Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av emwtur
man kan ju lägga av aggregatremmen och se om det försvinner :-)
försvinner det så är det ju servon , ac'n eller generatorn. ( missat något ? )
det skulle ju kunna vara vattenpumpen om det fortsätter låta - då är det varning - den går på kamremmen och den vill man inte ha problem med !

/emwtur
Användarvisningsbild
av olindh
Nu verkar problemet ha löst sig. Troligtvis var det så att eftersom jag precis nollställt databoxen så var luft/bränsleblandningen fel och den tog in för mycket luft. Det som hördes var när det skramlade i luftfilterboxen/insugsrören.

Den var ganska seg också men nu är det sportbilskänsla igen :D
av Cornelia
olindh skrev:Nu verkar problemet ha löst sig. Troligtvis var det så att eftersom jag precis nollställt databoxen så var luft/bränsleblandningen fel och den tog in för mycket luft. Det som hördes var när det skramlade i luftfilterboxen/insugsrören.

Den var ganska seg också men nu är det sportbilskänsla igen :D

Min säger också för fet så blir nolla igen o se till att bilen blir strömlös imorgon när man har lite ljus...
Försvann det för dig helt då?
Upplever med ett vinande lite tickande ljud vid gaspådrag...typ om jag kör i 50 o ska ut på E4an o drar på rejält så hör jag ljudet o det låter som det kommer från motorn inte under bilen iaf. Undrar om det är samma på min som på din...
Användarvisningsbild
av olindh
Jag hade inga felkoder på min. Säger den för fet så betyder det att den får för mycket bränsle.

Börja med att göra den strömlös så att den får lära om sig på nytt. Har du riktig tur så kan det hjälpa.
av pimse
Jag hör ett fräsande vid gaspådrag, ungefär som det låter om däcken när det regnar och asfalten är blöt.
Det hörs på fyrans växel, men tydligast hörs det på femman. Om jag trampar ned kopplingen och varvar så hörs det ingenting.

Det verkar som om ljudet kommer från drivlinan när den är belastad

Någon som känner igen detta?

Per
av pv44404
Jag har hört detta ljud vid belastning på låga varv i kanske ett och ett halvt år.
Förra veckan rasade så differentialen :-(, så nu vet jag.
Användarvisningsbild
av S70Norpan
pv44404 skrev:Jag har hört detta ljud vid belastning på låga varv i kanske ett och ett halvt år.
Förra veckan rasade så differentialen :-(, så nu vet jag.
Jaha då vet jag vad som kanske väntar.. Detta ljud verkar vara det som jag också har dessvärre... Dock både vid låga och höga varv då jag belastar motorn, samt inget ljud utan belastning som någon tidigare skrev.
1:an 2:an rasslar ordentligt.. När jag lägger i 3:an avtar det något, sen hörs det inte alls på 4:an 5:an.

Haft lite kunnigt folk som oroar sig över mina div. lager och annat, vet inte riktigt var jag ska börja, men skulle uppskatta något tips där jag kan börja utesluta problemet. Inte kul att tvingas stanna då jag pendlar långt.

MVH Norpan
av PDK
Har hört ett rassel/fläktljud på ettan, tvåan men med trean avtar det. Endast vid belastning då.

Vet ej vad det är riktigt men än så funkar bilen, har haft ljudet i två år nu...
Användarvisningsbild
av emwtur
lyssna om ljudet "följer" motorvarvet eller hastigheten när ni växlar !!!

följer det motorvarvet så kommer det antagligen från motor, koppling , ingående axel i växellåda
följer det hastigheten så kommer det antagligen från utgående axel växellåda , diff , drivaxlar, hjul .

/emwtur

Vid service kostar det inget annars landar det p&a[…]

Har en V50 med samma motor, har åkt på[…]

Varierande laddtryck Volvo 940

Ja det märks när han går som han s[…]

Enligt min handlare dock, när jag fråga[…]