Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hallå du!

Det är svårt det här – speciellt Volvo mekaniker har ju bytt hur många spjällhus som helst, men detta är ju et modifierat spjällhus, och givetvis kan man göre en ETM omladdning utan at uppdatera!

Med vänliga hälsningar / Best regards

ATECH2

Tommy Nielsen
Så det han säger är helt fel? Det är ju mycket märkligt hur han kan hålla med gasspjäll utan att veta hur det fungerar.

// Andreas
Jag har monterat några stycken spjällhus från ATECH2 på kundbilar på jobbet,och det har bara varit till att koppla på + polen på batteriet och starta efter bytet. Bilarna har gått hur perfekt som helst direkt efter.Och inga felkoder har blivit lagrade heller.
Ska byta på min egen 2,4T inom kort när jag får tid och lust,den går inte så illa,så det är ingen panik med det.
Tjohooo, Fredrik!! Äntligen ett vittnesmål om att det kan fungera med Atech2-spjäll! Du vill inte berätta lite mer om bilarna och deras historia? Hur långt hade de gått, årsmodeller, hade alla spjäll med vit etikett, hur långt har de gått nu med nya spjälen (om du vet).

Hur gjorde du vid monteringen? Omladdningar av mjukvaror?

All info du orkar förmedla är bra info! :D
vedboden skrev:
Hallå du!

Det är svårt det här – speciellt Volvo mekaniker har ju bytt hur många spjällhus som helst, men detta är ju et modifierat spjällhus, och givetvis kan man göre en ETM omladdning utan at uppdatera!

Med vänliga hälsningar / Best regards

ATECH2

Tommy Nielsen
Så det han säger är helt fel? Det är ju mycket märkligt hur han kan hålla med gasspjäll utan att veta hur det fungerar.

// Andreas
endera vet han inte hr det funkar, eller så menar han att du inte behöver köra en uppdatering, eftersom du kör en omladdning, inte vat jag, du får väll fråna homin vad han menar istället för att fråga oss andra.
FredrikSvensson skrev:Jag har monterat några stycken spjällhus från ATECH2 på kundbilar på jobbet,och det har bara varit till att koppla på + polen på batteriet och starta efter bytet. Bilarna har gått hur perfekt som helst direkt efter.Och inga felkoder har blivit lagrade heller.
Ska byta på min egen 2,4T inom kort när jag får tid och lust,den går inte så illa,så det är ingen panik med det.

Har du kört etm test o den vägen dömt ut spjällen, eller byter ni bara utan att tareda på om spjälen är körda?
Fred skrev:Tjohooo, Fredrik!! Äntligen ett vittnesmål om att det kan fungera med Atech2-spjäll! Du vill inte berätta lite mer om bilarna och deras historia? Hur långt hade de gått, årsmodeller, hade alla spjäll med vit etikett, hur långt har de gått nu med nya spjälen (om du vet).

Hur gjorde du vid monteringen? Omladdningar av mjukvaror?

All info du orkar förmedla är bra info! :D
Bilarna hade väl gått ca 15000-20000 mil tror jag,inget jag har lagt på minnet direkt.Det var har varit 01-02:or.
Jag raderade alla felkoder innan jag började bytet av spjällhusen,jag kopplade loss + polen på batteriet innan också.
Efter jag var klar med bytet så startade jag bilen och körde en stor runda för att sen koppla upp den och läsa av felkoder,men det har inte varit några fel. Jag kanske har haft en jäkla tur bara.
Någon omladdning av mjukvaran behövde inte jag göra (få gjort på Volvo).
Det verkar som om det har fungerat bra med bilarna efter bytet,annars hade nog fan kunderna hört av sig.Det finns nog inga som är så gnälliga som bilägare.hehe
FredrikSvensson skrev:Det finns nog inga som är så gnälliga som bilägare.hehe
Hehe...så är det nog...men så får vi ju betala så :twisted:-la mycket pengar när vi köper bilen och för att få bilen fixad också, så nog har man rätt att gnälla lite... :wink:

Otroligt skönt att veta att Atech2-spjällen fungerar perfekt! Jag tror inte att du bara haft tur, skulle de vara skräp så hade inte företaget funnits kvar. Nu vet jag att det finns ett alternativ till Volvos svindyra spjäll om mitt skulle ge upp i framtiden. Även om man "bara" sparar några tusenlappar så är det principiellt skönt att inte behöva använda original. Att sätta i ett originalspjäll köpt från Volvo känns som att erkänna att det är ok av Volvo att välja en så kass konstruktion!

Tack för infon!
/Fred
fast det är ju ännu billigare att inte byta spjället alls, o bara lada mjukvaran som fixar felet!
CarMan skrev:fast det är ju ännu billigare att inte byta spjället alls, o bara lada mjukvaran som fixar felet!

Jo, det är ju sant.Men när det inte hjälper med att rengöra och ladda i en ny mjukvara,då är det bara ett byte som gäller. Jag vet också att det har hjälpt på många bilar.
  • 1
  • 10
  • 11
  • 12
  • 13
  • 14
  • 15

@Lövet , Okey, får se vad firman visar[…]

T6:an av d. byt olja i lådan med så :[…]

Blinkande ljus

Rent spontant borde det vara kopplat till laddning[…]