Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

CalleV70 skrev:jamen då stog du ju vid macken... Bara svänga höger så hade du kommit hem fort.. Fast inte lätt att veta.. Men backen i Gnarp (+ några senare) är riktiga tung-dödare. Hoppas du hade termosen full med kaffe?? :P
Jo men grejen va ju att jag inte kunde svänga runt ...förrän polisen kom o tryckte ihop längre fram...backa gick inte heller då jag hade en långtradare alldeles bakom mig... :|
Nja kaffe fanns ju inne på macken! :-)-)
Nu har snön kommit till Skåne även om det inte varar speciellt länge. Jag har i år upplevt skillnad på däck o däck. Förra året körde jag på nokian i jobbet och nu i höstas vad det dags o byta, Min arbetsgivare hade ju givetvis beställt det billigaste skitet ( TOYO nåt japanskt märke ) som finns och det märks fan ta mig nu.
Nåt sämre i vinterdäcksväg har jag aldrig varit med om, tom på fin snö spinner däcken som inte får speciellt mycket grepp. Gissa om jag är lycklig när man får en lucka i en korning o ska ge sig iväg o skiten bara spinner.

Men billigt var det säkert... :-(O)
swemax skrev:Visst var det kul,,,,,,, NOT :evil:

Katastrofalt dåligt med info från Vägverket och sheriffen.
Å inte ett pip i TMC
Problemen började ju redan vid 1-2tiden men på trafiken sa de att de släppte förbi enstaka bilar.
Jag åkte ca kvart över tre från Övik sen tog det tvärstopp 5km från Gnarp å då var väl uret kvart i sex sex eller så?
Hemma i Stockholm tio i två :cry:
De borde ju redan i Sundsvall kunnat rekomendera personbilar att ta vägen över Ånge eller så
Det med radioinfo är ju det största problemet med reklam finansierad radio , dom har ju ingen info , och vad jág har märkt så slår inte andra stationer igenom med trafikinfo heller( vet att jag får skit nu för det SKA ju göra det , men jag var på öland i somras , likadant där, trafikolyckor men ingen info) har radion inställd på att meddelanden ska gå genom, så ingen påpekar det *S*. GOD FORTSÄTTNING alla volvoägare därute
Efter ett antal rejäla utmaningar under ett par riktiga vinterveckor i västsverige kan jag bara konstatera att jag aldrig kommer se åt några dubbdäck igen!

Mina kontinentala dubbfria - optimerade för snö- och isfritt vinterväglag, dvs. det som jag och många andra åker på till 95% - är helt enkelt underbara. Det är som att köra med sommardäck. Och nu häromdagen när det vräkte ned snö över riksväg 40 så man knappt såg var man var (och alla kröp i 60-80 på dubbelfilig motorväg), kände jag aldrig att jag var illa ute. Det räckte med extra koncentration och inte ge sig ut i vänsterfilen i onödan. Jag har även kört på isväg och även detta var odramatiskt. Den extra uppmärksamheten, lägre hastighet, koll på avståndet till framförvarande bil är en LITEN uppoffring för att under 95% av övriga tiden köra med högsta komfort. Och kör man med de marginalerna kommer jag inte vara närmare en olycka än en dubbdäckförare som kör med sin falska trygghet. Jag har inte bara bästa komfort 95% av tiden, jag har också den kortaste bromssträckan på det väglaget.
StringerBell skrev:Efter ett antal rejäla utmaningar under ett par riktiga vinterveckor i västsverige kan jag bara konstatera att jag aldrig kommer se åt några dubbdäck igen!

Mina kontinentala dubbfria - optimerade för snö- och isfritt vinterväglag, dvs. det som jag och många andra åker på till 95% - är helt enkelt underbara. Det är som att köra med sommardäck. Och nu häromdagen när det vräkte ned snö över riksväg 40 så man knappt såg var man var (och alla kröp i 60-80 på dubbelfilig motorväg), kände jag aldrig att jag var illa ute. Det räckte med extra koncentration och inte ge sig ut i vänsterfilen i onödan. Jag har även kört på isväg och även detta var odramatiskt. Den extra uppmärksamheten, lägre hastighet, koll på avståndet till framförvarande bil är en LITEN uppoffring för att under 95% av övriga tiden köra med högsta komfort. Och kör man med de marginalerna kommer jag inte vara närmare en olycka än en dubbdäckförare som kör med sin falska trygghet. Jag har inte bara bästa komfort 95% av tiden, jag har också den kortaste bromssträckan på det väglaget.
Jag håller med dig. F n har jag rätt dåliga framdäck (dubbdäck) så jag har förmodligen lite samma problem som du i detta väglag men man kör försiktigare istället.

Problemet denna vinter är att det inte är 95% utan 80% av tiden eller 70 som det inte är bra väglag för kontinentala däck ... som det ser ut nu... fast förra o förrförra vintern vill jag minnas att det snarare var 97%

Dock finns väl ingen anledning att inte köpa de kontinentala däck som är bäst i is och snö (alla är ju sommardäckslika på torrt), enligt tester är det stor skillnad...
PH
perhall skrev: Dock finns väl ingen anledning att inte köpa de kontinentala däck som är bäst i is och snö (alla är ju sommardäckslika på torrt), enligt tester är det stor skillnad...
PH
Mina Continental var testvinnare i teknikens värld säsongen då de köptes, så det är väl en av förklaringarna.
av Larzan
Fick ett återfall till dubbdäck, och endast p.g.a. priset och upplever de som hala på torr, snö och isfriväg.
Däremot fungerar de ypperligt på moddig och oplogad väg.
Nu känner jag mig lite låst då jag varken får köra på Hornsgatan (fler kommuner fäljer väl med i detta exempel) eller bunkra gott i Tyskland och dra vagnen till alperna då det innebär däckbyte. (Kanske smidigare att hyra bil)

Nästa däckval kommer att bli dubbfritt igen.
Har goda erfarenheter av i trådens ämne "R" och även Michelins dubbfria.

Förra bilen hade slitna dubbdäck Gislaved. Snorhala i Stockholms trafiken på saltade blöta vägar.
En tripp till Tandådalen med sträv is och mycket kallt väder fungerade de däcken alldeles utmärkt.

Byte till R och det fungerade alldeles utmärkt i Tandådalen och i Stockholm.
Dock hade jag vissa tvivel om dubbfria däcken från Sälenbyn upp mot Tandådalen innan ankomst, men de gjorde jobbet alldeles utmärkt.

Kan rekommendera dubbfritt.
Larzan skrev:Fick ett återfall till dubbdäck, och endast p.g.a. priset och upplever de som hala på torr, snö och isfriväg.
Däremot fungerar de ypperligt på moddig och oplogad väg.
Nu känner jag mig lite låst då jag varken får köra på Hornsgatan (fler kommuner fäljer väl med i detta exempel) eller bunkra gott i Tyskland och dra vagnen till alperna då det innebär däckbyte. (Kanske smidigare att hyra bil)

Nästa däckval kommer att bli dubbfritt igen.
Har goda erfarenheter av i trådens ämne "R" och även Michelins dubbfria.

Förra bilen hade slitna dubbdäck Gislaved. Snorhala i Stockholms trafiken på saltade blöta vägar.
En tripp till Tandådalen med sträv is och mycket kallt väder fungerade de däcken alldeles utmärkt.

Byte till R och det fungerade alldeles utmärkt i Tandådalen och i Stockholm.
Dock hade jag vissa tvivel om dubbfria däcken från Sälenbyn upp mot Tandådalen innan ankomst, men de gjorde jobbet alldeles utmärkt.

Kan rekommendera dubbfritt.
Jag kan bara hålla med. Har kört dubbdäck ända tills 2009 då jag bytte till dubbfritt. Kör i Västsverige där vi nu haft både kallt och snö för ovanlighets skull. Kanonbra grepp med dubbfritt. I synnerhet imponerad av greppet i slask och även i torrt så klart. Jag kör en del i stan och en del motorväg och 90-vägar. Motorn i 2,5FT knuffar på bra och har grymt vrid för en bensinare och då det är torrt kan man köra utan att tänka sig för. Med dubbdäcken är jag rädd att jag inte haft många dubb kvar. Min förra 2,0F som var betydligt motorsvagare spann faktiskt lätt med dubbdäcken vintertid och då är jag ingen busförare. Ändå var dubbdäcken inkörda efter konstens alla regler. Att köra i rondeller i västsverige med dubb är ingen höjdare. Snorhalt som du skriver Larzan och bilen drev alltid ut i kanten av rondellen. I synnerhet när det alltid är blött vintertid i västsverige. Även jag kan rekommendera dubbfritt för dig som bor i västsverige. Ljudnivån är också helt annan vilket också är bra.
av Orwar
Har efter att ha haft dubbdäck på de två senaste bilarna bestämt mig för att köra dubbfritt. Valet står mellan Nordiska eller de sk centraleuropeiska. Största farhågan är att de senare ska ha lite svårt att ta sig upp och ner för vår branta backe när det är snö och is. I övrigt passar de ju kanon för vinter i västsverige med mestadels våta motorvägar.. Någon som haft tillfälle att prova båda typer och märkt någon skillnad?
Min bror kör sin BMW 2,0d med europeiska vinterdäck och är nöjd såvitt jag vet. Dock är BMW:n bakhjulsdriven och vet att de tagit sin Audi A6 då de åkt längre turer i vinterväglag. Kanske för att BMW.n har lite tryck på bakhjulen. Vet dock inte fabrikat på de europeiska däcken men de är från 2009. Just i västsverige är ju klimatet mer likt centraleuropa så även de däcken borde fungera rätt OK på en framhjulsdriven bil.
  • 1
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8
  • 10

..Funderar om det kan vara någon diod i ge[…]

Generator laddar ej batteriet

Byt lampan i instrumenthuset så löser d[…]

Tycker att ljudsystemet i min bil låter rikt[…]

Mät på batteriet samtidigt som du f&oum[…]