Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av vetten
Det är väl med kineserna som med amerikanarna Om man inget kan så måste man ju köpa det, vilket är vad båda gör ?:-/
Användarvisningsbild
av SvenB
Att Volvo-Geely startar en Volvofabrik i Kina, om affären görs färdig, torde väl vara ganska klart, för den asiatiska marknaden. Men att lägga ner fabrikerna i Europa och Volvo PV:s huvudkontor i Sverige tror jag inte på.
av Larzan
Är kanske en av få som tror att detta kommer att gynna bägge parter.
Fler, mindre Volvomodeller, Geely högre säkerhet. Även kineser vill åka säkert. Vi nordbor vill åka mer ekonomiskt.

Kanske en lång väg dit, men gissar att de som är verksamma inom fordonsindustrin är glada över att inte gå i samma skor som SAAB för tillfället.
av bilgalen
Larzan skrev:Kanske en lång väg dit, men gissar att de som är verksamma inom fordonsindustrin är glada över att inte gå i samma skor som SAAB för tillfället.
Fast det kan ju faktiskt bli så att det är just Saab som drar det längsta strået av de båda i slutändan. Om den affären går igenom så har ju iaf Saab europeiska intressen som ägare.

Precis som tidigare skrivits så är jag också övertygad om att produktionen hamnar i Kina på sikt. Varför tillverka något i Torslanda om man kan göra det mycket billigare "hemma" (sett ur ett Kinesiskt perspektiv). Det är ju förståss en baktanke av Kinesiska staten att gå in i den här aff'ren som finansiär.
av *pettson*
bilgalen skrev:
Larzan skrev:Kanske en lång väg dit, men gissar att de som är verksamma inom fordonsindustrin är glada över att inte gå i samma skor som SAAB för tillfället.
Fast det kan ju faktiskt bli så att det är just Saab som drar det längsta strået av de båda i slutändan. Om den affären går igenom så har ju iaf Saab europeiska intressen som ägare.

Precis som tidigare skrivits så är jag också övertygad om att produktionen hamnar i Kina på sikt. Varför tillverka något i Torslanda om man kan göra det mycket billigare "hemma" (sett ur ett Kinesiskt perspektiv). Det är ju förståss en baktanke av Kinesiska staten att gå in i den här aff'ren som finansiär.
Vi vänder på det hela.. varför tillverka nåt i kina som står för europeisk och framförallt svensk säkerhet? För det är det som säljer bilen idag, för den är inte vackrast, snålast osv.. Den har BARA att den är lite innovatiov och framförallt säker. Säkerhet förknippas inte med kina hur vi än anstränger oss.
Sen ytterligare en viktig del, varför tillverka nåt som kommer att få strafftull för att säljas i europa när tillverkningen redan ligger där? Smartast är att göra som vAG gruppen.
Utveckla och sälja en dyr bil (VAG) sen ta o suga på det ett år, ta tekniken och sätta det i en annan bil i koncernen..(seat) som då blir nästa års bil.. för att till sist sätta det i skodan som nyhet för 3dje året..
Samma sak i 3 märken under 3år..
Implementera det till kina..
Volvo i år.. kanske nästa år med eller så finns det en mellanmarknad/märke.. geely året därpå. osv.. inga utvecklingskostnader för hemlandet och beprövad teknik dessutom. reservdelar och allt finns redan.. Ingen tjatar och gnäller och alla är nöjda. Bilen blir billigare att producera för varje år den tillverkas.
Tar volvo och börjar producera i kina för världsmarknad så lär dom tyvärr inte få sälja en enda bil. Då är märket bortkastat, försök att sälja en xc90 100% made in china i staterna eller storbritannien t.ex oavsett vad den kostar så lär den få stå där osåld.
Användarvisningsbild
av XC90_Executive
Jag vet två lyxbilsmärken som numera ägs av ett indiskt företag.

Tycker inte att detta ser ut som nått indiskt ihoplimmat skit för det...

Bild
Bild
Användarvisningsbild
av V70BiFuel03
Angående huruvida produktionen flyttas till Kina...

Vad kostar en "bilbyggare" på bandet...i Kina för arbetsgivaren i lön & arbetsgivaravgifter (om de ens har sådana :wink: ) ?
Vad kostar det att lägga produktionen i annat EU land som överlag har lägre löner & skatter ?

Jämfört med att ha kvar produktionen i sverige med alla de kostnader det innebär för arbetsgivaren ?

Sorry, jag är cynisk & förutsätter att produktionen försvinner från Sverige....
Användarvisningsbild
av VolvoB20
Självklar flyttar produktionen till asien.

Titta er omkring, Hur många av dessa saker saker tillverkas i Sverige, fartyg, kläder, elektronik, verktyg osv allt har redan flyttat, bilundustrin är inte unik den kommer också att flytta. Var är er platt-TV tex gjord.

Sitter själv i IT/Elektronik/Telecom branchen och här flyttan nog minst 1000 jobb per månad till Asien.

Gör inte misstaget att tro att sakerna måste tillverkas här för att varumärket ska kännas Svenskt/Väst. Levis, Nike, Reebok, Fjällräven, Peak, Canada Goose osv görs ju bara i China, Vietnam, Philipinerna osv men är "Svenska" eller "Amerikanska"

Nu gäller det att blicka frammåt och se vad vad vi ska jobba med istället i framtiden. Här gäller det att vara innovativ och ha världens absolut bästa skolväsende och elever om vi ska fortsätta ligga på topp.
Användarvisningsbild
av SvenB
V70BiFuel03 skrev:
Sorry, jag är cynisk & förutsätter att produktionen försvinner från Sverige....
Varför har inte i så fall produktionen försvunnit från Sverige redan? Ford har ju ägt Volvo PV i 10 år. Jo därför att det bästa försäljningsargumentet är att den är Svensk. Det står för säkerhet och kvalitet.
Användarvisningsbild
av FiddeUBC
Jag tror detta beslut får märket volvo att sluta i graven, det blir i vart fall sista volvon jag äger. Nästa gång det blir bilbyte blir det nog ett annat märke. Ren katastrof för Volvo.

I mina öron låter det konstigt att ett litet företag köper ett stort och inte tvärt om.
  • 1
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8
  • 9

Där är något som är tokeri p[…]

Elpriset

Jag har sett hur mycket abonnemangskostnaden till […]

gummilist

Hade tidigare en V60 MY20 under lite mer än e[…]