Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Bluesint
Hej

Vill till och börja med meddela att jag är relativt okunnig på bilar innan jag ställer min fråga.
Märkte idag att min bil läcker bensin.

Är en volvo s80 99 års modell. Vet att jag lyckades skrapa i under redet här om dagen så misstänker att det hände då.

Under tanken sitter det något som jag antar är bränslepumpen? Det det läcker bensin iaf
Den läcker bara när bilen står still och det är små mängder

Verkar sitta relativt lätt åtkomligt iaf (var mörkt ute så var svårt att se).

Nu till frågan, någon som har bytt tidigare och vill dela med sig av sina erfarenheter och var hittar man en till ett vettigt pris? är det begagnat eller ska man lägga lite kulor extra och köpa en ny?
Användarvisningsbild
av wissel
På min bil är det relativt enkelt, du måste först o främst minska trycket i systemet,
det gör du genom att trycka in en ventil som sitter alldeles i anslutning till filtret,
sedan trycker du bara in dom vita "knapparna" på fästet och drar bort filtret, ha en trasa då det
kommer bensin ut hur du än gör, på min är bytesintervallen 14 000 mil, vet inte vilken intervall
du har ? Köpa ny är det enda alternativet enligt mitt sätt att tänka. Kostar run 350 pix.
8) Freddie
av hansjkpg
Under tanken sitter det något som jag antar är bränslepumpen? Det det läcker bensin iaf
Den läcker bara när bilen står still och det är små mängder

Verkar sitta relativt lätt åtkomligt iaf (var mörkt ute så var svårt att se).

Nu till frågan, någon som har bytt tidigare och vill dela med sig av sina erfarenheter och var hittar man en till ett vettigt pris? är det begagnat eller ska man lägga lite kulor extra och köpa en ny?[/quote]

Hej, sitter det under bilen borde det väl vara fitret, för bensinpumpen sitter väl i tanken efter vad jag läste i rep.handboken. I övrigt gör du som Wissel skrivit då han beskrivit filtret och byte av detta . Spara inga pengar utan köp nytt, lycka till och välkommen hit förresten.
av Bluesint
Hej

Ok det förklarar varför jag tyckte det verkade lustigt att den satt under tanken.
Tycker det verkar dumt att sätta filtret där med då det är relativt oskyddat.

Vet inte bytes intervallen men tycker det verkar lustigt att filtret skulle vara så pass slut så det sipprar ut sånna mängder som det gör och precis efter jag har varit och skrapat i.

Ska titta imorgon när det blir ljusare ute om det kan vara någon av anslutningarna som inte håller tätt och kanske fick sig en smäll så det rubbades. Antar att det sitter med någon sorts av slang klämma.

Tack för tipsen och välkomnandet återkommer imorgon med resultatet.
Användarvisningsbild
av wissel
Bluesint skrev:Hej

Antar att det sitter med någon sorts av slang klämma.

Se mitt tidigare inlägg, där jag beskriver HUR du skall göra
Freddie
av hansjkpg
Bluesint skrev:Hej

Ok det förklarar varför jag tyckte det verkade lustigt att den satt under tanken.
Tycker det verkar dumt att sätta filtret där med då det är relativt oskyddat.

Vet inte bytes intervallen men tycker det verkar lustigt att filtret skulle vara så pass slut så det sipprar ut sånna mängder som det gör och precis efter jag har varit och skrapat i.

Ska titta imorgon när det blir ljusare ute om det kan vara någon av anslutningarna som inte håller tätt och kanske fick sig en smäll så det rubbades. Antar att det sitter med någon sorts av slang klämma.

Du har säkert fått någon liiiten spricka , det passar ju rätt bra med tidpunkten att du körde mot något. Är fitret slut kommer det troligen inte en droppe genom varvid bilen inte lär starta.
av Bluesint
Hej

Har nu tagit bort filtret.
Det var en liten spricka i det och har nu köpt ett nytt för 300 spänn.
Hade tur att det fanns en som råkade befinna sig i sin verkstad så fick tag på ett på söndagen :P

Tack för alla tipps och tack för ett bra forum!
av Bluesint
Suck skulle nu testa och sätta dit den och först gick bilen igång men dog sedan.
Trodde då att det berodde på för lite bensin i tanken så åkte och fyllde en dunk och slog i.
Hjälpte inte.

Har jag gjort något fel nu?

Lossade de 2 anslutningarna och satte dit dem på den nya med pilen i flödesriktningen?
Satt med klick funktion. Hittade ingen ventil som någon beskrev innan.

Testade sedan efter att ha försökt att starta den att vända på filtret men hjälpte inte?

Pumpen verkar ju gå vad har jag missat?
av hansjkpg
Lossade de 2 anslutningarna och satte dit dem på den nya med pilen i flödesriktningen?
Satt med klick funktion. Hittade ingen ventil som någon beskrev innan.

Testade sedan efter att ha försökt att starta den att vända på filtret men hjälpte inte?

Pumpen verkar ju gå vad har jag missat?[/quote]

Hur länge körde du startmotorn , ( låta bensin komma fram )
av Bluesint
tog väll 5 sek innan det hoppade igång första gången.
Nu sist testade jag 10 - 15 sek kanske men vill inte hoppa igång.

Har satt filtret rätt med pilen i flödesriktningen och det kommer bensin genom filtret när jag släpper på någon anslutning.

Jag jobbar inte med bilar utan andra maskiner. Me[…]

Keyless/Nyckeldosa

Bra början är att köra med Varta ba[…]

Om du tycker det är opraktiskt med laddnin[…]

V502.0D spridarfråga

Det är mekonomen verkstad som dragit slutsats[…]