Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Jag har mailat atech2 och fick ett snabbt svar, trots julafton. Här kommer först mitt mail sen hans svar, som jag inte riktigt förstår allt av.
Hejsan Tommy!

Jag köpte ett gasspjäll av Atech2 som inte funkar nå bra.
Jag monterade på det med en ny packning och bilen har krånglat, åkte iväg till Volvo och gjorde en ETM reload och mjukvaru uppdatering(850kr) men bilen går fortfarande helt värdelöst.

jag får dessa 2 felkoder när jag läser av bilen.

ECM-91F0 Gasspjällenhet, internt fel
ECM-91F0 Gasspjällenhet, internt fel. Felaktig signal

ECM-91A7 Gasspjällenhet
ECM-91A7 Gasspjällenhet, internt fel
ECM-91A7 Gasspjällenhet, internt fel. Felaktig signal
ECM-91A7 Gasspjällenhet. Felaktig signal
ECM-91A7 Gasspjällenhet.Felaktig signal

Hur löser vi detta?`

Får jag ett nytt spjäll?
Bekostar atech2 en ny ETM reload och mjukvaruuppdatering med nya spjället, eller om jag monterar på mitt gamla?
Innan jag böt spjäll så kunde jag använda bilen, nu kan man köra med den, men det är precis, bilen går grymt dåligt, hackar hela tiden är enormt slö.

Jag är så trött på detta krångel nu så jag skulle helst se att jag skickar tillbaks erat spjäll och sen monterar jag i mitt gamla spjäll och ni bekostar min ETM reload och mjukvaruuppdatering, jag lämnar in bilen till Volvo som får fixxa den, jag orkar inte hålla på längre.

Dvs ni får tillbaks erat spjäll och jag får 3895kr + 850kr (etm reload & uppdatering) = 4745 :-

Vad säger du om detta?

Mvh: En ledsen Andreas
Hallå Andreas!

Det är riktig många frågor du får fram i e-posten här, och du börjar med önska et – och sluter med något annat!

Hur som helst, har Volvo gjort en vanlig mjukvare uppdatering – på trots af den mycket exakta information vi har skickat med – så är vårt spjällhus HELT och alldeles kass och förstört, därför kommer det absolut inte at fungera rätt.

Har dom ”bara” gjort en ETM omladdning, bör det fungera nu! Vad har dom gjort i detta fall?????? Här dom läst bifogade information och handlat efter den?

Men, vi vill inte lägga hinder i vägen för en returnering och en 100% returnering av kr. 3 895,- alternativt skickar vi et annat spjällhus som ni kan ha på tisdag nästa vecka. Då betaler vi gärna en ETM omladdning!

Låt mig vlg höra vad ni helst vill.

Med vänliga hälsningar / Best regards

ATECH2

Tommy Nielsen
Har dom ”bara” gjort en ETM omladdning, bör det fungera nu! Vad har dom gjort i detta fall?????? Här dom läst bifogade information och handlat efter den?

Men, vi vill inte lägga hinder i vägen för en returnering och en 100% returnering av kr. 3 895,- alternativt skickar vi et annat spjällhus som ni kan ha på tisdag nästa vecka. Då betaler vi gärna en ETM omladdning!

Låt mig vlg höra vad ni helst vill.

Med vänliga hälsningar / Best regards

ATECH2

Tommy Nielsen[/quote][/quote]

Verkar väl som att spjället inte tål en mjukvaruuppgradering av svaret att döma, verkar som du har pajat det genom att inte ge volvo all info som ev följde med spjället??
Hejsan!

Jag har en brevväxling med Atech2 nu angående detta.

Jag var tydlig så ini bomben till volvo att först göra en ETM omladdning sen uppdatera mjukvaran, jag vet inte i vilken ordning dom gjorde det men dom gjorde allting i samma veva. dom pluggade i sladden och det tog ca 2-3 minuter sen var det klart, jag provkörde bilen men den gick inte 100 så då provade han att uppdatera mjukvaran i bilen, men den hade redan den senaste.

Men man kan alltså göra en ETM omladdning endast, för att vara på den säkra sidan så ska jag be Volvo göra först en ETM omladdning sen ska jag provköra bilen och därefter göra en mjukvaru, det måste väl vara idiotsäkert?

// ANdreas
Vad som händer nu är att Atech2 skickar upp ett nytt spjäll till min bil som jag har på tisdag morgon.

Jag kommer då att montera på det och prova, när jag är klar så ska jag ringa Tommy på Atech2 sen ev göra en ETM reload.

Tydligen så är detta spjället trasigt och volvo har gjort något fel, jag förstår inte riktigt. Men en sak vet jag, det lär inte bli något Sälen för mig och min familj på söndag/måndag som det var tänkt, kan nog tidigast bli tisdag kväll om jag har extrem tur.

En fråga jag har till ALLA som läser denna tråden. Kan dessa felkoder vara nånting annat än ett trasigt spjäll?

ECM-91A7 Gasspjällenhet
vedboden skrev:Vad som händer nu är att Atech2 skickar upp ett nytt spjäll till min bil som jag har på tisdag morgon.

Jag kommer då att montera på det och prova, när jag är klar så ska jag ringa Tommy på Atech2 sen ev göra en ETM reload.

Tydligen så är detta spjället trasigt och volvo har gjort något fel, jag förstår inte riktigt. Men en sak vet jag, det lär inte bli något Sälen för mig och min familj på söndag/måndag som det var tänkt, kan nog tidigast bli tisdag kväll om jag har extrem tur.

En fråga jag har till ALLA som läser denna tråden. Kan dessa felkoder vara nånting annat än ett trasigt spjäll?

ECM-91A7 Gasspjällenhet
HAR Volvo gjort fel ?? Har du gett dom alla instruktioner dom SKULLE ha och som kanske sa att dom INTE skulle göra en mjukvaruuppgradering ??
Som jag skrivit tidigare så sa jag till volvo att det var viktigt att först göra en ETM reload sen ev mjukvaruuppdatering, han förstod, men hur han sen gjorde har jag ingen aning om, jag har ingen koll på deras data makapär.

Så här står det i atech2s instruktion
Det vill säga, at man får absolut inte göra en uppdatering av mjukvaran innan - men at existerande mjukvare måste användas! Det kallas en "ETM Reload"/ ”ETM Omladdning” och denna meny punkt finns i diagnosverktyget. Efteråt går det hur bra som helst at göra en uppdatering – men det måste alltså göras i nämnda turordningen - ”ETM Omladdning/Reload” och sen en eventuell mjukvare uppdatering! Ständiga mjukvare uppdateringar behövs inte med den numer kontaktlösa givare som finns på våra spjällhus.
Precis som jag sa till Volvo, först ETM reload sen mjukvaru uppdatering. Vem som har gjort fel eller inte skiter jag fullständigt i, jag tjänar varken pengar eller något annat på att tjaffsa om det.

Atech2 betalar ETM reload om det behövs på nya spjället.

Det jag undrar mest just nu är om det är helt säkert att det är spjället som är trasigt, kan det kanske vara nåt annat?

ECM-91A7 Gasspjällenhet
igensatt vevhusvent. kan ge lite konstiga fel. blandannat tar det dör på spjällhusen.

volvo kan inte ha gjort fel, men därimot låter det lite som ditt "nya" spjäll kan vara trasigt. något man ser om man gör en ETM test!
CarMan skrev:igensatt vevhusvent. kan ge lite konstiga fel. blandannat tar det dör på spjällhusen.

volvo kan inte ha gjort fel, men därimot låter det lite som ditt "nya" spjäll kan vara trasigt. något man ser om man gör en ETM test!
Tack jättemycket för svaret Carman.
Gör Volvo alltid så att man kör en ETM reload först? sen mjukvaru uppdatering?
Nya spjället kan säkert vara trasigt, jag har ingen aning, men atech2 skulle ju skicka upp ett nytt direkt så man blir ju lite fundersam.

Sånt där ETM test, vad kostar det och hur lång tid tar det?

Som det är nu så är ju inte bilen ens körbar, kanske hjälps om man plockar bort batteriet ett litet tag, har ju hjälpt förut en gång... :shock:

Sen en fråga till, hur ser man om vevhusventen är igensatt, tänkte jag kunde kolla det direkt jag kom hem.
EDIT: Har läst runt på forumet och insett att vevhusventen är ingenting man kollar snabbt direkt så jag avstår det ett tag.

Återigen tack för att ni tar er tid

mvh: Andreas
Det här verkar vara ett typ exempel på att man faktiskt kan få det
billigare och spara tid på att lämna in bilen på en Verkstad direkt.

Tycker inte företaget som sålde spjället verkar helt seriösa faktiskt.
Ena stunden behöver man absolut inte ladda mjukvara men medföljande papper säger
något helt annat ??
Att Volvo skulle förstört spjället är helt befängt :roll:

Alla CAN enheter SKA laddas om när dom aldrig har suttit i bilen dom hamnar i.
Det ska dom av olika anledningar.

1. För att få rätt parametervärden/mjukvara för specifik bilmodell/motor
2. För att enheten ska loggas i Vital (databasen för alla bilar)
Gör man inte det kan det uppstå framtida problem eftersom det sitter en enhet i bilen som inte
finns i Vital. I Vital loggas serienr och artikelnr samt vilken mjukvaruversion som finns i enheten.
jag börjar ju bli lite skeptisk jag också, men å andra sidan finns det mycket som verkar seriöst.

Jag får iaf ett nytt spjäll på tisdag och då ska jag prova med det, dom kommer ju stå för ETM omladdningen, funkar inte det så kräver jag pengarna tillbaka och dom får tillbaks sina spjäll.

Jag har blivit erbjuden 40 000kr vid ett inbyte mot en annan bil och det kommer jag isåfall att ta, visserligen minst 15 tusen under vad bilen är värd, men i denna takt så förlorar jag i längden på att försöka fixxa bilen.

Bilen har varit på volvo och han har ingen aning om vad det är för fel, han tyckte jag skulle lämna in den så dom skulle kunna ta sig en rejäl genomgång. jag frågade aldrig efter prisuppgift men ska dom felsöka allting så antar jag att det landar på 3-4 tusen iaf.

Jag ställer fråga igen: Vad kostar en ETM test och hur lång tid tar den? vore kul å prova nuvarande spjället å se om det verkligen är nåt fel på det.
  • 1
  • 8
  • 9
  • 10
  • 11
  • 12
  • 15

@Lövet , Okey, får se vad firman visar[…]

T6:an av d. byt olja i lådan med så :[…]

Blinkande ljus

Rent spontant borde det vara kopplat till laddning[…]