Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Ogya
Matzz skrev:Har du kört värmaren 12 gånger full tid går det åt mer än 2 liter , den tar 0.6 liter per timme ,värmaren går 45 min om du tar bilen den tid du ställt uret på.

Om man sätter tiduret på en tid som inträffar inom mindre än 45 minuter, varpå den givetvis går igång direkt (*), fortsätter värmaren efter utsatt tid tills 45 minuter har gått eller slutar den vid den utsatta tiden trots att bilen inte hunnit bli varm?

(*) Om man inte vet exakt när man ska ut till bilen men vill förbereda den är ju detta förfarande ett alternativ. Att istället sätta på direktstart och lämna bilen är ju inte så ekonomiskt om man blir dröjande några timmar...
Användarvisningsbild
av FSandstrom
Ogya skrev:Jag tror att komgångskörning inte är inkluderad i snittet. Det skulle förklara avvikelsen mot verkligheten. Ett sätt att testa är att nolla färddatorn och köra några få meter. Stannar man sedan bilen, och har tomgång, så ska snittförbrukningen rusa snabbt iväg efter bara några sekunders tomgångskörning.
Min färddator tickar glatt uppåt även vid tomgång ...
av perhall
FSandstrom skrev:
Ogya skrev:Jag tror att komgångskörning inte är inkluderad i snittet. Det skulle förklara avvikelsen mot verkligheten. Ett sätt att testa är att nolla färddatorn och köra några få meter. Stannar man sedan bilen, och har tomgång, så ska snittförbrukningen rusa snabbt iväg efter bara några sekunders tomgångskörning.
Att den inte skulle räkna under tomgångskörning låter alldeles superkorkat, känns mer som en Fiat Ritmo -85 eller Saab Lancia 600. Min bensinare hamnar alltid exakt rätt på datorn. Det verkar vara mer diff på dieslarna. /PH
av s6025t
Att den inte skulle räkna under tomgångskörning låter alldeles superkorkat, känns mer som en Fiat Ritmo -85 eller Saab Lancia 600. Min bensinare hamnar alltid exakt rätt på datorn. Det verkar vara mer diff på dieslarna. /PH[/quote]

Jag tror att dieslarna diffar mer pga att de måste ha en bränslevärmare för o hålla värmen i bilen...antar att färddatorn inte har koll på hur mycket diesel som går åt till värmaren......
av Matzz
perhall skrev:
FSandstrom skrev:
Att den inte skulle räkna under tomgångskörning låter alldeles superkorkat, känns mer som en Fiat Ritmo -85 eller Saab Lancia 600. Min bensinare hamnar alltid exakt rätt på datorn. Det verkar vara mer diff på dieslarna. /PH
Den räknar med tomgång , det syns tydligt då man nollställt datorn ,min stämmer även bra då diesel värmaren är avstängd och inte används manuellt.
av JHg
Håll inne reset knappen på blinkersspaken i 2 sec.
Värme i kupén laddhybrid

Testade från appen att starta klimat och den[…]

Vårda v90 2025

Hej, har en v90 som nu gått 1600 mil sen Luc[…]

Byt kamrem + kamremsspännare, multirem + mult[…]

Volvo 740 fördelare

Är det lh2.4 i nya motorn så borde de v[…]