PV, Duett, P1800, P1900, Amazon, 140, 160 relaterade ämnen men här diskuterar vi även Volvo 903 (Valp) & TP21 (Sugga) samt EPA och A-traktorer

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av v0lv0745
vad sitter det för motor i en sådan (orginal)

kan man byta ut trumbromsarna till skivor? vad skulle man behöva? förutom skivor och bromsok då.
av Amarace
En vanlig B18A om det inte är en GT eller en Sport.

Det är sånt arbete så du vill inte göra det (för det är väl bak du menar, fram är det ju redan skivbroms). ENklare att byta bakaxel då.
Användarvisningsbild
av v0lv0745
Shift skrev:240 bakaxel är väl rätt poppis att sätta dit.
240 axel är den "bara" o skruva dit eller ska man gör en massa för att kunna bulta dit den?
Användarvisningsbild
av v0lv0745
Amarace skrev:En vanlig B18A om det inte är en GT eller en Sport.

Det är sånt arbete så du vill inte göra det (för det är väl bak du menar, fram är det ju redan skivbroms). ENklare att byta bakaxel då.

jo jag mena bak för jag gissa lite på att fram var/är skivor. är det 5 bultat för fälgarna?
Användarvisningsbild
av v0lv0745
Rådlös skrev:Här kan du se hur man gör när man byter bakaxel: http://www.bilforumet.no/120/179703-bytte-bakaksel.html
Det kräver alltså svets och lite till.
Fälgarna är 5-bultade, men med ett annat mått. Dessutom är dom 14" på 240, men det kanske är ett mindre problem och går att lösa. Sök exakta uppgifter på någon däcksajt.

hur menar du med "ett annat mått." kan jag inte montera 5 bultade 15" fälgar på en amazon 67:a?
av Rådlös
Många bilar har 5-bultade fälgar, men nästan inga har samma mått mellan bultarna som "dom andra". Bultarna bildar ju en femhörning med bestämda mått, och (nästan) varje bilfabrikant har sitt eget mått. Även som i det här fallet, samma fabrikat, men olika bilmodeller. Jag kan inte siffrorna utantill, men det finns flera tabeller med fälgmått och bultcirkelmått på bl.a. det här forumet och andra bilforum. Även många större däckfirmor bjuder på dessa uppgifter om vilka fälgar som passar på den ena eller andra bilen. Dessutom finns det duktiga debattörer och kalenderbitare på det här forumet. Dom kan säkert siffrorna fritt ur minnet.

I ditt projekt ville du byta från Amazon till en 240-bakaxel (och få skivbromsar på köpet). Då kommer inte en 15" Amazonfälg att passa på 240-axeln. Som dessutom är avsedd för 14" fälg, men det senare är som jag skrev ett lättlöst problem i sammanhanget.

Edit: Här ser du lite av svaret i matematiska uttryck. Siffrorna får du dock leta fram själv: http://www.dackgrossisten.se/i5.aspx
Men annars är det viktiga uppgifter om du skall genomföra ditt projekt.
Användarvisningsbild
av v0lv0745
jag håller mig till volvo, vill inte kasta på nån fälg från nån riskokare på det svenska stålet.

jag har några orginal 15" fälgar som suttit på en volvo 745 1991 som jag tänkt att använda på amazonen
av Amarace
Ska du ha 940 fälgar på Amazonen måste du ändra bultmönster fram också (eller använda nån spacer som ändrar).

Amazon har 5*4 1/2" (114,3mm) bultmönster, 140-940 har 5*4 1/4" (108mm) bultmönster.

Så enklast är väl att skaffa fälgar som finns i bägge bultmönstren (original plåt med ovala hålen till 140 och Amazon har likadant utseende t.ex, eller Mags eller liknande).

En 240 bakaxel är inte gjord för 14" fälg, bilen 240 däremot är gjord för det ursprungligen, men det fanns ju 15" på lättmetallfälgar senare.
trådlös laddning

Om någon i framtiden vill veta vad kag gjord[…]

Plötsligt ändras inte displayen på[…]

Volvo 945 STARTAR EJ

Jag hade problem med lambdasond i ett halvå[…]

Bokade förra veckan kunskapsprov efter att […]