Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Jag är ny på forumet. Har precis köpt en 850 SE -96, automat. Motorn är en 2,5 10v. Har letat en billig Bifuel ett tag och äntligen har jag fått tag i en.

Det verkar som att regleringen till ECCn inte fungerar. Jag kan ställa temperaturen på båda sidor men det går inte att styra luften i kupén. När jag ändrar väljaren så händer ingenting. Är det någon som har ideer om vad felet kan vara?

Fantastiskt med forum som detta där jag som nybörjare kan ställa frågor :D

Hoppas på svar!

Jonny
Tack för svar!

Jag har inte kollat så noga. Det blinkar inte hela tiden, kanske när jag startar. Har inte riktigt fått koll på hur knapparna ska stå. Rec förstår jag ska vara avstängd. Jag har ingen knapp som det står ECC på. däremot står det AC på en knapp. Den kan stå antingen på AUT eller OFF. Jag ska kolla om det blinkar när jag kör nästa gång.

Vet du hur man avläser felkoder på -96 och frammåt. Har läst att det fram till -95 utfördes framme vid spolarvätskan. Har sett nånstans att det ska finnas en kontakt nånstan vid växelspaken på -96 och framåt. Kanske är det annorlunda för bilar med automat?
av markisen
ECC, Motor och farthållare går att få ut felkoder på modeller även efter 96, de med OBDII uttag.

Man fixar enkelt med en diod och några sladdar. Titta här hur du fixar en felkodsutläsare för dessa tre enheter:
http://www.zatzy.com/attachments/allmae ... vo-850.pdf
Har själv provat detta och det funkar kanon. OBDII uttaget sitter nere precis framför växelspaken. Finns en liten plastlucka som det står OBDII på, bara att lyfta upp så har du uttaget där.

Lycka till!
Mark
Användarvisningsbild
av js1
markisen skrev:ECC, Motor och farthållare går att få ut felkoder på modeller även efter 96, de med OBDII uttag.

Man fixar enkelt med en diod och några sladdar. Titta här hur du fixar en felkodsutläsare för dessa tre enheter:
http://www.zatzy.com/attachments/allmae ... vo-850.pdf
Har själv provat detta och det funkar kanon. OBDII uttaget sitter nere precis framför växelspaken. Finns en liten plastlucka som det står OBDII på, bara att lyfta upp så har du uttaget där.

Lycka till!
Mark
Har du fått det att funka för ECC:n?
Jag har byggt en sån och den funkar i stift 3 Fenix, och stift 13 farthållaren men jag får den inte att funka i stift 6 för ECC:n!! :cry:
JONNY: Jag har haft liknande problem med min 850 97a.
I min bil hade det att göra med ena spjällmotorn kan man säga.

Ska försöka förklara lätt: På spjällmotorerna sitter ju en "metallstav",själva armen så att säga. Den "armen" går in i en spjällaxel som styr själva spjället, hur mycket det ska öppna eller stänga. Den spjällaxeln va spräckt på ett av spjällen i min bil. Det gjorde att spjället inte öppnade och stängde. Utan "metallstaven" bara rappade över när systemet ville öppna eller stänga. Det spjället sitter precis på höger sidan om radion kan man säga. Ta bort handskfacket och plasten ovanför fötterna på passagerarsidan så ser man bra.

Så jag köpte en liten slangklämma och drog åt runt spjällaxeln, sen funkade det. Blir väl något fel i systemet när ena spjället inte lirar som det ska, då slår systemet tydligen av. Det kan eventuellt behövas en kalibrering av systemet med en sån volvo-felkods makapär efteråt.
av markisen
js1 skrev: Har du fått det att funka för ECC:n?
Jag har byggt en sån och den funkar i stift 3 Fenix, och stift 13 farthållaren men jag får den inte att funka i stift 6 för ECC:n!! :cry:
Japp jag har fått det att fungera med ECC:n. Jag hade själv problem med stift 3. Man får se till att trycka ner vad man nu använder för "kontakt" ordentligt i uttaget, kanske "rota runt" lite också så att man får kontakt.

Jag hade testat med en annan WG-klocka. Kan hä[…]

Okej! Är hjullagret kass brukar det föra[…]

Vad heter det som är trasigt?

Kolla förresten hur det ser ut på andra[…]

Tex får man alltså på B96 dra v[…]