Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av 780xlt
#336647
Jag har 855 , 1995.
Bateriet laddar ur sig ca varannan vecka. Störigt!

Batteriet är bara 2-3 år. Det är nyss belastningskollat och gav mycket bra värden.

Jag misstänker att det är något som drar tjuvström.

1)
Idéer vad det kan vara (vanliga fel på dessa bilar?) ?

2)
Om jag vill försöka mäta, hur är det jag gör då?
Är det att koppla luss pluspolen, sätta en urimeter på amperevisning inkopplad mellan batteriets plus och vanliga pluskabelskon, för att därefter ta bort säkring för säkring och se om tjuvströmmen förvninner vid någon säkring.
Är det rätt metod eller är det något annat sätt jag bör göra på?
#336925
1)
Kolla reläet till luftpumpen!
Det sitter innanför vänstra luftgallret i frontspoilern , strax bakom kylaren.
Åtkomligt om du tar bort plasten under fronten(sitter med 2st skruvar)
Reläet brukar bli vattenfyllt eller oxiderat.

2) Ja, du kan testa om det är tjuvström på detta sättet. Glöm bara inte att sätta multimetern på 10A. :lol:
Normalt drar bilen bara några mA när allt är avstängt.

Janne :-)-)
#358077
Nu har jag äntligen tagit mig tid och mätt med URI-meter.

Jag har tagit ur säkring för säkring och testat.
När allt är avstängt och något tjuvdrar så drar den 0,35 A (!).

När jag tar ut säkringen nr 15 så går det ner till 0,03 A.
Tycks ju då vara något på den säkringen.
Det står att den är till innebelysning, handskfack och varningslampor i dörrarna. Inget av detta lyser när det inte skall.
Men det står också att det är till fjärrstyrt lås.

Var sitter den enheten (jag vill koppla ur den och testa om det är den) ?
Erfarenhetsmässiga fel på den enheten (antar att det är original)
Eller finns det annat på särkting nr 15 som inte står med i listan ?

Som det är nu så har jag tagit ur hela den säkringen, men det gör ju att det är ganska mörkt i bilen...

Tips, info och idéer emottages tacksamt!!
#358101
Nu tror jag att jag kan hjälpa dig, jag har nämligen haft exakt samma fel på min! På dörrarna sitter det varningslampor med rött glas. Tog tid innan jag upptäckte detta på min eftersom man bara ser att de drar ström (är tända) när det är mörkt, man ser att det lyser lite rött vid bakdörrarna om man står och kollar i rätt vinkel. Det var så jag upptäckte det, jag kollade allt möjligt utom just de lamporna :D

Anledningen till att kommer och går är att när man öppnar dörrarna med fjärren så tänder sig ju innerbelysning plus varningslamporna till dörrarna. När man sedan låser bilen igen så slocknar ju allt - FÖRUTOM varningslamporna vid dörrarna, som hänger sig. Ibland händer det att bara en dörr lyser vilket gör att bilen drar runt 0.32A men ibland hänger sig alla och då kommer man upp i ca: 1A och då tar det inte mera än ett par dagar innan batteriet är urladdat.

LÖSNING: Jag gjorde som så att jag tog bort lamporna helt enkelt.

Om du undrar något så är det bara att säga till, jag kanske har varit otydlig.
#358129
Tack för tipset. Jag tycker de ser släckta ut, men jag skall sjutton ta en koll till för att vara ytterliggare på säkra sidan.
Det finns väl bara 4 st (ingen i bagageluckan) ?

Andra idéer om det inte är varningsljuset i dörr?
#358197
780xlt skrev:Tack för tipset. Jag tycker de ser släckta ut, men jag skall sjutton ta en koll till för att vara ytterliggare på säkra sidan.
Det finns väl bara 4 st (ingen i bagageluckan) ?

Andra idéer om det inte är varningsljuset i dörr?
Gör såhär för att vara på den säkra sidan: Ta bort alla lampor till varningsljuset i dörrarna. Om den drar mindre ström utan lampor i så har du svaret (ska vara runt 0.05A).
#358471
Underbart forum!

Anledningen var:
rött varningsljus i förardörren. När jag fingerat stängde dörren med skruvmejsel så glappade brytaren och det var bara släckt i ett enda litet läge, i övrigt tänt.

Lampan uttagen och urladdningsproblemet löst.
Men det hade ju hellre fått vara på en dörr på högersidan. Jag har tyckt att det varit skönt med varningsljus i dörren när man står vid vägar etc.

Är det alltså själva låkmekanismen som tillika är strömbrytare?
#360642
780xlt skrev:Underbart forum!

Anledningen var:
rött varningsljus i förardörren. När jag fingerat stängde dörren med skruvmejsel så glappade brytaren och det var bara släckt i ett enda litet läge, i övrigt tänt.

Lampan uttagen och urladdningsproblemet löst.
Men det hade ju hellre fått vara på en dörr på högersidan. Jag har tyckt att det varit skönt med varningsljus i dörren när man står vid vägar etc.

Är det alltså själva låkmekanismen som tillika är strömbrytare?
Kul att du löste problemet, iaf lite temporärt. Jo microbrytaren sitter inbyggd i låskistan så man får byta hela. 250/400kr på skroten, ta en med samma nr och problemet är löst permanent :)
#360764
På 850 går det att byta mikrobrytare separat, på S/V70 är de inbakade.

Volvo säljer en sats med brytare, 3 st. tror jag. Men det kanske går att justera den befintliga lite. Ta loss låset, lossa kåpan och lista ut vilken som påverkas när man stänger dörren.

Ett tips är att testa de olika stolarna - det[…]

Det är vänster fram som låter. . I[…]

Varierande laddtryck Volvo 940

Har problem med en 940 laddar kring 0.8 bar och ha[…]

Vad heter det som är trasigt?

Hej Det är krängningshämmarens bus[…]