Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av gltnils
Har en V70 GLT-98 där oljelampan började blinka efter att ha kört ett tag. Kollade oljan det är till övre nivån. När jag stannat och kollat oljan och startar då var det som vanligt men efter c:a 5 mil så blinkade den igen, stannade kollade oljan OK. Kan det ha med vevhusventilation att göra? Bilen har gått 23000mil.Kamrem och drivrem bytt för 100 mil sedan.
av *pettson*
Nu är det viktigt att du får oljetrycket kontrollerat med en manometer. Det händer ju att oljetrycksgivare går sönder nämligen, men det händer även att oljetrycket kan ha failierat. Kontrollera om kabeln är skavd på nåt sätt. Är den inte det så måste trycket kollas upp omgående.
Är trycket okej så är det till att byta givaren.
av *pettson*
gltnils skrev:Tack Petsson, var sitter oljtrycksgivaren ?
Du återfinner den på framsidan av blocket (mot kylaren till). Den sitter lite ovanför tråget i höjd.
av lasse45
Kan vara så enkelt att du behöver byta olja och filter, filtret kan vara igensatt så oljan måsta passera genom bypassen, det har hänt mig en gång.
Lasse
Användarvisningsbild
av CarMan
99 % säker på att du har igensatt vevhusventilation & att den sattigensig ända ner i troget + att troget är fullt av "snus"
Du ska inte starta motorn mer fören du får detta kollat, vilket du gör med en manometer & har den på tills motorn är varm & varva gärna imellan åt.
Oljetrycket på din bil är med varm motor på tomgång ca 2 bar & snabt stigande till 4 bar vid lite mer varv, oljetryckslampan släcks ungefär vid 0,3 bar, så du kan åka om kring med ett oljetryck på 0,4bar o tro att allt är bra.

om du skär upp dit oljefilter o kollar om du hittar "snus" , niss det så behöver du inte kolla oljetrycket, bara riva ner vevhusventiletion & oljetroget för rengöring. (gor säkert at hitta spår av Snus i oljan med om du kollar den)

oljefällan & oljesilen gör di inte rent! dessa köper du nya!
Spolning av automatlåda

Jag har spolat lådan två gånger […]

Volvo xc60 2012-

Ok

Bensinmotorerna med manuell låda är ju […]

Vissa bilar 2022 har sensus. Hade en Xc90 2022.5 m[…]