Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hallå!

bilens Motorelektroik lampa tändes och jag for in till en verkstad, läste av och fick veta att den gav en felokod Ecm-0039 och sedan Har jag spanat vidare på detta!

Fick ett mejl av en vänlig själ om va det står på vadis programmet! och det följer så här..

En översättning till en kille (Jag) som inte är så insatt ,är välkommen :P hehe "Control Valve"??

Men bilen slås ju in i nödläge så ett för högt turbotryck är något jag tror på.. men några tips hur jag ska kolla upp detta? hoppas bara inte turbon lagt av men den funkar jättebra ända tills bilen slås i nödläge och då blir det slött..

Många tips tas gärna imot!

Volvo v70 TDI -99/00
-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Diagnostic Trouble code (DTC)Information ECM-0039

Condition

The diagnostic Trouble Code (DTC) is stored if the difference between the desired and actual values
For turbocharger (TC) boost pressure is to great.

Substitute value
-Only initial pressure is permitted
- No EGR control occurs.

Possible source
Flow too high:

- Defective turbochager (TC) control valve
- blocked hoses for the turbocharger (TC) control valve
-Defecktive Turbocharger (TC)
-Blocked three-way catalytic converter (TWC) or exhaust system.

Flow to Low:

- Air leakage in the intake system.

Fault symptom [s]

Poor acceleration, the engine feels sluggisch
The EGR -system is not working..

-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Senast redigerad av 1 Gjerdingen, redigerad totalt 0 gånger.
av *pettson*
Det måste ju vara mindre roligt med engelska trots allt..
Felkodsinformation ECM-0039

Om skillnaden mellan önskat och aktuellt värde för turboladdtryck är alltför stor sätts felkoden.

Ersättningsvärde
-Endast grundladdtryck tillåts
-Ingen EGR-reglering sker

Felorsak

För högt flöde:
-Defekt turboreglerventil
-Igensatta slangar till turboreglerventilen
-Defekt turboaggregat
-Igensatt katalysator eller avgassystem

För lågt flöde:
-Luftläckage i insugningssystemet

Felsymptom
-Dålig acceleration, motorn känns orkeslös
-EGR–systemet fungerar ej
Jag har haft samma felkod och symtom som dej, I mitt fall var det en vacuumslang som sitter på en magnetventil som sitter på höger fjäderben bredvid dieselfiltret,på undersidan av den går det en slang som ska in i gaveln på insugningsröret, ta bort motorkåpan så ser du en anslutning. När jag fick dit min slang går den som ska igen motorlampan slocknade av sig själv efter några kilometers körning :D
Dieselknack skrev:Jag har haft samma felkod och symtom som dej, I mitt fall var det en vacuumslang som sitter på en magnetventil som sitter på höger fjäderben bredvid dieselfiltret,på undersidan av den går det en slang som ska in i gaveln på insugningsröret, ta bort motorkåpan så ser du en anslutning. När jag fick dit min slang går den som ska igen motorlampan slocknade av sig själv efter några kilometers körning :D
Oj detta får jag spana in.. =)

Men tänker du nu på turbotrycksreglerings givaren/magnetventilen? eller tänker du på den där vaccum ventilen som ser lite halv skum ut och har plast slangar som går ut under och över, en vit går väl till insugs röret om jag inte minns fel..

För båda magnetventilerna sitter ju på högra sidan? menar du den som sitter vid luftfiltret (Lmm) eller den som sitter mer mot fjäderbenet?

Får kolla upp detta!

Även en fråga.. om jag sprutar startgas över slanganslutningarna.. märker jag då om motorn tar tjuvluft eller liknande? tänkte eftersom det är vaccum slangar så märker man väl ingen skillnad när man sprutar startgas av motorns gång?

Hoppas på bra svar nu :twisted: :P
Mvh Kim
den jag menar sitter på andra fjäderbenet på passagerarsidan, den sitter fast med en bult och det går in en elkontakt och under den sitter slanganslutningen . andra ändan av slangen går in under motorkåpan bredvid den smala kylarslangen från toppen av expansionskärlet.Bild .jag har ringat in lite fint var den sitter och vart slangen ska in.
Dieselknack skrev:den jag menar sitter på andra fjäderbenet på passagerarsidan, den sitter fast med en bult och det går in en elkontakt och under den sitter slanganslutningen . andra ändan av slangen går in under motorkåpan bredvid den smala kylarslangen från toppen av expansionskärlet.Bild .jag har ringat in lite fint var den sitter och vart slangen ska in.

Mycket Tack :D :D

Jag var ut och kikade på denna slang och visade sig att den va nött och hade ett hål i slangen, böt denna och lampan slockande efter någon kilometer dock tänd den ibland.. men slocknar efter någon kilometer igen, bilen går som den ska, kan dock känna att bilen går i nödläge i ca5-10 sekunder ibnd och sedan går ilen hur bra som helst efteråt. lampan börar då lysa och slocknar som sagt efter ett tag =)

Men mycket tack! nu har jag kanske löst allt! eller du har det!! :D Tack!

Nollade koderna idag i bilen och vet inte om när koderna finns kvar och om då lampan tändes därför.. visar sig i morgon om den tänds..

Mvh Kim

Kanske turbon som jävlas då?

Detta gäller bara gamla bilar eller?

Visa din semesterbil(d)

Klockan är här nu 07:,00. Sitter i en […]

Har en V50 med samma motor, har åkt på[…]