NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Lazy
supersonic skrev:Grattis till en fin bil! 8)
Ja tack, längtar till vår/sommar och få sätta på sommarhjulen och köra långsträckor med den.
av perhall
supersonic skrev:
perhall skrev:SKillnaden mellan 2,4i och T5 är enorm. Ungefär som mellan S80 3,2 och S80 V8!/PH
Haha, vilken rolig jmf. :D
Ja :D :)

2,4i + 3,2 = pigg, rolig, låter fint, men kräver mycket varv
T5 + V8 = alltid mullig, stark, beredd

Sen är ju ljudet i V8:an något alldeles extra...
PH
Användarvisningsbild
av XC90_Executive
perhall skrev:T5 + V8 = alltid mullig, stark, beredd
T5 är dock ganska tunn i jämförelse :wink:

Jag tycker att skillnaden mellan T5 och V8 är enorm. Tycker inte att karaktären är speciellt lik heller. V8 är 'hetsig' och har en galen gasrespons.
av Lazy
Fick tips att inte spola högtryckstvätt direkt på handtagen, för att undvika kärvande handtag i framtiden.
av viktore
XC90_Executive skrev:

Jag tycker att skillnaden mellan T5 och V8 är enorm. Tycker inte att karaktären är speciellt lik heller. V8 är 'hetsig' och har en galen gasrespons.
Faktum är dock att T5 i s40/v50 är på låga varv starkare än V8an. :lol:
En bättre jämförelse i likheter är annars kanske 2.4i - 3.2 och T5 - T6.
av perhall
XC90_Executive skrev:

Det håller jag med om! Det jag från början menade är att: att gå från 2,4i (seg, högvarvig) till T5 (pigg från 1700 varv, riktigt punchig på mellanvarv) är som att gå från 3,2 (seg, högvarvig, Schysst MOTORLJUD!) till V8 (alltid pigg, högvarvig och OTROLIGT SCHYSST MOTORLJUD)

Men ok, jämförelsen haltar. V8:an slår de andra på alla punkter. Men måste säga att 3,2 överraskar mig på två punkter:
1. tröttare på låga varv än man förväntar sig av en 238 hk 3,2l-sexa
2. mycket grymmare motorljud än man kan tro. klart bättre än en MB 320 t ex!

PH
Användarvisningsbild
av opA
perhall skrev:Det håller jag med om! Det jag från början menade är att: att gå från 2,4i (seg, högvarvig)
Beredd att inte hålla med dig där :)

Högvarvig ? Hur tänker du då ?
Inte det minsta seg.. såfall har du väl kört V8:or hela livet och inte kört någon "segare" motor.

Hoppade från en 2.4i till T5:a till 2.4i under några timmar på en dag och visst är det skillnad på turbo och inte turbo men jisses att döma ut 2.4i bara så.. inte :)
av perhall
opA skrev:
perhall skrev:Det håller jag med om! Det jag från början menade är att: att gå från 2,4i (seg, högvarvig)
Beredd att inte hålla med dig där :)

Högvarvig ? Hur tänker du då ?
Inte det minsta seg.. såfall har du väl kört V8:or hela livet och inte kört någon "segare" motor.

Hoppade från en 2.4i till T5:a till 2.4i under några timmar på en dag och visst är det skillnad på turbo och inte turbo men jisses att döma ut 2.4i bara så.. inte :)
Ledsen om jag uttryckte mig klumpigt:) Jag har haft en S80 2,4 170 2001 - tyckte den var klart slö. Och den lär inte väga många kilo mer än en V50. Men det är en smaksak. Har mest haft V8 och R6 eller turbo tidigare så visst är jag bortskämd med effekt.
Användarvisningsbild
av Guru
poseidon skrev:FiddeUBC, är det R-design dimljuskåpor eller har du lackat dem själv?
Antagligen själv, det är inget från Volvo i alla fall.
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7

Nytt lås kostar ca. 500 kr och enkelt att by[…]

DennisCA's Volvo 850 -97

Nu kommer ju resten av bilen att se matt ut i j&au[…]

Låter inge bra. Vill de ska hålla i l&[…]

Volvo V50 "Mr White"