånger bara diskuterar varans ursprung, idag så är inte svenskt alltid svenskt, tillverkningen ligger utanför Sverigesgränser, det innebär att den svenska arbetsmarknaden inte gynnas, men vi konsumenter bryr oss ofta inte, bara vi kan köpa billigt.
Jo , XC60 har väl givit lite ingenjörer i Sverige arbete, men fördelen att välja XC60 framför andra märken med det hänsynen är nog ganska marginell.
av perhall
Steff 99 skrev:
perhall skrev:Ni ger mig dåligt samvete, har just ätit en banan från Equador, det finns ju svenska äpplen... var bilen tillverkas tänker man ju inte alltid på, ett tag byggdes ju Saabar i FInland och vissa Cadillac byggs väl i Sverige. Vill minnas att Volvo ett tag byggde samma bilmodeller i både Sverige och Beligen. Dock är det ju fortfarande bättre för Sverige och Volvo och Torslanda om man köper en XC60 än en Audi, BMW, MB. /PH
Problemet är lite att vi många gånger bara diskuterar varans ursprung, idag så är inte svenskt alltid svenskt, tillverkningen ligger utanför Sverigesgränser, det innebär att den svenska arbetsmarknaden inte gynnas, men vi konsumenter bryr oss ofta inte, bara vi kan köpa billigt.
Jo , XC60 har väl givit lite ingenjörer i Sverige arbete, men fördelen att välja XC60 framför andra märken med det hänsynen är nog ganska marginell.
Det stämmer, det har med kunskap, attityd, sparsamhet och ideologi att göra. En del tycker nog ideologiskt att nationalstaten har tappat lite av sitt värde och att det är EU som gäller eller kanske inte bryr sig om landgränser. Och det finns ju en och annan svensk komponent även i en tysk bil.
av Tobbev
Det är klart att det är bättre att välja en XC60 framför en icke-volvo (säger jag som jobbar på Volvo :) ).

XC60 har sysselsatt tusentals personer under 3-4 år under utvecklingsfasen i Sverige, bl.a jag själv.

För övrigt har 7685 XC60 levererats i Tyskland i år, målet var 4972. Undrar vad siffrorna är för GLK.
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 9

Det finns också statistik som visar att whip[…]

Var köpa stödbatteri?

Jag är hyfsat säker på att du klar[…]

Ökad komfort med 17”

Dom där 17" fälgarna är ganska[…]

Anslutningar motorblock B21