Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av DogWalker
FiddeUBC skrev:Jag tror detta beslut får märket volvo att sluta i graven, det blir i vart fall sista volvon jag äger. Nästa gång det blir bilbyte blir det nog ett annat märke. Ren katastrof för Volvo.

I mina öron låter det konstigt att ett litet företag köper ett stort och inte tvärt om.
Kineserna har mer pengar än någon annan, därför kan dom köpa.
Kommer tillverkningen att flytta? Ja, troligen så blir det så nån gång framöver, men inte direkt.
Kommer de göra sämre bilar? Nä, troligen inte. Kanske det blir tvärt om istället.

Och varför deppar alla volvofantaster, volvo var ju inte svenskt i förrgår heller. Och det blir varken mer eller mindre svenskt nu i denna regi.
Användarvisningsbild
av Tomas88
Är nog beredd att hålla med DogWalker lite.
Borde ju vara bra att Volvo får en ägare med mycket pengar.
Sen är det ju svårt att veta utvecklingen. Men bättre detta än att ingen vill köpa Volvo alls. Tycker jag i alla fall.
av jumu01
KKR skrev:
V70BiFuel03 skrev:
Sorry, jag är cynisk & förutsätter att produktionen försvinner från Sverige....
Varför har inte i så fall produktionen försvunnit från Sverige redan? Ford har ju ägt Volvo PV i 10 år. Jo därför att det bästa försäljningsargumentet är att den är Svensk. Det står för säkerhet och kvalitet.
Det svaret är mycket enkelt, svenska bilarbetarlöner är betydligt lägre än amerikanska, men förvisso sker största delen av produktionen i Belgien där belgiska staten går in med pengar och här spar amerikanarer pengar, här har vi ju våran näringsminister hon som iderligen rapar ur sig "sysselsäääääättningen" men inget händer, förvånad? Knappast hon ser bara om efter sitt eget hus.

Och att svenskt skulle vara ett försäljningargument tror jag inte på, varför denna kräftgång i försäljningen som varit till grund att båda bilmärkerna säljs Volvo och SAAB. Storsvenskens dagar var över för länge sedan.

Man kan inte vara en "godtrogen svensk" i detta sammanhang naturligtvis flyttas allt till Kina, tror även att belgarna får bita i samma sura äpple.
av *pettson*
Det är ju inte så att vi svenskar tror allt är svenskt.. prova att sätta *Volvo en kinesiskt premiumbil* på en skylt vart du vill i världen och försök att sälja EN bil..
Hur du än vänder dej så säljer volvo på två saker: Svenskt och säkerhet. *Även om nu svenskt är falskt redan nu..
Användarvisningsbild
av crumpets
Falskt och falskt. En stor del a utvecklingen, säkerhetstestning, tillverkning, osv. är svenskt.

När jag köper en bil jag tycker är svensk är det för att den är utvecklad mest här eller i samröre med svenskar, inte vem som i slutändan får mest pengar. Det är alltid oljesheikar, amerikanska bankjudar eller kineser som får pengarna i slutändan oavsett vad man köper.

En kinesisk bil tycker jag är utvecklad i kina. Av kineser. Med kinesiska värderingar.

Vad gäller varumärken däremot är det såklart mer "luddiga" värderingar involverade, och här kan volvo både ta stryk och få ett uppsving via Geely. Ford var ju en hård törn mot varumärket, vilket också geely kan bli om man inte väljer att marknadsföra volvo just som lyx finansierad av den kinesiska marknadens pengar.
Ford brydde sig ju inte nämvärt att profilera volvo som någonting alls.
Användarvisningsbild
av crumpets
Nej, var som är bäst att lägga produktion lär mer och mer bli beroende på var marknaden är i en värld där transporter blir dyrare och dyrare.
Nu tycker jag att vi alla ger ett fyrfaldigt leve åt Bactiguard som går mot strömmen på ett mycket positivt sätt :-)-)
Användarvisningsbild
av VolvoB20
torbjorn_75 skrev:Bland nyheterna nyligen: "Cirka 150 nya jobb skapas i Eslöv då medicinteknikföretaget Bactiguard flyttar hem produktion från Kina och bygger en helt ny svensk fabrik."
http://sydsvenskan.se/ekonomi/article61 ... Eslov.html

Så var det är bäst att lägga produktion rent generellt är ju inte helt uppenbart...
Jo, men man tog ju upp detta på nyheterna som något mycket ovanligt, för varje jobb som flyttas hit från Kina flyttas ju 1000 jobb dit.
av jumu01
*pettson* skrev:Det är ju inte så att vi svenskar tror allt är svenskt.. prova att sätta *Volvo en kinesiskt premiumbil* på en skylt vart du vill i världen och försök att sälja EN bil..
Hur du än vänder dej så säljer volvo på två saker: Svenskt och säkerhet. *Även om nu svenskt är falskt redan nu..
Trots argumentet "Svenskt och säkerhet" så har kräftgången på försäljningen fortsatt, om dom skulle sälja så bra på detta argument varför vill Ford då bli av med Volvo?

Jag köpte den inte för dessa argument, då bilen tillverkas i Belgien det som var avgörande för min del var komforten på en så pass liten bil!

Att 150 jobb kommer tillbaka kan man väl knappast höja sina ögonbryn för!

Skulle jag vara ägare av en jätteindustri så skulle den omgående flyttas till länder men låga löner, inga arbetsrättsliga avtal och låga bolagsskatter, för som företagare handlar det om att få ut det mest för minst producerad krona, detta är förklaringen varför flyttvågen av stora företag går till öst!
Användarvisningsbild
av DogWalker
jumu01 skrev:
*pettson* skrev:Det är ju inte så att vi svenskar tror allt är svenskt.. prova att sätta *Volvo en kinesiskt premiumbil* på en skylt vart du vill i världen och försök att sälja EN bil..
Trots argumentet "Svenskt och säkerhet" så har kräftgången på försäljningen fortsatt, om dom skulle sälja så bra på detta argument varför vill Ford då bli av med Volvo?

Jag köpte den inte för dessa argument, då bilen tillverkas i Belgien det som var avgörande för min del var komforten på en så pass liten bil!

Att 150 jobb kommer tillbaka kan man väl knappast höja sina ögonbryn för!

Skulle jag vara ägare av en jätteindustri så skulle den omgående flyttas till länder men låga löner, inga arbetsrättsliga avtal och låga bolagsskatter, för som företagare handlar det om att få ut det mest för minst producerad krona, detta är förklaringen varför flyttvågen av stora företag går till öst!
Håller med Jumu i detta. Dessutom är den svenska marknaden ganska liten, så argumenten svenskt och säkerhet kanske inte är så stor fördel utanför vårt land.
Detsamma gäller om jag skulle vara ägare till någon stor industri, så tror jag inte Sverige skulle vara önskvärt som produktionsort.
  • 1
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8
  • 9
Elpriset

Vattenfall, 2023 sänkt till 16A, 2585kr 20[…]

Finns ju inget att spola på en manuell l&ari[…]

Registreringsskyltsbelysning var?

Nu har du fått många bra svar. Annars […]

AC problem V70 2016 D3