Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Du kan kanske låna kompisens magnetventil och testa.
Jag förutsätter att ni hade samma nummer på luftmassemätarna när ni provade att byta mellan bilarna.

God Jul på dig!
nu när du har nya mukvaran kan man göra en ETM test

men som du redan läst dig till så är det ofta fel på MAF eller magnetventil när man kommer til fel man känner men inte sätter felkoder
hallo!

Vi kollade inga nummer, men hans bil gick precis som den ska med min på iaf, och min var exakt likadan vilken jag än hade.
Visst kan jag låna kompisens magnetventil, men tror du verkligen att det kan vara felet?

Sammanfattar läget:

* Inga felkoder
* Nyrenoverat spjäll med ETM reload och uppdaterad mjukvara
* Helt perfekta avgasvärden
* Provkört med kompisens luftmassemätare utan någon som helst skillnad
* Provkört utan magnetventil utan någon som helst skillnad

/ Andreas
Om det inte vart någon skillnad när du kopplade bort magnetventilen så bör ju det var något som inte stämmer. Den ska ju reglera laddtrycket.
B4B skrev:Om det inte vart någon skillnad när du kopplade bort magnetventilen så bör ju det var något som inte stämmer. Den ska ju reglera laddtrycket.
Så resonerar jag också, men om jag förstått vad folk skrivit så är det inte så.

Men om man kopplar bort magnetventilen och bilen funkar likadant som innan så fyller ju magnetventilen ingen som helt funktion? Jag jobbar 14 timmars pass 3 dagar i rad nu samt att det är dåligt med öppettider på verkstäder eller andra ställen som kan kränga reservdelar, men magnetventilen kanske jag ska låna av polaren så fort som möjligt för att checka det.

Föresten, jag fick denna fel kod nu när jag kom hem, jag antar det är för att jag körde utan magnetventil?
Jag släckte den iaf, ska se om den återkommer.

ECM-6800 Turboreglerventil
ECM-6800 Turboreglerventil. För hög signal
ECM-6800 Turboreglerventil. För hög signal. Intermittent fel
ECM-6800 Turboreglerventil. För hög signal. Intermittent fel.
ECM-6800 Turboreglerventil. För hög signal. Permanent fel
ECM-6800 Turboreglerventil. För hög signal. Permanent fel.
ECM-6800 Turboreglerventil. För låg signal
ECM-6800 Turboreglerventil. För låg signal. Intermittent fel
ECM-6800 Turboreglerventil. För låg signal. Intermittent fel.
ECM-6800 Turboreglerventil. För låg signal. Permanent fel
ECM-6800 Turboreglerventil. För låg signal. Permanent fel.
ECM-6800 Turboreglerventil. Signal saknas
ECM-6800 Turboreglerventil. Signal saknas. Intermittent fel
ECM-6800 Turboreglerventil. Signal saknas. Intermittent fel.
ECM-6800 Turboreglerventil. Signal saknas. Permanent fel
ECM-6800 Turboreglerventil. Signal saknas. Permanent fel.
ECM-6800 VNT-regulator
ECM-6800 VNT-regulator. För hög signal
ECM-6800 VNT-regulator. För låg signal

Jag kanske ska kolla säkringarna imorgon också, det vore ju för underbart om det är nåt sånt fel :)

Jag kontrollerade också stiften idag, jag har inte bytt dom än fastän dom har gått 8000mil om 200 mil, men jag vill avvakta att kosta på så ini helvete mycket pengar innan jag vet om bilen kommer gå ordentligt nångång.

Vad jag har betalat hittils:

Nytt spjäll 3895:-
Felkodsavläsning 350:-
PPC avläsare: 1400:-
ETM reload + mjukvara: 900:-
packning 25:-

= 6570:- ska bli intressant och se vad detta kommer landa på när jag är
Thomas J skrev:När jag bytte gasspjället på min bil betalade jag 6800kr på volvo :wink: .
Hoppas det är magnetventilen på din bil som är paj.
Jo men jag har antagligen haft flera fel på min bil, den beter sig helt annorlunda nu mot innan jag böt gasspjäll, samtliga gasspjälls felkoder försvann efter nytt spjäll + mjukvara.

Skulle det vara så att magnetventilen är boven i dramat så är jag glad.

Känns iaf bra att veta att gasspjället är bytt, även om det kostade en slant, men om det skulle vara fel på nya spjället så visst fan skulle den väl ge felkoder?
Ja gasspjäll ger felkoder, inte roligt med flera fel samtidigt. När mitt spjäll började dumma sig ville volvo byta LMM först och testa men det var inte felet och det blev ett nytt spjäll.
Även bytt magnetventil,Databox,främre lamda,mm. hoppas du hittar felet.
...och tänk på att PPC:n är en investering, inte ett utlägg på reservdel! :D Den kommer kunna spara in väldigt mycket pengar för dig. Så egentligen har problemen "bara" kostat dig 5170:-. Det gäller att tänka positivt! :wink:

Jag hejar på dig "boa" och följer denna tråd med intresse! Ser fram emot den dag du rapporterar att bilen går som ett skott med Atech2-spjället!

Mvh
/Fred
Idag var bilen inte ens körbar.
Fick dessa 2 koder, uppdater mer senare.

ECM-91F0 Gasspjällenhet, internt fel
ECM-91F0 Gasspjällenhet, internt fel. Felaktig signal

ECM-91A7 Gasspjällenhet
ECM-91A7 Gasspjällenhet, internt fel
ECM-91A7 Gasspjällenhet, internt fel. Felaktig signal
ECM-91A7 Gasspjällenhet. Felaktig signal
ECM-91A7 Gasspjällenhet.Felaktig signal

Bilen startade utan problem och det var jämn och fin tomgång, jag hann köra ca 5 min innan det kom ett ryck i bilen, efter 1 minut kom ytterligare ett ryck. Jag kom fram till en stop skylt och när jag skulle accelera in på den nya vägen började det rycka konstant, jag höll plattan i botten och sakta men säkert ryckte bilen och sen efter ca 5 sekunder så började den dra ordentligt och bilen varvade på, jag växlade upp och samma procedur igen, ryckig som fan men med plattan i botten så arbetade den sig sakta uppåt och vid 3-4 tusen varv så drog den på rejält, den gjorde så på varje växel och jag var tvungen att vända och låna brorsans bil, bilen är inte körbar som den är nu, man kommer framåt men inte mycket mer.

Är spjället trasigt?
  • 1
  • 7
  • 8
  • 9
  • 10
  • 11
  • 15

@Lövet , Okey, får se vad firman visar[…]

T6:an av d. byt olja i lådan med så :[…]

Blinkande ljus

Rent spontant borde det vara kopplat till laddning[…]