Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Steff 99
perhall skrev:
UffeXC skrev:Har ännu inte lagt order utan sitter fortfarande med XC-broschyrer samt MB-broschyr.
Det lutar dock åt min tredje XC90, då jag gillar SUV-stuket med god sikt och bra komfort.
I nuläget så se specen ut;
XC90 D5 R-design
svart metallic
svart läder
teknik-paket
RTI
Fällbara speglar
tonade fönster
delbart drag m 13 pol.
multimedia i baksäte
backkamera
timer med fjärrstyrning för dieselvärmare
High.performance med växlare
Hörlursuttag i bak
Ipod-integrering
motoroptimering med Polestar eller överflyttning av min box från SAM

Kulörfunderingen fortsätter dock då jag är svag frö vita bilar, men det tycker hustrun ser konstigt på så stor bil.
Vet dock att jag inte skall ha ljusinredning, för den verkade väl ömtålig.
Grymt schysst bil! Men jag tycker att du ska ha riktigt bra rabatt, XC90 är en gammal konstruktion och kombon gammal dieselmotor + gammal modell + SUV:ar inte helt inne gör andrahandsvärdet tveksamt. Så 6 till 8 procent på listpriset duger inte (tycker jag)! /PH
Minst 12-13 % bör man ha i rabatt, precis som "perhall" skriver så är det en gammal model, som om något år kommer att vara lika iskall på beg- marknaden som en norrlänsk vinternatt......
av Steff 99
perhall skrev:
UffeXC skrev:Har ännu inte lagt order utan sitter fortfarande med XC-broschyrer samt MB-broschyr.
Det lutar dock åt min tredje XC90, då jag gillar SUV-stuket med god sikt och bra komfort.
I nuläget så se specen ut;
XC90 D5 R-design
svart metallic
svart läder
teknik-paket
RTI
Fällbara speglar
tonade fönster
delbart drag m 13 pol.
multimedia i baksäte
backkamera
Hörlursuttag i bak
Ipod-integrering

Kulörfunderingen fortsätter dock då jag är svag frö vita bilar, men det tycker hustrun ser konstigt på så stor bil.
Vet dock att jag inte skall ha ljusinredning, för den verkade väl ömtålig.
Grymt schysst bil! Men jag tycker att du ska ha riktigt bra rabatt, XC90 är en gammal konstruktion och kombon gammal dieselmotor + gammal modell + SUV:ar inte helt inne gör andrahandsvärdet tveksamt. Så 6 till 8 procent på listpriset duger inte (tycker jag)! /PH
av UffeXC
Doby skrev:Har du provkört V8? Fy satan vad den går fint!!
Visst är V8 trevligt men då jag kör 4500mil/år är detta inte att tänka på :wink:

För övrigt så är jag helt på det klara att XC90 är en äldre konstruktion vilket i sig är trist. Fortfarande är jag dock imponerad av konstruktionen trots att den lanserades -03.
När det gäller rabatt så är jag helt på det klara att några 6-8 % inte är tillräckligt. Har ett hyggligt ramavtal i grunden som ger en sannolikt hyggligt god affär.
Användarvisningsbild
av StringerBell
UffeXC skrev: svart metallic
svart läder
teknik-paket
RTI
Fällbara speglar
tonade fönster
delbart drag m 13 pol.
multimedia i baksäte
backkamera
Hörlursuttag i bak
Ipod-integrering
Mellan tummen och pekfingret, vad skulle en Mercedes M-klass eller Audi Q7 kosta med samma utrustningsnivå? Grundpriset på en de minsta motorerade M-klass eller Q7 skiljer sig inte så rasande mycket från XC90 men jag antar att de är helt strippade. Och inte är de så snygga heller, ärligt talat.
av UffeXC
Grundpriset på såväl ML, Q7 och X5 är avsevärt högre. De börjar en bit ovan 500 tkr och sedan kommer nödvändiga paket som dessutom är högra prissatta. XC90 är numera alltid i 7-sitsutförande vilket man får betala extra i de övriga.
Motormässigt och körmässigt är de annars fina bilar, vilka jag har testkört vid flertalet tillfällen.
Dock upplever jag Q7 som väl stor i förhållande till innerutrymmena som ges.XC90 är som en damsko i jämförelse...
X5 är annars den som väcker mest habegär om man nu inte skall fundera över pris och lojalitet med "svensk" bilindustri.
Det känns faktiskt annars rätt bra att beställa en bil som produceras i Sverige.
av Amli
Ska inte försöka ta något från XC90, det är säkert en på jättemånga sätt en kanon bil!!! Men att jämföra gamla XC90 med ML, Q7 och X5 skulle jag säga att den åker på stryk på alla punkter, bortsett från utrymme och pris.
Men jag tycker ändå efter alla dessa år att utvändigt är den fortfarande snygg (R-design paket ett måste...). Invändigt känns den dock vääääldigt gammal.
av UffeXC
Visst är den gammal i sin konstruktion jämfört med konkurrenterna. Sista större uppdateringen skedde inför -07. Därav att jag varit tveksam til att köpa ny XC90. Mina värderingar handlar dock om utrymmen, långfärdskomfort, dragbil, framkomlighet och någorlunda ekonomi. Med detta i beaktande så är fortfarande XC90 en riktigt bra bil.

När det gäller instrumentbrädan så tycker jag ärligt talat att att den är den sista Volvon med en intuitiv instrumentpanel där man inte behöver lyfta blicken från vägen för att ändå ha full kontroll över de kontroller som behöver hanteras. Visst är 70-serien modernare i utseendet men handhavandemässigt är den inte till någon fördel.
Är inte för övrigt heller någon anhängare av de nya kontrollerna typ iDrive som Bmw lanserade. Denna kräver att blicken flyttas från körbanan till skärmen. Börkar nog bli gammal... :D :D
Användarvisningsbild
av XC90_Executive
Den hette "Sport" innan man började med "R-design". XC90 R-design är riktigt trevlig att köra även när det svänger lite!
av hansjkpg
Amli skrev:Ska inte försöka ta något från XC90, det är säkert en på jättemånga sätt en kanon bil!!! Men att jämföra gamla XC90 med ML, Q7 och X5 skulle jag säga att den åker på stryk på alla punkter, bortsett från utrymme och pris.
Men jag tycker ändå efter alla dessa år att utvändigt är den fortfarande snygg (R-design paket ett måste...). Invändigt känns den dock vääääldigt gammal.
Är verkligen X5 en sån bra bil ? vet inte om jag sett några bra recensioner om , samtidigt som xc90 väl har fått bra recensioner , eller är det bara mitt volvohjärta som klappar??
  • 1
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
  • 9

Jag nollställde min lampa oktober 2023. Den h[…]

Volvo 240 usa front

Okej

Storlek hjulhus V60 T6 AWD 2014

På den äldre V60 modellen har inte 18&r[…]