Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hej

Kopplade in den elektriska motorvärmaren idag och efter ca 10 min sa det PANG. Säkringen gick i proppskåpet.
Min gissning är att det är den elektriska motorvärmaren som tackade för sig.
Kupefläkten provade jag separat och den var OK.
Alla yttre sladdar innan bilen OK.
Någon som haft liknande problem?
Är den svår att byta? Är den av typen anliggande eller insticks i kylvätskan.
Behövs specialverktyg?

MVH

Hans
Hej

Det borde jag skrivit, en 140 hk Bi-Fuel.
Såg i ett par andra länkar om en slangvärmare som skulle ge lite mer värme. Försökte se om det var original delar till el värmaren men det kunde jag inte se. Den sitter dock monterad på vänster skärmkant.
Någon skrev att ett vanligt fel på anliggande värmare var att det inte var någon värmeledande pasta mellan värmaren och blocket. Detta orsakade överhettning och haveri av värmaren.

Mvh

Hans
Dra ur kabeln i motorrummet där den ansluter till blockvärmaren och prova igen om säkringen håller.
:idea: Ett annat vanligt fel är att det blir salt i kontakten på stötfångaren och det ger krypströmmmar.
Hej
Det har varit så mycket snöskottning så jag har inte hunnit titta något på problemet ännu. Tittade dock i kontakten på skärmen och där såg det bra ut. Skall koppla isär alla bitarna för att se så inget är skadat efter kortisen.

MVH

Hans
Hej

Besökte Volvo handlaren och köpte ny värmare ( delen som ligger mot blocket och värmer) i förrgår. 760 Kr kostade den. Däremot var det ingen värmeledningspasta med i påsen. Jag har calix ( vet inte om detta är original kanske) men såg att Defa hade samma värmare men där fick man med pasta. Skall ut och hissa upp bilen nu för montering.

Mvh

Hans
Bakre länkarmsbussning

Bytte de främre bussningarna i bakvagnen till[…]

Dom flesta verkar glömma att vi i Sverige har[…]

Ja det är bara att slå till, 900:- &aum[…]

Elpriset

En sån liten snurra räcker knappt till […]