bilgalen skrev:Larzan skrev:Kanske en lång väg dit, men gissar att de som är verksamma inom fordonsindustrin är glada över att inte gå i samma skor som SAAB för tillfället.
Fast det kan ju faktiskt bli så att det är just Saab som drar det längsta strået av de båda i slutändan. Om den affären går igenom så har ju iaf Saab europeiska intressen som ägare.
Precis som tidigare skrivits så är jag också övertygad om att produktionen hamnar i Kina på sikt. Varför tillverka något i Torslanda om man kan göra det mycket billigare "hemma" (sett ur ett Kinesiskt perspektiv). Det är ju förståss en baktanke av Kinesiska staten att gå in i den här aff'ren som finansiär.
Vi vänder på det hela.. varför tillverka nåt i kina som står för europeisk och framförallt svensk säkerhet? För det är det som säljer bilen idag, för den är inte vackrast, snålast osv.. Den har BARA att den är lite innovatiov och framförallt säker. Säkerhet förknippas inte med kina hur vi än anstränger oss.
Sen ytterligare en viktig del, varför tillverka nåt som kommer att få strafftull för att säljas i europa när tillverkningen redan ligger där? Smartast är att göra som vAG gruppen.
Utveckla och sälja en dyr bil (VAG) sen ta o suga på det ett år, ta tekniken och sätta det i en annan bil i koncernen..(seat) som då blir nästa års bil.. för att till sist sätta det i skodan som nyhet för 3dje året..
Samma sak i 3 märken under 3år..
Implementera det till kina..
Volvo i år.. kanske nästa år med eller så finns det en mellanmarknad/märke.. geely året därpå. osv.. inga utvecklingskostnader för hemlandet och beprövad teknik dessutom. reservdelar och allt finns redan.. Ingen tjatar och gnäller och alla är nöjda. Bilen blir billigare att producera för varje år den tillverkas.
Tar volvo och börjar producera i kina för världsmarknad så lär dom tyvärr inte få sälja en enda bil. Då är märket bortkastat, försök att sälja en xc90 100% made in china i staterna eller storbritannien t.ex oavsett vad den kostar så lär den få stå där osåld.