Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Tompak
Jag måste (p.g.a. leveranstider) snabbt bestämma mig för en kärra. Rubriken visar på alternativen, jag vill inte ha en Xc70, det SKA vara en SUV (eller vad vi nu ska kalla det). Blev smått besviken på den upplevda kvaliteten på Audi Q5, men ännu värre; BMW X3 hade den eländigaste inredningskvaliteten jag varit med om på länge...
Min konkreta fråga är; är det någon som valde mellan någon av dessa kärror ovan, och varför valde ni då XC60 (eller någon annan)?
Tilläggas bör att det ska vara en diesel, finns inga resurser för något större än typ, 2.0D, 220CDI, D5...
av Tobbev
Jag är ju partisk då jag jobbar på Volvo, men men....

Jag hade tagit XC60 då jag anser att:

1. Q5 blir alldeles för dyr om man petar in lite utrustning och den känns mindre än XC60.
2. XC60 ser bäst ut. X3 ser enligt mig ut som en påse skridskor. Ingen harmoni i linjerna över huvud taget. Q5 ser ok ut men lite slätstruken.
3. Mercedes har jag aldrig gillat.
av spoon
Fikk ny XC60 2.4d AWD rett før jul, har kjørt X3 2.0d de siste fem årene.
Dette er mine personlige synspunkter!
X3 er utdatert, m.a.o. en "gammeldags" bil! Den har veldig bra kjøre egenskaper, men interiør- og motormessig imponerer den ikke i forhold til hva vi finner på dagens biler.
Liker ikke Mercedes, for dårlige seter og design.
av Steff 99
Tompak skrev:Jag måste (p.g.a. leveranstider) snabbt bestämma mig för en kärra. Rubriken visar på alternativen, jag vill inte ha en Xc70, det SKA vara en SUV (eller vad vi nu ska kalla det). Blev smått besviken på den upplevda kvaliteten på Audi Q5, men ännu värre; BMW X3 hade den eländigaste inredningskvaliteten jag varit med om på länge...
Min konkreta fråga är; är det någon som valde mellan någon av dessa kärror ovan, och varför valde ni då XC60 (eller någon annan)?
Tilläggas bör att det ska vara en diesel, finns inga resurser för något större än typ, 2.0D, 220CDI, D5...
Xc60 och GLK är nog "top of the line", Mercan säljs nu av Hedin med ca 100.000 i rabatt, man får en bra utrustad 220cdi för runt 430.000
Användarvisningsbild
av VolvoB20
Tompak skrev:. Rubriken visar på alternativen, jag vill inte ha en Xc70, det SKA vara en SUV (eller vad vi nu ska kalla det)
Hade tagit XC60 pga bäst pris/prestanda alla ggr. Jag valde mellan samma bilar som du. BMW/AUDI/Mercedes var bizzart dyra på tillval och man vill ju inte åka i en naken bil.

Men till slut blev det XC70 pga bättre utrymme, lägre förbrukning, bättre dragkapacitet på manuell, vad har du mot XC70?
av Amli
VolvoB20 skrev: Hade tagit XC60 pga bäst pris/prestanda alla ggr. Jag valde mellan samma bilar som du. BMW/AUDI/Mercedes var bizzart dyra på tillval och man vill ju inte åka i en naken bil.
Håller med. Har iofs kört en välutrustad GLK320CDI och den var helt underbar!!! Men då kostade den oxå 680K :-O)
X3 är nog den enda som går bort direkt för mig i denna kvartett. Det är bara en gammal oskön SUV med en horribel interiör enligt mig ;-// Kommer för övrigt förmodligen en ny modell 2010.
I övrigt mycket tycke och smak tror jag då det är bra bilar.
Om du väljer bort XC70 skulle jag välja XC60 D5. Har testat X3 och jag blev inte imponerad. Vindbrus och däckljud gjorde att någon komfortkänsla ej infann sig. Den kändes rent av "gammalmodig". Audin är för dyr utan att ge tillräckligt med mervärde tillbaka.

Hälsningar

Henry
av spoon
Henry_Fågeljazz skrev:Om du väljer bort XC70 skulle jag välja XC60 D5. Har testat X3 och jag blev inte imponerad. Vindbrus och däckljud gjorde att någon komfortkänsla ej infann sig. Den kändes rent av "gammalmodig". Audin är för dyr utan att ge tillräckligt med mervärde tillbaka.

Hälsningar

Henry
For ikke å snakke om lydnivået på motoren (2.0d)!!
Motor lyd er nesten fraværende på XC60 sammenlignet med X3 :)
av Twendor
Her kommer noen kommentarer fra en usedvanlig fornøyd Volvo Xc 60-eier.

Hadde før bestillingen bestemt at flere bilmerker måtte prøves, og det ble ganske tidlig klart at Volvo var et av merkene jeg ville prøvekjøre. Første prøvetur ble foretatt november 08(D5)
Etter en runde med Glk-320 Cdi med et forbruk på 1.29 pr mil(prøvekjøring) gikk jeg bort fra denne.
Min forrige bil D5-V70-awd (0.80),ble brukt som sammenligning.
Glk-noe bedre drivlinje og helt klart bedre effekt i motoren, men kom seg på 220 000 kr mere enn Volvoen.
Våren gikk og jeg prøvde både Audi,BMW,Mitsubishi,Ford,Toyota.
Ingen kom opp mot Volvo Xc 60, kjøremessig eller utseendemessig. Men savnet en forbedring fra min gamle V70 på motor og gear(drivlinje), flere av nevnte konkurrenter virket bedre på dette enn My 09 utgaven av Xc60.

Når Volvo kom med ny utgaver diesel med dobbelturbo og nye automatgearbokser, var valget ganske enkelt.
Kjøpte My-10 utgaven uten engang å ha prøvd dobbelturbo motoren, så spenningen var stor før prøving av egen bil .
Har siden den dagen vært superfornøyd, og hadde garantert kjøpt lignende bil en gang til.
X3 - gammal!
Q5 - känns inte lika genomtänkt som XC60. Trängre dessutom!
GLK - ursäka alla som har en sån. Men jag tycker att den är så groteskt ful! :???:

Beställde en XC60 D5 awd R-design i oktober! :D Skulle gärna haft en T6 awd eller 6-cyl diesel, men eftersom varken T6 eller större diesel går att beställa så blev det D5! Ett "chip" från Polestar ska iallafall göra den lite piggare! :-)-)
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 9

Mjaa det kan vara vanskligt att lyfta i det tr&ari[…]

https://x.com/lovecarindustry/status/192550084999[…]

Det blir sanslöst bra, väl värt pen[…]

Det är service på mindre ort, lå[…]