Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

När man gör en omladdning (reload) så fårman automatiskt den senaste mjukvaran, det går alldrig att ladda en gammal mjukvara!
Kör man en uppdatering så får man alltså exakt samma mjukvara, i båda fallen byts hela mjukvaran.

en omladdning uppdaterar CEM & berörda delar med den nya "nodens" hårdvaru ID, samt uppdaterar databasen i Göteborg, denna mjukvara är det enda som systemet tillåter att man laddar ner i en nod som ej hör till bilen. (denna mjukvara är dyrare än en uppdatering.

en uppdatering går bara att ladda om hårdvaru numter för den berörda noden, finns lagrad i bilens system (finns den inte i göteborg men i bilen, så sker först en korigering, o sen får man hemta upp en ny variant & ladda ner, sånt kan hända om bekräftelse filen inte når databasen)
en uppdatering är billigare än en omladdning.
Psyko skrev:Det här verkar vara ett typ exempel på att man faktiskt kan få det
billigare och spara tid på att lämna in bilen på en Verkstad direkt.

Tycker inte företaget som sålde spjället verkar helt seriösa faktiskt.
Ena stunden behöver man absolut inte ladda mjukvara men medföljande papper säger
något helt annat ??
Att Volvo skulle förstört spjället är helt befängt :roll:

Alla CAN enheter SKA laddas om när dom aldrig har suttit i bilen dom hamnar i.
Det ska dom av olika anledningar.

1. För att få rätt parametervärden/mjukvara för specifik bilmodell/motor
2. För att enheten ska loggas i Vital (databasen för alla bilar)
Gör man inte det kan det uppstå framtida problem eftersom det sitter en enhet i bilen som inte
finns i Vital. I Vital loggas serienr och artikelnr samt vilken mjukvaruversion som finns i enheten.

Håller med. som jag sa från början så kan man ju prova att ladda den gammla, men detta blir ju bortkastade pengar om nu spjället är trasigt, men det kan ju lika gärna bli en billig vinstlott.

Begagnad spjäll är ju billigare o då vet man ju att man ialla fall får orginal.
Jag kom på en grej, jag plockade bort spridarna förut, det va efter att bilen hade börjat gått dåligt men innan jag böt spjäll, jag tryckte bara tillbaks dom nästan direkt, kanske kan ha hänt nånting då? Antar dom har en rätt viktig funktion, eller det kanske kommer felkoder om nånting har hänt där?

// Andreas
ja vist kan du skada tätningarna där, om du inte är försiktig
CarMan skrev:ja vist kan du skada tätningarna där, om du inte är försiktig
CarMan ! anser du att man ska byta tätningarna om man ändå har bort spridarna , bilen är i hans fall 8 år, min är 10 år , dom torkar väl också med tiden??
Jag drar nog bort spridarna igen och byter packningar när jag ändå håller på, vore ju förjävligt att hålla på å jävlas med bilen om man har strulat till nåt där.

Syns det om nåt är fel där? eller kan det vara fel på spridarna fast dom ser helt normala ut?

// Andreas
Det är O-ringar på spridarna, o dom brukar hålla sig mjuka, så du behöver nog inte byta dom. men du kan j ha skadat dom.

Dock så tror jag att du fortfarande har ett tratisg spjällhus. har du nån koll på vad det är dom gjort med spjäll huset när dom "renoverat" det?
vad är bytt o hudranan är de nya delarna?
det jag vet är:

Spjällhusen levereras numera med en sprillans ny egen producerat kontaktlös TPS/lägesgivare, och vi lämnar 2 års garanti på et renoverat spjällhus.

Spjällhusen är rengjorda, plockat isär och trasiga komponent har blivit bytt. Efterår förses spjällhuset med vår egenproducerade spjälllägesgivare, som är kontaktlös!

Elektroniken modifieras till at jobba med vår egenproducerade spjälllägesgivare / TPS

Efteråt samlas allt och spjällhuset initieras - och monteras i en speciell testbänk som inte är avbildat. Under en simulerat körning mätas alla signal till och ifrån spjällhuset. Signalerna jämföras omedelbart med en referens mätning med et sprillans nytt Volvo producerat spjällhus

Det färdiga spjällhus, redo för utskick och montering. Direkt efter montering går det at köra i bilen, vilket gör det enklare när man med Volvo diagnosverktyg måste göra initialiseringen av spjällhuset.
Det initialiseras med en så kallad "ETM omladdning" eller "ETM reload" - vilket är en aning annorlunda jämnfört med et nytt spjällhus.

Efter montering måsta man ibland göra en sk "ETM omladdning"

Atech2 menar ju att man aldrig ska behöva göra en mjukvaruuppdatering om man själv inte vill, GÅR DET ATT GÖRA ENDAST EN ETM OMLADDNING?

På tisdag kl 08:00 så får jag ett nytt spjällhus av atech2, då ska jag installera det och sedan ta telefon kontakt med dom, behövs det göras en ETM omladdning så betalar atech2 det. Som jag förstår det på en del inlägg så går det inte att göra endast en ETM omladdning? men atech2 menar att det är det enda man ska göra.
Du har missförstått.
Det man kör är endast en omladdning !!! en omladdning innehåller den nyaste mjukvaran & då finns det ju ingen anledning till att köra en uppdatering för att få den nyaste (det går inte ens att göra det efteråt!)
frågan är om dom hela tiden modifierar sin hårdavrudel mot volvos mjukvaror? man vet ju inte om dom optimerar dom mot den mjukvaran volvo har idag, eller den som fans när probemet med spjällen kom? dom kan ju omöjligt veta när volvo uppdaterar sina mjukvaror
  • 1
  • 9
  • 10
  • 11
  • 12
  • 13
  • 15
Blinkande ljus

Jag ser att mina dimljus (har LED i dem och anv&au[…]

Ok, jag jagar vidare. Tack för hjälpen a[…]

Elpriset

En sån liten snurra räcker knappt til[…]