Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av perhall
Twendor skrev:Her kommer noen kommentarer fra en usedvanlig fornøyd Volvo Xc 60-eier.

Hadde før bestillingen bestemt at flere bilmerker måtte prøves, og det ble ganske tidlig klart at Volvo var et av merkene jeg ville prøvekjøre. Første prøvetur ble foretatt november 08(D5)
Etter en runde med Glk-320 Cdi med et forbruk på 1.29 pr mil(prøvekjøring) gikk jeg bort fra denne.
Min forrige bil D5-V70-awd (0.80),ble brukt som sammenligning.
Glk-noe bedre drivlinje og helt klart bedre effekt i motoren, men kom seg på 220 000 kr mere enn Volvoen.
Våren gikk og jeg prøvde både Audi,BMW,Mitsubishi,Ford,Toyota.
Ingen kom opp mot Volvo Xc 60, kjøremessig eller utseendemessig. Men savnet en forbedring fra min gamle V70 på motor og gear(drivlinje), flere av nevnte konkurrenter virket bedre på dette enn My 09 utgaven av Xc60.

Når Volvo kom med ny utgaver diesel med dobbelturbo og nye automatgearbokser, var valget ganske enkelt.
Kjøpte My-10 utgaven uten engang å ha prøvd dobbelturbo motoren, så spenningen var stor før prøving av egen bil .
Har siden den dagen vært superfornøyd, og hadde garantert kjøpt lignende bil en gang til.
EN GLK 320 CDI är nog inte så mycket törstigare än en XC60 D5 aut vid normal körning... kanske en dl extra... men Volvon är ju också snyggare! /PH
av Twendor
GLK- ikke særlig stabil i svinger, vinglete i høye hastigheter og svinger.
Xc60 med Four-C bedre langtursbil, og mye bedre seter.
GLK-bedre Navigasjonsskjerm(større), men mye dyere.

Kommentar fra fruen om GLK: styggeste bilen hun hadde sett.!
Kommentar fra Datter om GLK: Pappa trenger du briller.!

Audi q5, er en ganske tøff konkurrent, men trang, og velutstyrt blir den dyrere enn Volvoen.
av XC60
Hej,

Jag stod i stort sett samma situation som du för ganska exakt ett år sedan. Jag kunde dock inte välja en GLK, men X3, XC60 och Q5 var alla möjliga alternativ och jag var helt inne på en tysk bil eftersom jag verkligen gillar dem. Det blev trots det en XC60 D5 för mig. Om jag ska vara helt ärlig så hade jag kört en Q5 idag om jag inte hade haft budgetrestriktioner (tjänstebil) och jag fick ett kanonpris på XC60:n som jag inte kunde säga nej till. Idag ett år senare är jag glad för att jag kör en XC60 och inte en Q5, är väldigt nöjd med den.

X3: Den var aldrig riktigt aktuell, det är en gammal bil som snart får en ersättare. Idag hade jag alla gånger valt en X1 före X3 om inte storleken är av avgörande betydelse.

Q5: En väldigt trevlig bil, som jag var väldigt sugen på men där "nödvändiga" tillbehör gjorde bilen för dyr. Finns många tillbehör som är ett "måste" på en Q5 och Audi har vett att ta betalt. Idag ser man många snik-utrustade Q5 på stan och de ser inte roliga ut. Det är dock en väldigt trevlig bil med en väldigt fin interiör.
+ skärmen för stereo, klima, parekeringshjälp etc är överlägsen volvos
+ Lägre förbrukning än gamla D5
+ Status i mångas ögon(om det är viktigt)
+ DSG-låda som automat.
- Tillval är dyra
- Något tråkig design
- Börjar rulla många på vägarna
- Inte svensk bil (kan vara värt att tänka på i dessa dagar)

XC60: Jag trodde ärligt talat inte att jag skulle ta en Volvo, bilderna på XC60 som jag såg gjorde mig dessutom inte mer intresserad om jag ska vara ärlig. Men jag tänkte att jag måste titta på den. På något sätt så fastnade jag för bilen trots att jag var skeptisk i början...
+ Design (bakljusen är grymt snygga i mörker)
+ Komfort (tyst, sköna stolar)
+ Bra chassi
+ Skön och förvånansvärt kul att köra för att vara en SUV eller Crossover.
+ Säkerhet, City Safety
+ Många vettiga och omtänksamma utrustningsdetaljer som man uppskattar i vardagen. T.ex. WRG är helt fantastiskt och borde vara en självklarhet på varje bil. Otroligt skönt i mörker och vått väder.
+ Svensk bil, känns bra att stödja svensk industri
+ Bättre bagageutrymme än i Audi. Lastutrymmet blir plant med fällt ryggstöd, främre passagerarstol kan fällas framåt. 40/20/40 delning av baksäte.
+ Baksätespassagerare sitter lite högre än fram, ger bra framåtsikt och känsla även i baksätet (enligt flera som suttit där, har inte åkt där själv i min bil :D )
+ Bra ljus både hel och halvljus samt ABL
+ Fick mycket mer utrsutning i XC60 för samma pengar. Bränsledriven värmare, Keyless access, elstol förare, bättre stereo med ipod och usb-anslutning, eluppvärmt baksäte, skinn, blåtansanslutning av telefon etc.
- Förbrukningen kunde vara lägre (OBS jag har gamla D5)
- En DSG-låda hade inte varit fel.
- Lite lyxigare skärmar (större och med färg som i Audi) hade höjt lyxkänslan.

Jag trivs som sagt väldigt bra med bilen och är väldigt nöjd med den. Kan dessutom rekommendera Terrabronz som färg. Snygg, praktisk och passar bilen.
Amli skrev:
VolvoB20 skrev: Hade tagit XC60 pga bäst pris/prestanda alla ggr. Jag valde mellan samma bilar som du. BMW/AUDI/Mercedes var bizzart dyra på tillval och man vill ju inte åka i en naken bil.
Håller med. Har iofs kört en välutrustad GLK320CDI och den var helt underbar!!! Men då kostade den oxå 680K :-O)
X3 är nog den enda som går bort direkt för mig i denna kvartett. Det är bara en gammal oskön SUV med en horribel interiör enligt mig ;-// Kommer för övrigt förmodligen en ny modell 2010.
I övrigt mycket tycke och smak tror jag då det är bra bilar.
Även om detta nu är ett Volvo forum så bör vi vara nyanserade när vi kritiserar andra märken.

GLK:n går idag att köpa för 410.000 , men ganska mycket utrustning, 4-matic, 7G-tronic, metallic, sportpaket, läder, taklucka, nav, 18"fälg, drag, xenon, mörktonaderutor. m.m.
En GLK 320 med samma utrustning kostar 519.000
Förmodligen kan man få vinterdäck med, om man står på sig.
Det är billligare än vad man får ge för en XC60 med motsvarande utrustning.

Om GLK är snygg eller inte är ändå upp till betraktaren att avgöra, det finns många som tycker att XC60 också är ful, speciellt när den är utan R-design.

I slutändan är det ändå vad bilen är värd efter 3 år när den skall bytas in.
av Tobbev
Hur fick du det priset på GLK?

GLK 220 CDI BlueEFFICIENCY
Totalt pris 500 700

Grundpris 344 900

Välj lack: Karneolröd metallic 8 650
Klädsel: Läder, alpacagrå 23 000

Extrautrustning
Totalt 119 200

Panoramataklucka 16 100
Automatväxellåda, 7G-Tronic 19 900
Komfort-multifunktions. 3 400
Comand APS, kartnavigation och cd/dvd-spelare 29 500
Släpvagnsdrag med avtagbar dragkula 8 750
Automatisk klimatanläggning - Thermotronic 6 800
Mörktonad bakruta inkl. sidorutor bak 4 150
Stöldskyddspaket 4 600
Sportpaket - exteriör 17 900
Lättmetallfälgar 20 tum i 5-dubbelekerdesign 8 100

Hittade inte 18" hjul i listan

automatisk AC är ett krav på en bil i den här prisklassen.

Är det verkligen 90k i prutmån?
Senast redigerad av 1 Tobbev, redigerad totalt 0 gånger.
av BMC
XC60 skrev:Hej,

Jag stod i stort sett samma situation som du för ganska exakt ett år sedan. Jag kunde dock inte välja en GLK, men X3, XC60 och Q5 var alla möjliga alternativ och jag var helt inne på en tysk bil eftersom jag verkligen gillar dem. Det blev trots det en XC60 D5 för mig. Om jag ska vara helt ärlig så hade jag kört en Q5 idag om jag inte hade haft budgetrestriktioner (tjänstebil) och jag fick ett kanonpris på XC60:n som jag inte kunde säga nej till. Idag ett år senare är jag glad för att jag kör en XC60 och inte en Q5, är väldigt nöjd med den.

X3: Den var aldrig riktigt aktuell, det är en gammal bil som snart får en ersättare. Idag hade jag alla gånger valt en X1 före X3 om inte storleken är av avgörande betydelse.

Q5: En väldigt trevlig bil, som jag var väldigt sugen på men där "nödvändiga" tillbehör gjorde bilen för dyr. Finns många tillbehör som är ett "måste" på en Q5 och Audi har vett att ta betalt. Idag ser man många snik-utrustade Q5 på stan och de ser inte roliga ut. Det är dock en väldigt trevlig bil med en väldigt fin interiör.
+ skärmen för stereo, klima, parekeringshjälp etc är överlägsen volvos
+ Lägre förbrukning än gamla D5
+ Status i mångas ögon(om det är viktigt)
+ DSG-låda som automat.
- Tillval är dyra
- Något tråkig design
- Börjar rulla många på vägarna
- Inte svensk bil (kan vara värt att tänka på i dessa dagar)

XC60: Jag trodde ärligt talat inte att jag skulle ta en Volvo, bilderna på XC60 som jag såg gjorde mig dessutom inte mer intresserad om jag ska vara ärlig. Men jag tänkte att jag måste titta på den. På något sätt så fastnade jag för bilen trots att jag var skeptisk i början...
+ Design (bakljusen är grymt snygga i mörker)
+ Komfort (tyst, sköna stolar)
+ Bra chassi
+ Skön och förvånansvärt kul att köra för att vara en SUV eller Crossover.
+ Säkerhet, City Safety
+ Många vettiga och omtänksamma utrustningsdetaljer som man uppskattar i vardagen. T.ex. WRG är helt fantastiskt och borde vara en självklarhet på varje bil. Otroligt skönt i mörker och vått väder.
+ Svensk bil, känns bra att stödja svensk industri
+ Bättre bagageutrymme än i Audi. Lastutrymmet blir plant med fällt ryggstöd, främre passagerarstol kan fällas framåt. 40/20/40 delning av baksäte.
+ Baksätespassagerare sitter lite högre än fram, ger bra framåtsikt och känsla även i baksätet (enligt flera som suttit där, har inte åkt där själv i min bil :D )
+ Bra ljus både hel och halvljus samt ABL
+ Fick mycket mer utrsutning i XC60 för samma pengar. Bränsledriven värmare, Keyless access, elstol förare, bättre stereo med ipod och usb-anslutning, eluppvärmt baksäte, skinn, blåtansanslutning av telefon etc.
- Förbrukningen kunde vara lägre (OBS jag har gamla D5)
- En DSG-låda hade inte varit fel.
- Lite lyxigare skärmar (större och med färg som i Audi) hade höjt lyxkänslan.

Jag trivs som sagt väldigt bra med bilen och är väldigt nöjd med den. Kan dessutom rekommendera Terrabronz som färg. Snygg, praktisk och passar bilen.

Kan bara hålla med till 100%. Har nu haft min XC60 sedan mitten februari. 3000 mil. Skall nu in på 1:a service om ett par veckor. Har valt till uppgraderingen Polestar med + 20 hk och 50 "extra i nm" Bilen är den bästa jag någonsin ägt. Inga som helst problem, jag skriver absolut inget att åtgärda inför servicen. Bilen har gått helt perfekt och med en förbrukning på i snitt 0.80 l/mil / blandad körning så är jag mycket nöjd. Bilen är en D5. Har kört delvis med släp under sommarmånaden. Ja, vad säger man mer? Prova bilen och "sitt in den" så förstår du vad körglädje är + trygghet för dina medpassagerare. Lycka till !
Tobbev skrev:Hur fick du det priset på GLK?

GLK 220 CDI BlueEFFICIENCY
Totalt pris 500 700

Grundpris 344 900

Välj lack: Karneolröd metallic 8 650
Klädsel: Läder, alpacagrå 23 000

Extrautrustning
Totalt 119 200

Panoramataklucka 16 100
Automatväxellåda, 7G-Tronic 19 900
Komfort-multifunktions. 3 400
Comand APS, kartnavigation och cd/dvd-spelare 29 500
Släpvagnsdrag med avtagbar dragkula 8 750
Automatisk klimatanläggning - Thermotronic 6 800
Mörktonad bakruta inkl. sidorutor bak 4 150
Stöldskyddspaket 4 600
Sportpaket - exteriör 17 900
Lättmetallfälgar 20 tum i 5-dubbelekerdesign 8 100

Hittade inte 18" hjul i listan

automatisk AC är ett krav på en bil i den här prisklassen.

Är det verkligen 90k i prutmån?
Gå in på Hedinsbil och deras hemsida så finns alla kampanjbilar där.
Jag skrev av en av deras annonser.

Hedins har alltid en mängd kampanjbilar med höga rabatter som det bara är att gå in o köpa med direktleverans , beställer du en, så tar det väl 12-16 veckor och så får man betala efter offciella prislistan...

En av mina bekanta hämtade ut en innan jul med den utrustningen plus vinter hjul betalade precis över 410´
Jag kan inte påstå att den var "snikutrustad" precis.
av Amli
Steff 99 skrev:
Amli skrev:
VolvoB20 skrev: Hade tagit XC60 pga bäst pris/prestanda alla ggr. Jag valde mellan samma bilar som du. BMW/AUDI/Mercedes var bizzart dyra på tillval och man vill ju inte åka i en naken bil.
Håller med. Har iofs kört en välutrustad GLK320CDI och den var helt underbar!!! Men då kostade den oxå 680K :-O)
X3 är nog den enda som går bort direkt för mig i denna kvartett. Det är bara en gammal oskön SUV med en horribel interiör enligt mig ;-// Kommer för övrigt förmodligen en ny modell 2010.
I övrigt mycket tycke och smak tror jag då det är bra bilar.
Även om detta nu är ett Volvo forum så bör vi vara nyanserade när vi kritiserar andra märken.

GLK:n går idag att köpa för 410.000 , men ganska mycket utrustning, 4-matic, 7G-tronic, metallic, sportpaket, läder, taklucka, nav, 18"fälg, drag, xenon, mörktonaderutor. m.m.
En GLK 320 med samma utrustning kostar 519.000
Förmodligen kan man få vinterdäck med, om man står på sig.
Det är billligare än vad man får ge för en XC60 med motsvarande utrustning.

Om GLK är snygg eller inte är ändå upp till betraktaren att avgöra, det finns många som tycker att XC60 också är ful, speciellt när den är utan R-design.

I slutändan är det ändå vad bilen är värd efter 3 år när den skall bytas in.
Jag kritiserar inte bilen snarare tvärtom då jag t o m skriver att den var underbar att köra. Du kanske även då ser att jag skriver att exemplaret var ytterst välutrustat. Det var ju inte direkt minsta motorn, basutrustad jag syftar på när jag skrev vad den kostade. Med andra ord, det kostar ORDENTLIGT om du vill ha en maffig GLK.
Sen hur du lyckas klämma in all den utrustning i en GLK för 410K vet jag ej då grundpriset är 380K. Men jag gissar att det är i form av rabatter som är utom denna värld... :roll:

Edit: Det var verkligen 100K i rabatt på Hedin bil :-O) Varför lämnar man närmare 20% på en sådan ny modell som GLK? Lär ju inte vara för att det är en stor säljare i så fall. Då är det klart mer prisvärt får jag hålla med om!
av Tobbev
Där ser man, 100k rabatt :-O)

Ryktet säger att GLK säljer dåligt (enligt mercedes själva), rent av uselt, jämfört med deras försäljningsprognos, så det är nog därför som de rabatterar den så hårt.
av BMC
Tobbev skrev:Där ser man, 100k rabatt :-O)

Ryktet säger att GLK säljer dåligt (enligt mercedes själva), rent av uselt, jämfört med deras försäljningsprognos, så det är nog därför som de rabatterar den så hårt.

hmm... November 2008 såldes 42 bilar i Sverige, samma månad i år 24 st, så trenden pekar nedåt.....
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 9
230fk går snålt

Där är ytterligare en bild från en[…]

Köp en "ny" stol från skroten[…]

OEM är Ford inte Volvo. Köp inte den bil[…]

Så enkelt som att välja femman för[…]