- ons 30 dec 2009, 22:19
#359408
Hej,
Jag hade motsvarande problem, orsaken var kärvande torkaraxel, dvs den som torkararmen sitter på. I mitt fall löste jag problemet genom att byta axeln komplett med hus då jag hade en ny mekanism liggande. Det är säkerligen enklare att byta dessa hus än att ta ner hela mekanismen. det går att komma åt genom handskfacket om man tar ur insatsen eller om man tar bort instrumentet på förarsidan. Misstänker att man måste bort med hela panelen för att byta komplett mekanism. Det är mycket jobb. När man byter lagringarna är det viktigt att ge akt på hur wiren är dragen så att man kan montera den rätt efter bytet!
Jag vill minnas att det gick att smörja upp axeln då den var lös så att man kom åt att spraya och vrida axeln fritt. Däremot tror jag inta att det är möjligt att smörja upp en kärvande axel på plats i bilen.
P1800
Hobbybilar: 1800S -64, 1800ES -72, 144GL -74, 262c Bertone -79, 780 Bertone-87
http://www.garaget.org/p1800-64/cars
Bruksbilar: V70N 140hk -02, V70II 2,4d Polestar -10