Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Kan säga att det är många gånger jag har antispinn att tacka för när det är halt uppför en backe med lastbilen, bara ge full gas så sköter systemet resten,om den inte fanns eller om jag slår av den så måste man vara rätt så försiktig med gasen för att inte få spinn hela tiden så jag fattar inte att man inte koommer upp med systemet aktiverat
det fattat jag inte heller. det är ju inte samma system som på 80-talat vi har i bilarna idag
På lastbilan har du ju iöförsig diffspärrar, om jag får gissa.
på dessa system har vi inte diffspärrar, men man andvänder sig så av bromsmetoden o bromsar det spinnande hjulet för att flutta kraften til det andra på samma axel, något som skäl lite kraft.

Men jag har provkört en för viso fyrhjulsdriven XC60, men den stog i backe, med 3 hjul på rullar, så endast ett var i marken. trots detta kunde man från stilla stående (bil gående på tomgång med växel i) gasa sig ur sitruationen & ta sig upp.
detta var då alltså halare än is, men det hjul som var i backen hade ju asfalt att greppa på.
Ja man har diff om man slår i den men i mitt exempel så kör jag inte med diffen i utan antispinn sköter det helt själv.

Kan inte systemet men om jag får gissa så bromsar systemet det snurrande hjulet under en viss hastighet och i högre hastighet så är det motorn som stryps?

Om det är så så är ju systemet att föredra framför manuellt eftersom systemet matar på gas i bättre flöde än en själv
ja systemet har ju fördelen att bromsa det spinnande hjulet. om du hör manuelt så kan du ju bara reglera hastigheten på hjulspinnet & kommer hela tiden att lida av att det hjul som spinner kommer att få all motorns kraft, medans det hjul med grep inte får nån kraft från motorn.

men vist kommer även turbo tryck o sånt att strypas, för att förhindra hjulspinn. men jag tror det ska vara väldigt extremt innan deta stryper så hårt att du inte kommer upp på grund av detta. (dom byger ju inte såna här system på måfo)
det du beskriver car man KAN du alldrig jämföra med en MB G VAGEN el likvärdig. där har du riktiga diff-spärrar 2 på bredden 1 på längden! går alldrig att jämföra med alla visco-kopplingar i hela värden! du pratar säkerhet vi andra frmkomlighet. lastbilar har i en del fall spärrar, det är en annan sak ock har inte med anti slir att göra!
isak
här jämförs ingen ting. jag tycker bara det låter konstigt att man till vardags behöver stänga av antispinnen titt som tätt för att komma upp för en backe. Nått annat är fel.

vi behöver inte diffspärrar för att köra våra bilar på allmänna vägar.
isak skrev:lastbilar har i en del fall spärrar, det är en annan sak ock har inte med anti slir att göra!
isak
Vad menar du?
En vanlig lastbil så får du lägga i diffen och som jag skrev, jag kör inte med diffen i om det inte är extremfall (utan antispinn gör det mesta) men så fort du får fäste igen eller har kommit på rull så ska den ur igen
läste du inte vad jag skrev CAR MAN? har du någon gång kört en riktig 4WD.
isak
Själv är man ju ifrån Norrland. Med ett leende gick jag med i gruppen "Vi som roas av det årliga trafikkaoset som uppstår i Stockholm pga 1cm snö" på facebook.

Ler ännu mer när jag läser där finns det ju SNÖ och BACKAR. (Hemskheter)

Nog kan jag erkänna att det finns riktigt jävla förhållanden ibland men jag skulle då aldrig få tanken att stänga av antispinnet. Är det inget som ser på fift gear? Där har dom gjort ett test Antispinn vs utan antspinn. Inte jätteövertygande men med antispinn klarade dom backen och utan så spann dom bara.

@Lövet , Okey, får se vad firman visar[…]

T6:an av d. byt olja i lådan med så :[…]

Blinkande ljus

Rent spontant borde det vara kopplat till laddning[…]