Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av bjorn
Tja!

Tänkte bara kolla om ni anser det komplicerat att byta tändningslås på en V70 98?
Kikade lite i Haynes boken och det värkar inte så svårt! Finns massa lås på skroten runt 1000:-
Så om ni har några tips så uppskattas det.

Mvh Björn
av *pettson*
Allas uppfattningar är ju olika? Du har just fått uppfattningen att det inte verkar svårt?. Så då är det väl inte svårt för dej? Menar alla har olika erfarenhet och verktygsmöjligheter osv så du lär få massor med olika svar. Hur många skiftnycklar är det på det arbetet då?
Användarvisningsbild
av bjorn
det är 2 nycklar av 5. Jag har tagit i bilen förut och läste en annan tråd om att någon skulle lämna in bilen för detta byte. Enligt texten i boken så skal man mer eller mindre sätta i nyckeln på läge 1, bort med kontaktdon och trycka ner en flik så att man kan dra ut den. Det lät som det är lättare än att byta bromsar och man blir mindre skitig :)
Ville bara höra folks uppfattning om detta om det är lika enkelt som att byta "glödlampor".
Anledningen till att jag vill göra det själv är för att först och främst inte vill lägga pengar på verkstad och för att jag tycker det är kul att göra sånt själv. Får en bra självkänsla efteråt. Sist men inte minst så bor jag i Norge och är svens och här är det inte billigt att lämna in bilen.
Bara en sak som är orelevant... Min V70 TDi 98 25000 mil kostade 90000:-
Det är så man kan börja gråta...

Tack för hjälpen
Användarvisningsbild
av CarMan
köper du ett nytt, så beställer du på kod, så nyckeln passar i alla de övriga låsen. + att ett nytt lär hålla 25 000 mil till.
Köper du ett begagnat så måste du ha flera nycklar till bilen & det kan paja vilken dag som helst (den nyasta V70 du kan plocka delar ifrån är ju nästan 10 år gammal)
av magnusd
Bytte i min V70. 3000:- klart och färdigt med rätt nyckel.
Om man byter själv, måste inte nyckeln kodas mot bilens startspärr på någe vis?
En liten detalj är att trots enkelheten så var bilen full med frässpån. De hade tydligen fått jobba lite ändå!

/Magnus
Användarvisningsbild
av CarMan
nyckeln ska du inte byta, så den behöver inte kodas in.
det du byter är ju det mekansika låset, så utan arbeta är det väll halva priset antar jag
av magnusd
Så om man kan leva med en separat nyckel för tändningslåset så är det bara att byta? Har jag förstått det hela rätt då?

Men trots det, tycker jag nog 3000 spänn är överkomligt för ett nytt lås monterat i bil. Då får man det ju med rätt nyckel också. För mig arbetet låg på 700:-
av *pettson*
Hmm bilar efter 1996 är utrustade med startspärr. Har man inte den dosan ihop med nyckel och tändlås så lär inte bilen starta. Möjligen om man senare kan programmera om dosan för begnyckeln.
Användarvisningsbild
av CarMan
magnusd skrev:Så om man kan leva med en separat nyckel för tändningslåset så är det bara att byta? Har jag förstått det hela rätt då?

Men trots det, tycker jag nog 3000 spänn är överkomligt för ett nytt lås monterat i bil. Då får man det ju med rätt nyckel också. För mig arbetet låg på 700:-
köper du begagnat tänningslås så behöver du ju ntckeln till det tänningslåset & den nyckeln behöver då programeras i din bil, så det blir en extra kostnad där.

jag pratade ju om nytt tnäänin glsås, då byts inte nyckeln, då krävs ingen programering. (fördelen med nytt förutom att du slipper programeringen & problemet med att frakte bilen till verkstan, är att du vet att de håller i minst 10 år till, ett begagnat kan ju paja efter några månader, då den har minst 10 år på nacken)
av magnusd
jag pratade ju om nytt tnäänin glsås, då byts inte nyckeln, då krävs ingen programering. (fördelen med nytt förutom att du slipper programeringen & problemet med att frakte bilen till verkstan, är att du vet att de håller i minst 10 år till, ett begagnat kan ju paja efter några månader, då den har minst 10 år på nacken)
Då är vi helt överens. Jag förstod dig rätt och håller helt med. Det är också detta jag försöker förmedla. 3000:- för ett tändningslås bytt och färdigt på Volvo. Ett begagnat lås är precis som du säger, begagnat, plus att det tillkommer kostnad för programering.
Jag stod i samma läge med samma fundering på min bil, men valde att monera nytt då det faktiskt inte blev speciellt mycket dyrare och jag slapp krånglet med kodning av nyckel.
Då det tydligen är standard med kassa tändningslås på V70 ser jag inte heller vitsen med att sätta i ett begagnat.
Nytt lås, c.a 2300:- fastpris på bytet c.a 700:-
Med tanke på problemen som kan uppstå om låset lägger av helt, är 3000 spänn en investering och inte en kostnad.

Jag kan inte låta bli att fundera på[…]

OM RYSSEN KOMMER

Ja det har ju aldrig tidigare hänt att Trump […]

Byta AUX In i Volvo S60 2009

Tjenare. Har nyss köpt en S60 -09 2.4. Har […]

Generator Pv 444

Jag fick höra av en elektriker att man inte s[…]