Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hej! Har plockat bort min LMM i mina försök att hitta vad som är fel på min bil S80 T6 -99, det satt en massa skräp inne bland alla dom fina trådarna . Min fråga är: Kan skräpet påverka funktionen , hittar inga trasiga trådar eller annat fel ( synligt i alla fall). m v h Hasse i Jönköping
Edit. Jag ska kanske tillägga , (vilket jag kom på nu) att alla spännen på luftfitret inte finns på plats vilket väl troligen gör att filtret släpper igenom smuts
Edit: hur ska hela mätaren se ut inuti ?? ska det gå några trådar från anslutningsdelen (kontakten ) till dom här fina trådarna. Har någon foto på detta?
...alla dom fina trådarna...? :roll:
Jag har inget minne av att det var många trådar...men skräp påverkar garanterat funktionen på LMM! Den ska vara väldigt ren för att inte ge fel värden till ECM.

Var mycket försiktig när du rengör!! Sensorn tål ingen mekanisk påverkan så använd tryckluft (om du har tillgång till det) och blås i motsatt håll som luften normalt går igenom luftkanalen. När du fått bort allt synligt skräp tycker jag du ska använda CRC´s "Air Sensor Cleaner" och spraya ordentligt på sensorn.

När jag gjorde det såg jag tydligt hur smutsig sensorn varit eftersom den hade en helt annan färg efter jag sprayat den! Min bil gick bra även innan så jag gjorde det i förebyggande syfte.

Sprayen fungerar även utmärkt att använda till tempsensorn till ECC´n! :D
Fred skrev:...alla dom fina trådarna...? :roll:
Jag har inget minne av att det var många trådar...men skräp påverkar garanterat funktionen på LMM! Den ska vara väldigt ren för att inte ge fel värden till ECM.

Var mycket försiktig när du rengör!! Sensorn tål ingen mekanisk påverkan så använd tryckluft (om du har tillgång till det) och blås i motsatt håll som luften normalt går igenom luftkanalen. När du fått bort allt synligt skräp tycker jag du ska använda CRC´s "Air Sensor Cleaner" och spraya ordentligt på sensorn.

När jag gjorde det såg jag tydligt hur smutsig sensorn varit eftersom den hade en helt annan färg efter jag sprayat den! Min bil gick bra även innan så jag gjorde det i förebyggande syfte.

Sprayen fungerar även utmärkt att använda till tempsensorn till ECC´n! :D
Hehe Angående trådar så var det en granne som sade det, sedan såg jag på nätet att man kunde byta givaren ( förstod då att det inte skulle vara några trådar), Hur påverkar tryckluften givaren ?´Har redan blåst åt båda hållen med riktad luft från flaska då det var rätt grovt skräp i den , men jag blåste inget på givaren (tror jag) Får väl hålla tummarna. Rengöringssprayet?? finns det överallt ??
Tack på förhand Fred, får man fråga vad du jobbar med eftersom du alltid verkar så kunnig??
Hehe, tackar! :D Tyvärr måste jag göra dig besviken...jag är ljudtekniker inom film och TV... :D Dock har jag ett stort intresse för bilar och tycker mycket om att lära mig allt jag kan om de bilar jag har! Jag började fixa med moppe när jag var 14 år och gick sen över till bilar vid 17 så jag har 20 års erfarenhet av amatörskruvande. Det mesta jag kan om Volvo har jag lärt mig på detta forum och svxc.se. Sen har jag pratat mycket med mekaniker och andra kunniga också.

Sprayen hittar du på Mekonomen eller någon annan välsorterad biltillbehörsfirma. CRC är ju väldigt stort märke när det gäller olika sprayer så har inte "din" butik just sensorsprayen så kan de säkert ta hem den.

Tryckluften ska nog inte påverka givaren så länge man inte kör för hårt tryck. Det var mest för att du skulle få bort det värsta skräpet. Din metod var mycket bra och försiktig men kolla så du verkligen fått bort att skräp.

Lite konstigt är det att du fått in så mycket skit...hur ser ditt luftfilter ut? Har du, eller tidigare ägare, kört med öppet filter i bilen? Fixa en spännrem runt luftburken om du inte kan fixa dit riktiga spännen (borde finnas som reservdel), det är viktigt att inte skitig luft smiter förbi filtret! Betänk att det skräp du såg i LMM bara är den skit som råkat fastna...resten har ju sugits in i motorn! :shock:
Fred skrev:Hehe, tackar! :D Tyvärr måste jag göra dig besviken...jag är ljudtekniker inom film och TV... :D Dock har jag ett stort intresse för bilar och tycker mycket om att lära mig allt jag kan om de bilar jag har! Jag började fixa med moppe när jag var 14 år och gick sen över till bilar vid 17 så jag har 20 års erfarenhet av amatörskruvande. Det mesta jag kan om Volvo har jag lärt mig på detta forum och svxc.se. Sen har jag pratat mycket med mekaniker och andra kunniga också.

Sprayen hittar du på Mekonomen eller någon annan välsorterad biltillbehörsfirma. CRC är ju väldigt stort märke när det gäller olika sprayer så har inte "din" butik just sensorsprayen så kan de säkert ta hem den.

Tryckluften ska nog inte påverka givaren så länge man inte kör för hårt tryck. Det var mest för att du skulle få bort det värsta skräpet. Din metod var mycket bra och försiktig men kolla så du verkligen fått bort att skräp.

Lite konstigt är det att du fått in så mycket skit...hur ser ditt luftfilter ut? Har du, eller tidigare ägare, kört med öppet filter i bilen? Fixa en spännrem runt luftburken om du inte kan fixa dit riktiga spännen (borde finnas som reservdel), det är viktigt att inte skitig luft smiter förbi filtret! Betänk att det skräp du såg i LMM bara är den skit som råkat fastna...resten har ju sugits in i motorn! :shock:
Shit vad du gjorde mig besviken Fred :D skämt åsido , kul med folk som kan lära sig så mycket på frihand, Jag kände igen märket på sprayet när jag bara fick börja använda huvudet *S*. Angående mitt luftfilter så är det så att 2 spännen saknas. Har inte haft bilen så länge , så det var först nu när mitt stora problem började som jag märkte det. Måste försöka fixa nya.
De borde, som sagt, finnas som reservdel...de är ganska klena i konstruktionen så jag gissar att många åker omkring med trasiga, som jag som har ett som är lite svagt, eller som du saknar några.

Passa på att byta luftfiltret när du ändå är där och fixar. Det kostar inte så mycket och gör bara gott för motorn! Se till att göra ordentligt rent i luftburken och i den stora slangen till LMM och gasspjället också så vet du att du har fria luftvägar. Det är nästan lika viktigt på en bil som det är för oss människor! :D
Fred skrev:De borde, som sagt, finnas som reservdel...de är ganska klena i konstruktionen så jag gissar att många åker omkring med trasiga, som jag som har ett som är lite svagt, eller som du saknar några.

Passa på att byta luftfiltret när du ändå är där och fixar. Det kostar inte så mycket och gör bara gott för motorn! Se till att göra ordentligt rent i luftburken och i den stora slangen till LMM och gasspjället också så vet du att du har fria luftvägar. Det är nästan lika viktigt på en bil som det är för oss människor! :D
ok , hade tänkt ta det (luftrenaren ) på en service senare , men kan lika väl göra det nu *S*
Bakre länkarmsbussning

Bytte de främre bussningarna i bakvagnen till[…]

Dom flesta verkar glömma att vi i Sverige har[…]

Ja det är bara att slå till, 900:- &aum[…]

Elpriset

En sån liten snurra räcker knappt till […]