Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av isproppen
Hej alla glada volvoägare och experter!
Jag skulle behöva ett bra och välgrundat råd/ tips om hur jag BÖR göra...
Jag har som sagt en äldre volvo 240 GL- 89 B230 och den har gått 30000 mil
och jag har aldrig haft några större driftsproblem i körningen förutom att den
är lite svårstartad på sommaren i extrem värme när den har stått stilla.
Nu är det dock vinter och jag ska på tisdag åka ca 25 mil ner till Emmaboda och
jag är lite orolig att den inte fixar kylan som enligt prognoserna kommer att ligga
runt -8 till -11. Bilen kommer att stå ute under 2-3 dagar när jag sedan ska åka hem.
Jag är orolig för isproppar under körningen då det blir betydligt kallare.....!
Jag är mycket tacksam för lite råd av er och om det är något jag kan förebygga...
Finns det någon av er som har viktig information med anledning av min bilmodell
och lång vinterkörning i kyla som är viktigt för mig att veta INNAN jag ger mig iväg
så skulle jag bli oerhört tacksam och glad att få den....

En trevlig och glad fortsättning på Julen till er alla!
mvh,Nicke :?: :)
Dina funderingar om isproppar låter lite främmande i dag. Har du inte glykol i kylaren? :-O)
Om det är bränslesystemet som du avser, så är det redan 5 % etanol i all 95 oktanig bensin i Sverige i dag. Men vill du försäkra dig i det avseendet, kan du naturligtvis fylla på mer, men K-sprit (som man vanligtvis avser i det fallet) är fruktansvärt dyrt räknat på literpriset. Det är billigare med E85. Ca 9,50/litern. K-sprit och etanol är samma sak, men olika pris. Det är många år sedan jag köpte K-sprit, men en gissning är att en flaska, 0,5 liter kostar omkring 25 kr?

Din bil klarar upp till ca 30% etanolinblandning i bensinen utan någon som helst åtgärd eller inställning. Och en så låg inblandning påverkar inte köldstartegenskaperna alls. Inte heller bränsleförbrukningen. När du skall fylla upp tanken (beräknat från tom) inför din resa, så börjar du med ca 12 liter E85, och fortsätter sedan med blyfri 95 oktan. Då är du garderad mot isproppar i bränslet.

Det tredje stället där eventuella problem med is kan uppträda är vindrutespolarna. Även där heter "underverket" sprit. Använd riktig spolarvätska med frysskydd (sprit) så är du garderad även där.
Du kör inte volvo, va 8)
Min fråga gäller kylaren och kylsystemet om jag inte var tydlig!
Naturligtvis åker jag med glykol i kylaren, och det gör väl dom flesta
bilanvändare och ändå finns det dom som får isproppar i kylsystemet
och bilen kokar eller går sönder. Det jag fått till mig är att äldre
bilmodeller och i synnerhet volvo skulle vara extra sårbara med lätt för
isproppar i kylsystemet till slang och röranslutningar och termostat,
därav min fråga! Jag har ingen examen i meterologi eller kärnfysik
men något säger mig att om det är -10 ute och man åker i 100km/ timmen
i ca 25 mil så borde det bli oerhört kallt i och omkring kylaren och att det
ändå skulle kunna frysa till och bilda isproppar som göra att bilen kokar eller havererar. :roll:
Räcker 1/1 blandning av glykol i kylaren, även på äldre modeller..?
Isproppen: Med dina hypotetiska farhågor och beskrivningar skulle bilar vara omöjliga att köra under den kalla årstiden.
Man har för länge sedan övervunnit dom problemen, vilket bevisas av att alla dagens och även gårdagens bilar, normalt skötta och underhållna klarar drift i vinterförhållanden långt värre än det vi har fått uppleva hittills. Om inte annat kan jag själv vittna om detta och dessutom till större delen av tiden i en Volvo.
Om din bil inte skulle klara detta, och vi utgår ifrån att den är i normal kondition för en 20 år gammal Volvo, så beror det inte på Volvos konstruktion.
av Amarace
Du kan åka en Volvo från 50-talet och det är ändå inga problem med det du beskriver, dom är gjorda för att gå i vårat klimat.

Har alltid kört Volvo (och kör just nu en 240 -88 med B230F, en 240 -80 med B230A och en 144 -70 med B20A i vinter) och har aldrig haft några problem.
Senast förra helgen då vi hade runt 30-minus så gick det utmärkt.

Skulle vilja Påstå att en Volvo är bland det bästa du kan ha om du ska köra i det Vinterklimat vi har här i Sverige.
Jaha ja, det känns nu som att dom svar jag har fått av er är av positiv natur och att jag lungt kan ta min gamla volvo trots stark kyla ner till lite nyårsfirande i Emmaboda.
Tack för alla tips och goda ord jag fått av er och jag gör nog ett försök och åker, ska ta en titt på glykolen så den håller för -35.
En god forstsättning och ett gått nytt år till er alla :D

Ps, är volvo en bra bil att köra med dagen efter... :P :D
av Udenius
Väl talat av föregående.
Har man bara skött sin bil en aning så finns det enligt min mening ingen bättre bil än en 240 en riktigt kall dag. Vill man kan man basta i kupén även om det är 30 minus ute.
Kör man däremot en modern diesel utan tillskottsvärme så brukar man få frysa en del.

// A
DennisCA's Volvo 850 -97

Det höll på att gå åt helsi[…]

[quote="Erik Å"]Det pratas om att […]

Problem bromsar (luftning)

Du har felet där bak. Förmodligen en d&a[…]

Vårda v90 2025

Tackar ,har folierat lampor, takkant och trö[…]