Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

[quote="CarMan"]Ja det är bara hålla tummarna för att nån har tid.

Detta jag skriver nu har ju inget direkt med denna tråden att göra, men varför ska det vara så noga med att allt som sitter på en volvo ska vara tillverkat på samma line och samma vecka eller vad alla skriver för att det bara ska vara att sätta i ( kan nämna radio som exempel och det finns fler saker som man måste vara noga med !!) DET är ju f...n bara en radio :D eller någon annan detalj för den delen ?? Jag kan förstå att det kommer uppdateringar med dom borde kunna göras bakåtkompatibla.
det är inte volvo 240 dom bygger ängre, där alla delar pasar i alla bilar.
Elsystemen i bilarna byggs om o förbättras hela tiden. do som kör bilen tycker att prilarna ser lika dana ut, men dem är inte lika dana.
ofta är en nyare pryl bakotkompatibel en bit & kan då halt ersätta en äldre, så detta är den enda reservdel som kommer att finnas. Vid de olika struktirveckorna byts olika saker i bilarna så om man hålller sig till samma strukturvecka så kan man vara säker på att en begagnad sak kommer att fngera i just min bil. men vist funkar även andra strukturveckor, men det finns igna förteckningar över vad som funkar ihopp med vad. men det går ju att prova sig fram.
CarMan skrev:Ja det är bara hålla tummarna för att nån har tid.

en lojal kund som hadlat delarna hoss dom, har man ju ofta mer tid för en för dom som bara ska ha o inget ger...

Då ligger jag nog pyrt till.
Har endast haft Volvo i 6 månader och på den tiden endast handlat 2 saker på volvo, kåpa till backspegeln och packning till gasspjället.
Jag fixxar hellre själv än lämnar in, tyvärr kanske man ska säga, men jag har helt enkelt inte råd.
mellan årsmodell 05 & 05 är hela elsystemet i en V70 utbytt, alltså alla styrenheter & kabelhervor är helt olika.
på V70N så har vi en styrenhet för ABS på 00 & 01, men en helt annant på 02
CarMan skrev:det är inte volvo 240 dom bygger ängre, där alla delar pasar i alla bilar.
Elsystemen i bilarna byggs om o förbättras hela tiden. do som kör bilen tycker att prilarna ser lika dana ut, men dem är inte lika dana.
ofta är en nyare pryl bakotkompatibel en bit & kan då halt ersätta en äldre, så detta är den enda reservdel som kommer att finnas. Vid de olika struktirveckorna byts olika saker i bilarna så om man hålller sig till samma strukturvecka så kan man vara säker på att en begagnad sak kommer att fngera i just min bil. men vist funkar även andra strukturveckor, men det finns igna förteckningar över vad som funkar ihopp med vad. men det går ju att prova sig fram.
oki CarMan. Strukturvecka ?? hur lång kan en sådan vara (dum fråga jag vet men måste hålla er sysselsatta härinne så ni inte slumrar till :D )
vedboden skrev:
CarMan skrev:Ja det är bara hålla tummarna för att nån har tid.

en lojal kund som hadlat delarna hoss dom, har man ju ofta mer tid för en för dom som bara ska ha o inget ger...

Då ligger jag nog pyrt till.
Har endast haft Volvo i 6 månader och på den tiden endast handlat 2 saker på volvo, kåpa till backspegeln och packning till gasspjället.
Jag fixxar hellre själv än lämnar in, tyvärr kanske man ska säga, men jag har helt enkelt inte råd.

Det är inge fel i at fixa själv, men det är ju inte så atraktivt att hjälpa en kund med monterings anvisnignar o mjkvara om han köpt delarna på mekonomen...
köper han delen på volvo så är det klart han ska få hjälp med hur den ska monteras !
hansjkpg skrev:
CarMan skrev:det är inte volvo 240 dom bygger ängre, där alla delar pasar i alla bilar.
oki CarMan. Strukturvecka ?? hur lång kan en sådan vara (dum fråga jag vet men måste hålla er sysselsatta härinne så ni inte slumrar till :D )

Vissa saker kan vara kompatibla över många årsmodeller, säg 5 år. medans andra bara funkar 6 månader
p grund av strul med begagnade delar, dels meddelarna i sig & sen att vi som företag måste lämna garanti på det vi säljer, så vill vi inte hantera begagnat, dävför görs det så sellan att jag själv inte har tagit reda på så mycke om det här med begagnade delar, jag bsetäller ju det bilan ska ha, o då funkar det.)

sen får ju kunden själv gärna hadla de begagnade prylarna o ha med till oss, eller montera själv, så är det ju skroten som kommer att stå för garantin (enligt konsumet köplagenså blir det så, den käller endast mellan företag & privat person, inte mellan 2 företag)
hansjkpg skrev:Vissa saker kan vara kompatibla över många årsmodeller, säg 5 år. medans andra bara funkar 6 månader
HUR vet man om sakerna är från samma strukturvecka ?[/quote]

det ser du int på delarna, utan får kolla upp vilekn strukturvecka bilen är byggd
  • 1
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8
  • 9
  • 15
Blinkande ljus

Jag ser att mina dimljus (har LED i dem och anv&au[…]

Ok, jag jagar vidare. Tack för hjälpen a[…]

Elpriset

En sån liten snurra räcker knappt til[…]